Koud bellen is een verouderd concept dat meer kwaad dan goed doet. Phil Kleingeld komt met een 'warm' alternatief waarmee klanten niet geïrriteerd raken.
‘Netwerken’ of hoe je dan ook het gehele proces wilt noemen om je groep in stand houden en daarvan zelf ook beter te worden, is geen activiteit maar een karaktertrekje dat evolutionair bij ons is meegebakken. Dit proces is overigens niet tot de homo sapiëns beperkt; dieren zijn ook natuurlijke netwerkers. Gaat u maar eens in de dierentuin een groep apen bekijken om hun manier van netwerken in actie zien; ze vlooien elkaar!
Heeft u wel eens aan anderen durven vragen wat ze van uw visitekaartje vinden? U vindt het zelf natuurlijk vast heel mooi en functioneel want anders liep u er niet mee rond, maar zo’n kaartje maakt u natuurlijk niet voor uzelf maar voor anderen.
Maar liefst 63 procent van de netwerkers is ontevreden over de resultaten van hun inspanningen. Om effectiever te kunnen netwerken is het daarom misschien verstandig om eerst een paar misverstanden uit de weg te ruimen. Dan blijft er daarna tijd over om met netwerken de dingen te bereiken die echt zoden aan de dijk zetten, betoogt Phil Kleingeld.
Er wordt vaak geroepen dat je vooral veel moet netwerken. Maar wat levert het nu echt op? Phil Kleingeld deed er onderzoek naar. En wat blijkt? Het belangrijkste doel voor ondernemers, omzetverhoging, wordt niet behaald met netwerken. Het netwerken om omzet binnen te halen, is een fabeltje. Er worden vooral veel visitekaartjes uitgewisseld, maar er komt maar zeer beperkte business uit voort.
Contacten maken contracten, stelt Phil Kleingeld. Daarom is netwerken zo belangrijk. Maar niet iedereen is daar even handig in. Voor de ongeoefende netwerker geeft Kleingeld zeven tips om op een leuke, ontspannen en creatieve manier nuttige contacten te leggen op recepties en andere netwerkbijeenkomsten.
Eén van de belangrijkste taken van managers is om anderen zo ver te krijgen dat zij doen wat ze graag wil hebben dat er gedaan wordt. Maar ja, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. De mate van het succes, waarmee medewerkers een bepaalde klus klaren, wordt in hoge mate, naast hun vakbekwaamheid, bepaald door hun motivatie. De hamvraag is daarbij natuurlijk: 'Hoe krijg en houd ik mijn medewerkers gemotiveerd?'
De meeste managers weten alleen maar dat 'ze het druk hebben' maar kunnen in de regel niet benoemen waarmee. Vaak is het een kwestie van verkeerd omgaan met dat ene schaarse goed: tijd. Voor alle managers en ondernemers die het zo druk hebben en geen slaaf maar meester van hun werk- en vrije tijd willen zijn, heeft Phil Kleingeld een mini-cursus timemanagement in zes eenvoudige stappen in petto.