Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
Ik ben sinds kort assistent-bouwmarktmanager na twee jaar bouwmarktmanager te zijn geweest. De feedback die ik nu krijg is dat ik te sociaal ben. Gedeeltelijk kan ik hier wel in komen. Echter ik ben van mening dat het voor mijn ingroeiproces belangrijk is te weten wat mensen beweegt en motiveert.Mijn leerdoel is nu om om de lange termijn minder sociaal te worden (niet alles tot in het diepe uit te willen spreken). Ik moet leren met mijn vuist op tafel te slaan en zakelijker te worden. Hoe moet ik dat aanpakken?
Ik ben als projectmanager werkzaam in een nonprofit organisatie. Bij projecten blijkt veelal dat personen mij onderschatten door mij "mindere" klusjes toe te delen. Vaak blijkt na afloop van de opdracht dat men mij vaak verkeerd heeft ingeschat. Ik krijg dat achteraf ook vaak te horen. Wanneer ik zulke opmerkingen hoor vraag ik waarom zij mij verkeerd inschatten. Vaak blijkt dat men denkt dat ik niet het juiste niveau heb. Ik denk dat ik door dit vooroordeel veel interessante projecten misloop. Hoe kan ik dit veranderen?
Binnen mijn organisatie zijn wij met een veranderingsproces bezig. Ik hou mij voornamelijk bezig met de bedrijfscultuur. In mijn ogen past de bedrijfscultuur niet bij de voorgestelde veranderingen. Ik wil mijn collega managers er op wijzen dat de cultuur een veranderingsproces kan doen mislukken. We moeten de cultuur aanpassen om vertragingen of mislukkingen te voorkomen. Hoe kijk jij daar tegen aan?
Ik ben manager van een afdeling met vijftien productiemedewerkers. Ik maak mij zorgen over het naleven van normen en waarden in het team. Oftewel over: wat mag wel en wat mag niet? Een paperclip meenemen wel, een pak kopieerpapier niet. En zo zijn er veel grenzen, waar mensen al dan niet overheen gaan. Hoe stimuleer ik ethisch gedrag onder mijn medewerkers?
Sinds een half jaar ben ik directeur van een zorgorganisatie. Ik volgde iemand op die al vele maanden ziek thuis was. Om die reden heeft het bestuur van de stichting veel van haar taken overgenomen. Het was de bedoeling dat ik dat ging doen en het bestuur weer meer zou terugtreden. Het wil echter helemaal niet vlotten tussen mij en het bestuur. Het bestuur bemoeit zich overal mee en mijn functie heeft nauwelijks inhoud. We hebben voortdurend onenigheid en ik word in mijn werk belemmerd. Wat moet ik doen
Eén van die teamleiders binnen mijn afdeling is dit tegen wil en dank. Hij heeft geen zin om mensen op te porren en leiding te geven, dat geeft hij zelf aan. In het team zit verder echter niemand die de juiste capaciteiten heeft. Wat te doen?
Ik werk als manager van een lokaal kantoor. Op dit kantoor werken vrijwel alleen vrouwen. Het enige wat zij de hele dag is roddelen. Dit gaat ten koste van de productiviteit, maar ook de werksfeer lijdt eronder. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ik ben werkzaam als manager van een afdeling. Er staan ons grote veranderingen te wachten als gevolg van een reorganisatie. Dat roept bij veel medewerkers weerstand op. De sfeer is daardoor sterk verziekt. Hoe kan ik het beste met deze weerstand omgaan?