Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
Binnenkort begin ik bij een callcenter als supervisor/coach. Ik begeleid hierin een aantal teamleiders en supervisors. Nu ben ik al een tijdje uit deze branche, maar het lijkt me een leuke uitdaging. Hoe kan ik mij het beste opstellen in de kennismaking met het personeel? En hoe groei ik in mijn rol als coach, dus zonder meteen met de 'scepter te zwaaien'?
Ik heb een leuke interessante managementfunctie bij een gemeente. Ik stuur een ondersteunende afdeling aan. Nu heb ik de kans om mij verder te ontwikkelen door middel van een kaderopleiding. Nu heb ik het studiemateriaal binnen en het lukt me maar niet om te starten. Ik zie er als een berg tegenop. maar kan niet precies omschrijven wat me nu tegenhoudt. Ik word er steeds gefrustreerder van. Hoe kan ik deze blokkade te lijf gaan?
Iedere keer als ik in een nieuwe functie kom krijg ik te horen dat ik onzeker overkom. Ook nu weer tijdens mijn middenkaderopleiding krijg ik deze feedback. Ik heb hier nu last van omdat studiegenoten en docenten aangeven mij hierdoor niet als leidinggevende te zouden willen. Collega's op de werkvloer, famillie en vrienden herkennen dit absoluut niet. Zelf denk ik dat het komt doordat ik dingen goed wil doen en veel vragen stel om mijn standpunt te kunnen bepalen. Wat te doen?
Ik ben hoogst verantwoordelijke voor de administratieve diensten van een middelgrote zorgaanbieder. Ik heb te maken met een directeur die kreten competentie- en integraal management hoog op de agenda heeft staan. Helaas is zijn stijl van leidinggeven erg zwabberend en directief. Hij komt steeds weer met wat nieuws en verwijt mij dan dat ik het verkeerde beleid voer en inflexibel ben. Hoe moet ik hier mee omgaan?
Als educatief medewerkster krijg ik de kans middels een loopbaanontwikkelingsplan leiding te gaan geven aan mijn collega's, acht in totaal. Het is een club mensen die al veel leidinggevenden hebben gehad en vrijwel allemaal ouder dan 55 jaar zijn. Ze zien erg op tegen veranderingen. De reacties in mijn omgeving zijn van het soort "wat doe je jezelf aan?" Ik beschouw die reacties maar als tips. Ik ben ambitieus en wil het toch gaan doen. De huidige interim-manager, die tevens mijn coach is, heeft de medewerkers inmiddels ingelicht. Heb je tips hoe ik dit aan moet pakken?
Ik werk als middle manager bij een grote onderneming. De medewerkers aan wie ik leiding geef, ervaren een steeds grotere werkdruk. De top van het bedrijf verwacht dat medewerkers, naast hun gewone werk, minstens een avond per week besteden aan het delen van kennis, het werken aan houding en gedrag et cetera, zonder dat daar iets tegenover staat. Ook zijn de reistijden sterk toegenomen door een nieuwe, landelijke structuur. Mensen die dit probleem aan orde hebben gesteld worden afgewimpeld als niet-constructief. Ook de OR wil het niet ter sprake brengen. Hoe kunnen we dit probleem aanpakken?
Met mijn vorige leidinggevende heb ik grote problemen gehad. Hij bemoeide zich met mijn taken, terwijl ik altijd heel zelfstandig kon werken. En hij zelfs commentaar op mijn privéleven en de studie die ik volgde. Deze leidinggevende is nu weg. Met mijn huidige baas is de verhouding goed. Alleen denkt hij dat ik een moeilijk persoon ben en dat ik de problemen met mijn vorige manager zelf heb veroorzaakt. Dat zit me erg dwars en wat ik ook doe, het beeld blijft bestaan dat ik een lastige medewerker ben. Wat te doen?
Ik ben dienstchef van de Dienst Buurtwerk van een grote Belgische stad en geef leiding aan 50 personeelsleden. Wij zitten al meer dan een jaar volop in een herstructureringsproces, waarbij zowel functies als methodieken als werkplekken van mensen verschuiven. Dit geeft veel weerstand bij een aantal medewerkers. Mijn vraag is: hoever moet ik daarin meegaan? De herstructurering gaat zeker door, maar ik sta wel open voor opmerkingen die de nieuwe structuur beter en zinvoller maken. Maar veel van die suggesties zijn vaag en algemeen.
Ik ben opleidingsmanager en ga binnenkort van start met een nieuw project. Om dit project tot een succes te brengen wil ik weten wat het verschil is tussen routinematig en projectmatig werken? Waar moet ik op letten en hoe pak ik het aan? En wat is mijn rol als projectmanager?
Ik heb een optie op een groot toeristisch project in het buitenaland. Het is een project met alles erop en eraan: casino, eigen vliegveld, pretpark, bungalowpark et cetera. Hiervoor zoek ik nu kapitaalverschaffers. Ik ben al bij veel investeerders langsgeweest, maar die komen niet over de brug. Wat kan ik doen om ze te overtuigen?
Sinds een klein jaar ben ik leider van een groep van tien vertegenwoordigers waar ik zelf eerst als vertegenwoordiger deel vanuit maakte. De vertegenwoordigers werken zelfstandig vanuit huis. Ik ondervind problemen met het feit dat men voor alles een excuus zoekt om de gestelde doelen (waarin ze mochten meedenken) niet te halen. Rapportages worden door lang niet iedereen ingestuurd, naar mijn idee ze te weinig buiten bij de klanten en stoppen ze te weinig energie in werk en voorbereiding. Ik reis circa 15 dagen per maand mee als ondersteuning. Hoe kan hier verandering in brengen?
Ik ben kort geleden bestuurslid geworden van een vereniging en kom daardoor veel in aanraking met kritiek van de leden. Deze kritiek heeft niets met mij te maken, maar ik kan daar niet mee omgaan. Ik begin het gesprek rustig, maar wordt uiteindelijk geïrriteerd. Ook vind ik het moeilijk om in de aandacht te staan tijdens bestuursvergaderingen en kom dan in zijn geheel niet uit de verf. Mijn gedachten en emoties gaan met mij op de loop. Wat adviseer je mij?
Bij ons bedrijf zijn veranderingen doorgevoerd zonder na te denken over de mogelijke negatieve gevolgen hiervan. De managers willen dit niet toegeven en zeggen dat ze niet meer terug kunnen vanwege de investering. Hoe kan ik het tij keren?
Ik ben een Turkse vrouw, ik draag een hoofddoek en geef mannelijke collega's geen hand. Ik ben dus een beetje anders dan anderen. Ik heb een coordinatorfunctie bij een non-profit organisatie en volg nu ook een hoger management opleiding. Ik maak me zorgen of ik bij mijn toekomstige werk als manager geaccepteerd word. Ik begrijp bijvoorbeeld de kantoorpolitiek van witte mensen niet. Ik heb ook geen rolmodellen, die ik steun kan vragen. Hoe kan ik goed functioneren ondanks mijn 'anders zijn'.