Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"In mijn team werk ik samen met een collega zorgcoördinator die jong is en nog niet zoveel ervaring heeft als ze doet voorkomen. Ze heeft altijd haar woordje klaar en zegt het gewoon beter te weten. Ik heb haar met voorbeelden verteld dat ik dit geen prettige samenwerking vind, maar ze zegt dat ze de voorbeelden niet herkent. Hoe ga ik hier mee om?"
"Sinds kort werk ik als teamleider op de hartbewaking van een groot ziekenhuis. Het team heeft een jaar zonder leidinggevende gezeten. Ze willen wel leiding, maar zijn ook gehecht aan hun vrijheden die er ingeslopen zijn. Er is geen duidelijke taakomschrijving voor mij omdat de taken onder verschillende mensen zijn verdeeld. Nu wil ik coachingsgesprekken opzetten zodat ieder zijn persoonlijke kwaliteiten verder kan ontwikkelen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder al te veel weerstand op te roepen?"
"Vijf maanden geleden ben ik begonnen als verkoper in een verkoopsteam dat juist was begonnen aan een nieuw project. Na twee weken werd ik al gepromoveerd tot teamleider, wegens zware fouten van de vorige teamleider. Nu, enkele maanden later is mijn team het beste team van in het totaal drie teams geworden. Binnenkort heb ik de mogelijkheid door te groeien tot regiomanager, een promotie die ik niet mis wil lopen. Een probleem volgens mij is mijn imago. Welk imago past bij een manager?"
"Ik werk voor een groot bedrijf en heb 18 medewerkers in mijn team, waarvan een zes met een contract voor onbepaalde tijd en de rest voor bepaalde tijd. Nu moet ik, wegens reorganisatie, terug naar zo\'n 8 à 9 mensen. Alle mensen presteren redelijk gelijk, hebben evenveel ziektemeldingen (erg weinig). Het voelt onrechtvaardig om de mensen met contracten voor bepaalde tijd maar weg te sturen. Hoe bepaal ik nu wie er weg moet en wie niet?"
"Mijn beste medewerker zit in de financiële problemen. Ze krijgt het ene na het andere loonbeslag, gas en licht werden afgesloten etcetera. Ik heb haar inmiddels al een paar keer geholpen door geld te lenen, maar dat lijkt niet te helpen. Ze is nu gescheiden en woont bij haar ouders, een probleemgezin. Ik heb haar gezegd dat ze hulp moet zoeken, maar dat doet ze niet. Ik heb met haar te doen, ik hoop dat ze er weer bovenop komt. Als ik haar ontsla, betekent dat haar einde. Wat kan ik doen?"
"Momenteel ben ik manager van drie teamleiders binnen een productiebedrijf. Om het gehele productieproces goed te laten verlopen zullen wij met zijn vieren als team moeten functoneren waarbij communicatie en openheid voorop staat. Het probleem is echter dat de teamleiders niet eerlijk zijn tegen elkaar en zich naar mij toe negatief uiten over hun collega\'s. Wat te doen?"
"Eén van mijn medewerkers is een notoire roddelaar Hij ontkent zelf dat hij roddelt en vooral opstookt door gebruik te maken van zijn charme en intelligentie. Niettemin ondermijnt hij op deze manier de goede (werk)sfeer bij ons. In het laatste functioneringsgesprek is hij gewezen op dit feit. Een dossier bijhouden is niet goed mogelijk, omdat hij altijd zijn antwoord klaar heeft. Kortom deze persoon heeft een olifantenhuid en weet toch een aantal mensen aan zich te binden door charme en intelligentie. Wat kan ik doen om het aan te pakken of te ontslaan?"
Na een aantal jaren als stafmedewerker gewerkt te hebben ben ik gevraagd manager te worden van een andere afdeling binnen de organisatie. Een aantal mensen daar kent mij nog uit een andere functie. Bovendien heeft de afdeling de afgelopen anderhalf jaar twee leidinggevenden zien vertrekken. Hoe kan ik van deze promotie een succes maken?
Ik werk bij een Amerikaans bedrijf, waar ik begonnen ben als salarisadministrateur. Sinds de HR-manager een jaar geleden is weggegaan run ik de HR-afdeling voor 150 mensen nu in mijn eentje. Dat gaat me goed af. Het zit mij echter dwars dat ik geen terugkoppeling op mijn functioneren krijg, nog steeds betaald wordt als administrateur en niet bij internationaal overleg word betrokken. Wat kan ik doen?
Ik werk als directiesecretaresse en ben tevens officemanager. Dat betekent dat ik coördinerend secretaresse ben. In die hoedanigheid moet ik zes vrouwelijke en één mannelijke collega aansturen. In de praktijk ondervind ik veel tegenwerking van hen. Ze sputteren tegen als ik ze vraag om iets te doen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Eén van mijn medewerkers heeft nogal een hoge dunk van zichzelf. Hij denkt dat hij alles beter weet en nooit fouten maakt. Bovendien ondermijnt hij mijn gezag door roddels te verspreiden dat ik te weinig van mijn werk zou afweten. Hoe moet ik hier mee omgaan?
In onze organisatie wordt steeds meer gehamerd op klantgerichtheid. Maar vervolgens wordt niet duidelijk gedefinieerd wat daarmee wordt bedoeld. Wat is klantgerichtheid precies en hoe kan ik het toepassen in mijn afdeling? En wat is het verschil tusesn interne en externe klantgerichtheid?
Door verschillende omstandigheden -ziekte onder andere- zijn mijn werkgever en ik overeengekomen dat ik niet meer goed kan functioneren in mijn huidge managementfunctie. Daarom is besloten dat ik een outplacementtraject in ga. Maar hoe gaat zo\'n traject eigenlijk in zijn werk?
Als starter die opzoek is naar een managementfunctie krijg ik vaak de vraag: Hoe ga jij om met mensen die jou niet accepteren als leidinggevende? Het gaat dan om een functie waar je mensen moet coachen die al jaren werkzaam zijn bij een organisatie, ouder zijn dan jij of mensen die veel van hun werk af weten. Als \'broekie\' wordt je vaak niet geaccepteerd. Hoe ga je om met deze mensen? En is er een verschil in omgang wanneer het gaat om laagopgeleiden en hoogopgeleiden?