Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Ik ben leidinggevende in de gezondheidszorg. Vorige jaar heb ik een functioneringsgesprek gevoerd met een medewerker. Hij was het toen op twee punten niet eens met mijn bevindingen. Nu is het een jaar later en moet er opnieuw een functioneringsgesprek plaatsvinden. De medewerker heeft echter aangegeven niet met mij in gesprek te willen gaan. Ik heb hem erop gewezen dadt het gesprek verplicht is. Nu staat hij er op dat hij een collega mag meenemen. Is dat een goed idee?"
"Sinds twee jaar heb ik mijn eigen servicebedrijf, met tot nu toe mijzelf als enig personeelslid. Het bedrijf is flink gegroeid en Ik ben nu op het punt gekomen dat ik aan personeel moet gaan denken. Eerlijk gezegd vind ik dat best wel eng en ik weet niet goed hoe en waar ik moet beginnen? Waar moet ik op letten?"
"Op dit moment werk ik bij een bekend, groot bedrijf. Doordat ik onzeker ben behaal ik niet het resultaat om echt succesvol te zijn. Terwijl ik weet dat ik het wél kan en dat er meer in mijn zit. Hoe kan ik daar mee omgaan en wat moet ik doen om daarin te kunnen veranderen?"
"Ik zit nu ruim 15 jaar in de ICT waarbij ik tot vorig jaar in de support heb gewerkt. De laatste vijf jaar heb ik een HBO-studie gevolgd met het idee om door te groeien in een leidinggevende functie in technisch beheer. Uit gesprekken blijkt telkens weer dat ik niet word geselecteerd omdat ik geen of onvoldoende leidinggevende ervaring heb. Hoe los ik dit op?"
"Ik ben manager van ongeveer 100 medewerkers. Ik heb de laatste jaren strak gestuurd op kwaliteit en de medewerkers die onder norm functioneerden, zijn inmiddels vertrokken. Toch wil mijn manager dat ik bij iedere beoordelingsronde een bepaald percentage medewerkers negatief beoordeel. Hij is namelijk nogal gecharmeerd van het model om te beoordelen volgens een normaalverdeling (kromme van Gauss). Ik ben het daar niet mee eens. Wat te doen?"
"Ik ben sinds een jaar bedrijfsleider bij een bank, gedurende vier dagen in de week. Tien weken geleden ben ik bevallen van een dochter. Om de komende periode meer bij mijn dochter(s) te kunnen zijn heb ik ouderschapsverlof aangevraagd gedurende een half jaar. Ik werk dan drie dagen in de week. Mijn baas is hier niet blij mee en heeft zonder overleg besloten om mij op een andere vestiging te plaatsen als adviseur. Ik ben dus geen bedrijfsleider meer. Ik ben het oneens met deze beslissing en heb hem dat inmiddels mondeling en schriftelijk meegedeeld. Hoe kan ik het best handelen in deze situatie, want ik verwacht dat we hierover in conflict raken?"
"Na een sabbatical van drie jaar wil ik een andere weg inslaan qua werk. Ik heb een brede en lange (35 jaar) ervaring in het bedrijfsleven, de laatste jaren op hbo-niveau als leidinggevend manager in een grote organisatie met een team van 15 werknemers. Nu kan ik gaan werken als manager van een wellnesscentrum bij een groot conferentieoord. Voortbordurend op mijn laatste salaris, zou ik nu ongeveer tussen de 4500 en 5000 euro willen verdienen. Is dat een redelijke salariseis?"
"In mijn team zitten twee jonge medewerkers die zich nogal gemakkelijk ziek melden, bijvoorbeeld vanwege buikloop of bronchitis. Onder een aantal collega's is daar wrevel over ontstaan, omdat zij wel komen opdagen als ze zich een keertje wat minder voelen. Bovendien moeten zij daardoor vaker invallen en overwerken. Wat kan ik hieraan doen, zonder een beschuldigende toon aan te slaan?"
"Onlangs ben ik begonnen als personeelsadviseur bij een facilitair bedrijf. De manager P&O wil dat de vakanties van het hoger en midden management centraal worden geregeld door P&O zodat deze de administratieve verwerking kan doen. Ook zou P&O dan een signalerende rol naar de manager kunnen hebben, met name ten aanzien van handhaving van de minimale bezettingsgraad. Is het een verstandige keuze om deze taak weg te nemen bij de lijnmanagers en te plaatsen bij P&O?"
"Binnen ons bedrijf vindt een organisatiewijziging plaats. Daarbij komt een aantal leidinggevende functies te vervallen. Deze leidinggevenden blijven voorlopig nog wel minstens een jaar in hun huidige functie werkzaam tot de organisatiewijziging is doorgevoerd. U begrijpt dat deze mensen zeer teleurgesteld zijn. Hoe kunnen wij het beste met deze teleurstelling omgaan?"
"Een van mijn medewerkers levert elke dag goed werk. Hij is zeer ervaren, maar is zich geleidelijk steeds meer gaan afzonderen van de groep. Dit heb ik met hem besproken, maar hij zei "dat het wel goed ging". Op een zekere dag escaleerde het omdat hij hetzelfde "einzelganger"-gedrag blijft vertonen. Een van de collega's wil niet meer met hem samen werken en ook een aantal andere lijken zich achter deze collega te scharen. Hoe kan ik deze situatie omdraaien?"
"Ik werk binnen een academisch ziekenhuis en geef leiding aan 30 professionals (therapeuten, verpleegkundigen, maatschappelijk werkers). Binnenkort moet ik een presentatie geven over het terugdringen van het ziekteverzuim. Hoe kan ik dit doen zonder medewerkers het idee te geven dat ik mogelijk twijfel aan hun ziek-zijn? Hoe kan ik ze motiveren met concrete acties te komen op dat gebied? De valkuil van de teams is dat ze zich snel aangevallen voelen of niet serieus genomen."
"Na de dood van mijn man, heb ik besloten mijn bedrijf flink te gaan uitbreiden. Dat werd een groot succes en door alle drukte heb ik inmiddels personeel aangenomen: een fotograaf en een ontwerper. Ik ben echter chaotisch en in de hectiek krijg ik het idee dat de fotograaf zich weinig van me aantrekt en mij overvleugelt. Ook lukt het me niet om 'nee' te zeggen en om zaken te delegeren. Het voelt alsof er over me wordt heengelopen. Hoe doorbreek ik deze vicieuze cirkel."
"Een collega in mijn team heeft net promotie gemaakt. Maar zij is allesbehalve een aanwinst. In het verleden is zij (privé) veel gepest. Op de werkvloer voelt ze zich snel aangevallen als ze op haar verantwoordelijkheden wordt gewezen. Zelf heeft ze dit echter niet door. Er zijn talrijke gesprekken met haar gevoerd, maar dat heeft tot niks geleid. Wat nu?"