Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Wij hebben op het werk iemand die aangeeft last te hebben van concentratieproblemen en vermoeidheid. De Arbo-arts arts heeft geconstateerd dat er geen medische oorzaken zijn. Er zijn vele formele en informele gesprekken met hem gevoerd. Uiteindelijk zegde hij toe de draad weer op te willen pakken. Maar naar nu blijkt meldt hij zich voor elke (minder populaire) avonddienst ziek om zich de volgende ochtend weer beter te melden. Wat te doen?"
"Ik ben 22 jaar oud en zit in mijn tweede managementfunctie. Ik werk in een platte organisatie. Met de directeur-eigenaar kan ik het zeer goed vinden, maar met mijn directe baas niet. Hij zit al 15 jaar op die plek en is volledig vastgeroest. Hij controleert mij voortdurend en wil elke week minstens vier uur face-to-face met me vergaderen. Ook heb ik gemerkt dat hij slechte berichten over mij stuurt naar de directeur. Wat moet ik doen?"
"Ik werk als kwaliteits- en veiligheidsverantwoordelijke in een logistiek bedrijf. De laatste maanden zie ik de kwaliteit en veiligheid sterk achteruit gaan. De oorzaak ligt vooral bij het management, dat alleen oog heeft voor productieresultaten. Nu is mij gevraagd om audits te doen om de oorzaken boven water te krijgen. Het vinden van de symptomen van verwaarloosd kwaliteitsbeleid is wel te doen, maar hoe vind ik de oorzaken, zodat er daadwerkelijk verbeterd kan worden?"
"Onze MT-vergaderingen zijn vaak nogal chaotisch. Meestal komen we niet aan alle agendapunten toe, omdat we te lang discussiëren over bijzaken. Daardoor heb ik na elk overleg het idee dat we niet het optimale uit de vergadersessie hebben gehaald. Hoe kunnen we dit verbeteren?"
"Uit medewerkerstevredenheidonderzoek blijkt dat de medewerkers in het warehouse de communicatie onvoldoende vinden. Ook op het gebied van complimenteren/motiveren vinden ze dat het management niet goed presteert. Nieuwe mensen zouden meer waardering krijgen dan oude. Wat kunnen we als management doen om dit te verbeteren?"
"Met het MT waarin in HR-manager ben, bespreken we binnenkort het winstdelingssysteem voor ons personeel. Wij hebben nu een systeem, waarbij medewerkers bonuspunten kunnen krijgen op vijf verschillende onderdelen, zoals mentaliteit en gedrevenheid voor het vak. Bonuspunten krijg je als je het extra goed doet. Dit gaf in eerste instantie heel veel commotie, want mensen gaan toch vergelijken en er over praten. Nu is men er aan gewend, maar er wordt nog steeds wel gemopperd. Hoe kunnen we dit systeem verbeteren?"
"Wij hebben een bedrijf met vijf vaste krachten. Vorig jaar hebben we met kerst voor het eerst een (flinke) kerstbonus uitgekeerd, omdat we een goed jaar hadden gehad. Dit jaar is veel slechter verlopen en dus zit een kerstbonus er eigenlijk niet in. Maar de medewerkers rekenen er min of meer wel op. Wat kan ik doen om de mensen niet al teveel teleur te stellen?"
"13 jaar gelden ben ik mijn eigen kinderdagverblijf gestart. Ik heb in de loop der tijd onder andere mijn jongere zus in dienst genomen. De samenwerking met haar verliep in het begin goed. Nu heb ik mijn zaak verkocht aan een stichting, waarvan ik nu directeur ben. Mijn zus heeft zich intussen ontpopt tot een overheersende medewerker in het kinderdagverblijf, die geen inspraak duldt van haar collega's. Daarmee drukt ze nieuwe initiatieven de kop in en verpest ze de sfeer. Als ik haar er op aanspreek, trekt ze het in het emotionele en haalt er familiezaken bij. Wat kan ik doen om dit op te lossen?"
"Ik werk nu 10 jaar als IT manager in hetzelfde bedrijf dat momenteel in moeilijke
omstandigheden opereert. We kennen een hoog personeelsverloop in dit bedrijf. Ik vraag mij of mijn loyaliteit op de arbeidsmarkt wel gewaardeerd wordt? Er is veel meer vraag naar jonge IT-ers met technische kennis dan naar IT-managers op middelbare leeftijd, maar met ervaring. Wanneer wordt loyauteit schadelijk en wat kan ik eraan doen?"
"In mijn team zit een medewerker die waarschijnlijk een drankprobleem heeft. In gesprekken zorgt hij ervoor dat er enige afstand is tussen hem en gesprekspartner. Dat lukt lukt niet altijd en dan komt de alcohollucht je tegemoet. Bovendien intimideert en overrompelt hij collega's en roddelt over collega's die hij niet aankan. Het probleem is dat mijn eigen leidinggevende hem als een groot talent beschouwt, die hooguit wat gecoacht moet worden. Wat moet ik doen?"
"De communicatie tussen de directie en medewerkers in mijn organisatie verloopt niet goed. Nu ben ik als leidinggevende gevraagd een communicatie-verbeterplan te maken. Hoe pak ik dat aan?"
"Als P&O'er voer ik regelmatig exitgesprekken. Daarbij komt ook vaak kritiek op de leidinggevende naar boven, die ze niet met hun manager hebben besproken. Ze geven aan dat ze dat niet durfden. Hoe kan ik bereiken dat medewerkers wel eerlijke (dus ook kritische) feedback aan hun manager geven?"
"Onlangs had ik een gesprek met een medewerker over het (niet) mogen bezoeken van erotische sites op het werk. De vraag die opkwam kon ik niet goed beantwoorden. De vraag was, waarom dit eigenlijk door bedrijven verboden wordt. Waarom mag een sportliefhebber in zijn pauze dan wel naar sport kijken? Misschien is het zelfs voor sommigen motiverend/stimulerend als ze in de pauze iets opwindends mogen lezen of zien?"
"Ik ben als manager werkzaam in een organisatie, met een platte structuur. Het nadeel daarvan is dat de directie zich overal mee bemoeit. Als er iets mis gaat, word ik echter verantwoordelijk gehouden. Daar komt bij dat de directie een duidelijke politieke voorkeur heeft. Als manager heb ik het zwaar te verduren omdat ik niet van hun politieke partij ben. Wat moet ik doen?"