Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Ik ben managers sales bij een Belgische verzekeringsmaatschappij. Onder mijn collega's hebben wij een dilemma: moeten wij verkopers variabel belonen (met een bonus) of kunnen we volstaan met alleen een vast salaris. Sommigen vinden een bonus niet eerlijk, omdat de binnendienst die niet krijgt, terwijl de binnenmedewerkers mede het succes van de verkopers bepalen. Wat is jouw advies?"
"In ben leidinggevende van een team in een klein bedrijf. Ik heb een probleem met één van mijn medewerkers. Zij neemt zelf beslissingen en onderneemt acties waarvoor ze eigenlijk eerst mijn toestemming moet hebben. We hebben dit een paar keer besproken, maar telkens valt ze terug in haar oude gedrag. Ik krijg het gevoel dat ik door haar genegeerd word, terwijl ik haar leidinggevende ben. Wat te doen?"
"Momenteel ben ik, naast de directeur, als enige werknemer bij een werving- en selectieburo. Binnenkort worden er echter vijf nieuwe verkopers en vijf nieuwe consultants aangetrokken en krijg ik de rol van office manager. Ik ben nog maar 22 jaar en heb geen opleiding in HRM. Hoewel ik bedrijf van a tot z ken, ben ik bang dat ik niet ben opgewassen tegen de hoogopgeleide consultants en verkopers. Kun je me advies geven?"
"Wij zijn een financieel advies buro en hebben vijf buitendienstmedewerkers met elk een eigen target. Nu opperde één van hen om van individuele targets over te stappen op een teamtarget. Volgens mij werkt dat niet omdat ik ook de individuele prestaties moet kunnen volgen en belonen. Daarnaast kunnen conflicten ontstaan als iemand in de ogen tekort doet of tekort bijdraagt aan de target. Hoe kijk jij daar tegen aan?"
"Als middenmanager heb ik veel taken en bevoegdheden overgedragen gekregen van mijn directeur. Hij is een charmante man en ligt goed bij het personeel. Echter, dat heeft ook tot gevolg dat als een medewerker klaagt over een maatregel van mij of mijn collega's, wij overruled worden. Wat kan ik hier aan doen?"
"Ik werk als manager bij een technisch bedrijf en word geacht met de bedrijfsleider te werken aan een werkbare structuur en een beter werkklimaat. Hoewel ons vrijheid is toegezegd worden we echter steeds teruggefloten door de directeur. Nu is ons gebleken dat de directeur een manipulerend iemand is. Als hij zijn rekeningen niet kan betalen bijvoorbeeld, beschuldigt hij de leverancier van nalatigheid. Hoe kunnen we verandering brengen in deze werkrelatie?"
"Ik ben bezig met de afronding van een 'advanced managementcourse'. Daarbij is ondermeer behandeld hoe om te gaan met een manager die narcistische neigingen demonstreert op de werkvloer. Vraag: hoe kun men effectief blijven functioneren bij zo'n manager?"
"Ik geef leiding aan een team van 12 specialisten (allemaal 'exacte' mensen). Dit gaat me zeer goed af. Waar ik echter niet verder mee kom is het volgende: hoe coach ik een hoogbegaafde en zeer intelligente man van 40, voor wie het werk routinematig is geworden, en die zich wel wil ontwikkelen? Ik al veel geprobeerd (nieuwe projecten, meer verantwoordelijkheid), maar het brengt hem niet echt verder. Wat kan ik doen?"
"In onze organisatie zitten we als alle leidinggevenden te broeden op het volgende: laat je interne kandidaten voor een functie voorgaan op externe. Na heel wat heen en weer gediscussieer hebben we besloten zowel de interne als externe kandidaten met elkaar te laten 'concurreren'. De procedure zal voor interne kandidaten wel iets anders zijn. Is dit een goede aanpak?"
"Binnen ons bedrijf hebben we een werknemer die de afgelopen twee maanden al een paar keer te laat is gekomen. Bovendien is zijn gedrag storend voor zijn omgeving (te en te onpas boeren en wind laten). Hij is hier al meerdere keren door mij op aangesproken, zonder succes. Zijn werk doet hij goed, maar hij houdt zich niet aan regels en is nonchalant. Graag had ik hiervan een officiële nota gemaakt. Wat mag en wat niet?"
"Eén van mijn medewerkers (kader) was kort geleden overspannen door werkgerelateerde en persoonlijke oorzaken. Nu wordt hij door een psycholoog en mij gecoacht. Het probleem is dat hij zeer gedetailleerd werkt en geen overzicht heeft. Ook vat hij het bedrijfsbelang van zijn werk niet, terwijl hij al tien jaar in dienst is. Omdat hij nu ook nog eens 'nee' zeggen aan het leren is, komt hij bovendien star over. Onder zijn collega's ontstaat nu ook irritatie. Wat kan ik hier aan doen?"
"Een medewerker in mijn staf kampt met groot overgewicht. Hoewel zij niet vaak ziek is, voorzie ik wel problemen voor de toekomst. Op wat voor manier kan ik haar benaderen over dit onderwerp, zonder haar te kwetsen of een minderwaardigheidsgevoel te geven?"
"Door de recessie en de kredietcrisis heeft ook onze organisatie te maken met een lagere order intake. Om de problemen het hoofd te bieden willen we in februari tot en met april graag vijf verplichte snipperdagen instellen voor het productie- en expeditiepersoneel. Zij zijn hier echter erg op tegen. Wat kunnen we doen om het personeel en de OR toch mee te krijgen?"
"Enige tijd geleden ben ik gepromoveerd tot quality- and salescoach van het callcenter van ons bedrijf. De supervisors in het callcenter hebben mij gevraagd of ik ze een training kan geven, waarin ze leren hoe ze hun agenten beter kunnen motiveren. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?"