Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Ik ben leidinggevende van een ploeg van dertien vrouwelijke medewerkers, onder wie twee seniormedewerkers die de werkvloer aansturen. Sinds mijn komst wil ik een aantal zaken veranderen, omdat het of opgelegd beleid is of omdat ik verbeterkansen zie. Maar ik word voortdurend tegengewerkt door mijn medewerkers. Ook mijn eigen manager (MT-lid) steunt mij niet, als ik de problematiek bij hem neerleg. Wat te doen?"
"Ik ben sinds kort manager van een afdeling en doe mijn werk met veel plezier. Ik zie veel dingen/processen die efficienter kunnen. Er is echter één persoon op de afdeling die veranderingen onnodig vindt omdat 'we het altijd zo hebben gedaan'. Daardoor is het lastig veranderingen door te voeren, want ik hou toch rekening met zijn mening. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?"
"Ik heb ruime ervaring als manager van een callcenter.. Ik zit met een knagend probleem. Als een supervisor aanwezig is, wordt er prettig en hard gewerkt. Maar zodra die even weg is 'vergeten' de medewerkers hun verantwoordelijkheid en beginnen met elkaar over privézaken te praten of gaan internetten. Als dit ter sprake wordt gebracht tijdens een teammeeting, weet niemand ergens wat van af. Elkaar aanspreken op dit gedrag werkt ook niet. Collega's die dat doen worden gezien als verklikker. Wat kan ik hier aan doen?"
"In ons bedrijf kunnen we ontslag niet voorkomen, als gevolg van de recessie. Daar is goed over nagedacht en we hebben ook gekeken naar het potentieel van het personeel. Enkele medewerkers zullen ons moeten verlaten en helaas ook één op mijn afdeling. De formele procedure wordt geregeld via personeelszaken, alleen zie ik erg tegen op om de boodschap te brengen. Hoe doe ik dat op een manier waarbij zowel de medewerker, als ik, goed uit het gesprek komen?"
"Ik ben een jonge manager/bedrijfsleider in de horeca zit met drie collega's in het managementteam. Mijn directe leidinggevende is de restaurantmanager. Hij is communicatief slecht, solistisch en een bullebak. Als ik nieuwe processen verzin, die goed uitpakken gaat hij met de eer strijken bij de eigenaar. Mijn collega-managers zijn bang voor hem. Wat kan ik doen om meer autonomie als manager te krijgen, met meer te ontplooien en de werksfeer te verbeteren?"
"Een vrouwelijke consultant op mijn afdeling, heeft een aanklacht tegen me aangediend wegens seksuele intimidatie, terwijl daar niets van waar is. Ik geef leiding aan een IT-afdeling, waar vooral mannen werken. 30 procent is vrouw. De vrouw in kwestie presteert al tijden heel erg slecht en moet vrezen voor haar baan bij de aanstaande ontslagrondes. Het lijkt daarom een tactische actie. Maar nu wordt ik raar aangekeken en vrees ik voor mijn baan én carrière. Ik ben op het matje geroepen om mijn kant van het verhaal uit te leggen. Wat moet ik doen?"
"Ik werk als afdeling manager bij een gemiddeld groot bedrijf. Mijn afdeling bestaat uit 20 man. Op dit moment hebben we het zwaar (door de financiële crisis) en er gaan gedwongen ontslagen vallen, helaas ook op mijn afdeling. Hoe kan ik een slechtnieuws-gesprek voorbereiden en moet ik de mensen op de afdeling voorbereiden op wat komen gaat? Er heerst al best een onrustige sfeer. Maak ik het misschien alleen maar erger door opener te zijn over de situatie?"
"In een zorginstelling ben ik aangenomen om vier teamleiders aan te sturen en te begeleiden, die op hun beurt leiding geven aan 10 medewerkers. Door een niet-doorgevoerde reorganisatie zijn die teamleiders er niet en stuur ik zelf 43 medewerkers aan. Ik word geacht verzuim-, functionerings- en voortgangsgesprekken te houden, het kwaliteitscertificeringstraject in de gaten te houden en nieuwe markten te ontdekken. Ik kwam binnen op een juniorfunctie, maar er is niks 'junior' aan deze baan. Hoe maak ik mijn zorgen en problemen bespreekbaar?"
"Onze organisatie heeft na jaren van een stabiele omzet en winst besloten weer te kiezen voor een assertieve marktaanpak. We willen nieuwe markten op en de vraag naar onze producten en diensten stimuleren. Hoe kunnen we dit concreet vorm geven?"
"Ik leid een voor- en naschoolse opvang voor kinderen. Wij vangen kinderen op vanaf 7 uur 's ochtends en na schooltijd tot 18.30 uur. Eén medewerker heeft gevraagd of ze pas vanaf 8 uur mag komen werken, aangezien ze zelf haar kinderen naar school moet brengen. Moet ik daaraan toegeven? Ik twijfel, want dat zou niet eerlijk zijn richting haar collega's. Aan de andere kant: het is moeilijk goede medewerkers te vinden die op deze tijden willen werken."
"Mijn vriend is onlangs plotseling overleden en ik probeer nu de sportschool waar hij eigenaar van was te redden. Dat is echter moeilijk want ik ben niet dagelijks aanwezig. In de sportschool werken een paar mensen, maar die hebben geen verstand van leidinggeven of het runnen van een bedrijf. Ondertussen nemen de liquiditeitsproblemen toe. Wat moet ik doen?"
"Ik ben manager bij een kleine bedrijf in de chartervaart. Eén van onze schippers is overspannen geraakt. Door de verschillende instanties is bepaald dat hij dit werk niet meer kan doen. Als werkgever moeten wij passend werk aanbieden. Dat hebben wij gedaan, maar ook daar kwam hij niet opdagen en kwam hij zijn afspraken niet na. Volgens de arbodienst moeten we daar begrip voor hebben. Wij zitten als werkgever met de handen in het haar. De regels zijn verstikkend. Hoe kunnen wij hier uitkomen?"
"Ik ben operationeel manager bij een groothandel met 22 man personeel. Het hoofd van het magazijn heeft zich in 2008 circa tien keer twee dagen ziek gemeld. Ik heb hier meerdere keren met hem over gesproken en hij zegt dat hij er ook van baalt en dat hij echt ziek is Zelf denk ik echter dat het door zijn hobby's komt (DJ en nachtvissen). Zijn absentie is slecht voor het moreel onder zijn collega's. Wat kan ik doen?"
"Ik ben net afgestudeerd aan de IVA en heb van een merkdealer de opdracht gekregen om een nieuwe structuur op te zetten, omdat niet alles hier efficiënt verloopt. Zo factureert de directeur nog zelf de verkooporders. De meeste managers hier zijn rond de 40 en willen eigenlijk geen veranderingen. Hoe kan ik als 21-jarige het beste omgaan met weerstand tegen veranderingen?"