Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"In projecten krijg ik steeds meer te maken met mensen, die mij verbaal overdonderen of op mijn emoties inspelen. Ik herken een aantal zaken uit een assertiviteitstraining die ik ooit gevolgd heb. Kan ik assertivitteit aanleren en zorgen dat de communicatie met het team beter verloopt?"
"In deze tijd van sociale onthouding en de ‘anderhalve-meter-economie’, worden we gedwongen om te investeren in technologie, zoals werken op afstand. Ook de inrichting van werkplekken en het personeelsbeleid hangt daar mee samen. We moeten proactief denken over omgangsvormen, kennis en vaardigheden in de toekomst. Heb jij tips?"
"In verband met de pandemie (COVID-19) hebben we veel mensen thuis zitten. Het bezinnen op de toekomst in deze crisistijd is belangrijk, maar er is veel onzekerheid. Deze tijd doorkomen, op een constructieve manier, is wat we willen aanbieden aan medewerkers (thuis). Talentmanagement lijkt me een goede optie, maar hoe kan ik medewerkers motiveren?"
"In onze organisatie is al veel geprobeerd om de verzuurde sfeer, roddel, demotivatie en slechte communicatie tegen te gaan. We hebben meer feedback ingevoerd, workshops gehouden, coaching on the job en voorbeeldgedrag tonen, maar veel heeft het niet geholpen. Wat kan een provoatieve ingreep zijn, die we nog niet hebben geprobeerd maar die wel een eyeopener zou zijn?"
"We kunnen heen niet om de ontwikkelingen rondom duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en werken dan ook toe naar een circulair businessmodel. Er is niet veel ruimte voor een reorganisatie, maar we hebben een projectleider aangesteld. Die heeft zelf nog veel vragen en dat kost mij tijd. Die tijd effectief benutten lukt niet. Er is erg veel informatie is, maar er is nog veel onduidelijk. Hoe moeten we van start gaan?"
"Een besluit nemen of een mening vormen kan ik als geen ander. Dat doe ik vol enthousiasme. Maar als anderen niet mee schakelen, dan word ik ongeduldig. Helaas gebeurt dat steeds vaker. Daarnaast komen projecten niet goed genoeg van de grond. De Inhoud en het persoonlijk contact zijn belangrijk voor me. Maar ik ben vaak theoretisch in plaats van praktisch ingesteld, denk ik. Zit ik wel op mijn plek?"
"Niet zo heel lang geleden functioneerde ik goed als manager. Recent kreeg ik echter te horen dat ik een kortetermijnvisie toon en er meer aandacht voor de lange termijn nodig is. Wat daar echt mee bedoeld wordt is mij onduidelijk. We verzetten veel werk en we kampen geregeld met pieken en dalen en daar is geen erkenning voor. De doelen die gesteld worden halen we. En ik verbaas me dat ik moet denken aan de lange termijnvisie en niet de directie. Hoe pak ik dit aan?"
"Mijn samenwerking met een collega blijkt minder professioneel, integer en authentiek te zijn dan voorgesteld. Afspraken worden te vaak gewijzigd en dat belemmert de voortgang van mijn afdeling met alle gevolgen van dien. Deze collega werkt strategisch met veel flair en blijkt achteraf te veel gericht te zijn op zijn eigen belang en behoefte. Ik ben heel lang toegeeflijk en aanpassend geweest, met ook afspraken daarover, maar dat heeft niet mogen baten. Hij kan niet tegen feedback, waardoor de communicatie is gestopt. Wat te doen?"
"Op de afdeling is de samenwerking met een specialist steeds meer verslechterd. Het brengt veel kosten met zich meebrengt in de vorm van verzuim en gesprekken met diverse partijen. Dat gaat ten koste van het resultaat en er is ook reputatieschade, ook voor mij zelf. Ik vraag me af hoe het verder uitwerkt en ik wil de schade beperken. We zijn al een hele tijd erg druk en de communicatie onderling is verdedigend en ineffectief. Hoe beperk ik de schade?"
"Bij vergaderingen of bijeenkomsten heeft iedereen het over andere dingen dan de inhoud. Het gaat er heel tactisch aan toe. Er heerst een competitieve houding die mijns inziens niet de juiste uitkomsten biedt voor de afdeling, wel voor hun carrières. En daar doe ik niet aan mee en ik voel me niet gelijkgestemd met de rest. Ik vraag me af of ik wel bij zo’n team moet blijven in mijn senior rol?"
"Om ons heen zien we veel veranderingen en innovaties. Concullega bedrijven zijn er maar druk mee. Wij erkennen dat de markt vraagt om verandering, maar mijn twijfels nemen ook toe als ik de hectiek zie. Dat we ook moeten vernieuwen zit er wel aan te komen. Wij weten echter niet eens of de richtingen die er al volop zijn, wel onze richting moet zijn. Hoe pak ik het aan?"
"Als manager ben ik inhoudelijk verantwoordelijk voor projecten op de lange termijn en ik geef advies over investeringen. Het team waarmee ik werk, werkt hard en is professioneel. Met mijn leidinggevende samenwerken gaat stroef. Hij gunt mij niet alle projecten, herkent mijn expertise niet en dat ontmoedigt mij. En ik kan het politiek spel niet meespelen. Hoe zorg ik dat ik toch op waarde geschat wordt?"
"Ons personeelsbestand bestaat voor 60 procent uit dertigers en veertigers. We selecteren op talent en investeren veel in kennis. Dat loont, daar zijn we trots op, want zowel de werksfeer, als de kwaliteit en de resultaten zijn goed. Maar veel talent vertrekt. Negen van de vijftig fte vertrokken afgelopen jaar. De meesten zijn zelf benaderd. Hoe moet ik dit plaatsen ik dit en hoe hou ik ze binnen?"
"Onze afdeling is nieuw en mijn team bestaat uit jonge mensen. Ze zijn praktisch en hebben de juiste, vernieuwende ideeën. Vernieuwen is het doel, maar dat is niet gemakkelijk, omdat er veel drempels zijn die afremmen. Duidelijk is dat de bedrijfscultuur niet matcht met waar mijn team voor staat. Er ontstaat groepsvorming en ik vrees dat de motivatie zoekraakt. Wat kan ik doen?"