Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Ik ben onlangs aan een nieuwe baan begonnen als personeelsfunctionaris. Een belangrijke taak voor mij is om meer eenheid in het bedrijf te krijgen. Vorig jaar is een failliete concurrent overgenomen en nu zijn er twee locaties. Over enkele jaren zullen deze samengaan. Tot die tijd is het zaak meer eenheid te krijgen, vooral qua cultuur en mentaliteit. Hoe kan ik dat het beste bewerkstelligen? Op de nieuwe locatie zit nog veel oud zeer en wantrouwen."
"Ik ben sinds anderhalf jaar leidinggevende in de zorg. De laatste jaren ben ik in mijn rol gegroeid, maar met één persoon in mijn team heb ik grote moeite. Zij is echt een rotte appel, die achter mijn rug om roddels verspreid en mij openlijk voor schut zet bij collega\'s en beweert dat ik slecht ben voor de sfeer op de afdeling. Ze probeert ook andere collega\'s tegen mij op te zetten. Hoe moet ik hier mee omgaan?"
"Ik ben sinds een maand in dienst als leidinggevende van twaalf medewerkers. Vier van hen vertonen weerstand richting mij. Hoe ga ik te werk om boven tafel te krijgen waar die weerstand vandaan komt? Op welke manier kan ik dit onderwerp aansnijden en het gesprek voeren?"
"Ik heb een probleem met de egoïstische mentaliteit van mensen in het werkveld. Of het nu gaat om enkele van mijn medewerkers, samenwerkingspartners of opdrachtgevers. Mensen zijn zo met hun eigen belang bezig, willen zelf zo gunstig mogelijk uit situaties te komen dat het vaak ten koste van anderen gaat. Slechts bij een enkeling zie je dat ze wel zaken op waarde schatten en tot een goede win-win willen komen. Mijn probleem is dat ik vanuit vertrouwen werk en daardoor nogals eens op de koffie kom. Wat kan ik hieraan veranderen?"
"In ons MT ontstond vorige week een discussie over de beste managementstijl voor ons bedrijf. We hanteren veelal een participerende stijl van leidinggeven, gericht op ontwikkeling en coaching, omdat we met professionals werken die zich willen ontwikkelen en omdat we kennis willen opbouwen in het bedrijf. Er zijn twijfels over het effect van onze manier van managen. De resultaten vallen wat tegen, zo blijkt. We zullen wat resultaatgerichter moeten werken. Hoe kunnen wij die omslag maken?"
"Ik ben een halfjaar op een IT-afdeling werkzaam. Als ik mijn medewerkers aanspreek op hun gedrag of functioneren, dan heb ik het gevoel dat het niet overkomt. Als ze zaken fout doen, moet ik ze vaak een paar keer aanspreken voordat ze gaan doen wat ik vraag. Wat kan ik hieraan doen?"
"Ik werk als diensthoofd in een verzorgingstehuis, samen met een collega. Er zijn vier afdelingen. In plaats van elk twee afdelingen te leiden, heeft mijn collega ooit bepaald dat we over alle vier afdelingen gaan: hij over de mensen en ik over de bewoners. Dit leidt regelmatig tot botsingen, waarbij hij mijn beslissingen overrulet en mij kleineert in bijzijn van anderen. De directeur weet geen oplossing (hij heeft nog weinig ervaring). Hij uit voortdurend kritiek op mij en mijn collega's. Wat is hier aan te doen?"
"Ik heb een probleem met een medewerker. Om een of ander reden is het lastig om hem te laten doen wat nodig is. Uiteindelijk worden de taken wel uitgevoerd, maar het kost heel veel moeite om dat voor elkaar te krijgen. Hij heeft altijd een weerwoord, gaat over de kleinste dingen in discussie en is dominant aanwezig binnen het team. Hij neigt naar het conflictueuze toe en lokt uit dat ik dat gedrag ook ga vertonen in gesprekken met hem. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik merk dat ik er genoeg van begin te krijgen. Hoe maak ik hier een eind aan?"
"Enkele teamleden vormen samen een nogal hechte groep. Met z\'n drieën zitten ze regelmatig bij elkaar, naar eigen zeggen voor overleg. Maar de gesprekken die ik opving gingen over collega\'s, waarover ze roddelden op een denigrerende manier. Het veroozaakt een tweespalt in het team. Ik tolereer het niet langer, maar weet niet hoe dat het beste aan te kaarten. Wat te doen?"
"Ik ben manager geworden van een team dat een tijdje geen leidinggevende heeft gehad. Iemand had zich inmiddels wel opgeworpen als informele leider. Zij werkte voortdurend tegen toen ik aan was getreden. Ik heb haar inmiddels kunnen laten overplaatsen, maar een aantal van haar \'getrouwen\' verzieken nog steeds de sfeer en veroorzaken veel negativiteit in het team. Wat kan ik hieraan doen?"
"Een MT-collega van mij komt voortdurend langsom een praatje te maken, zowel privé als zakelijk. Dat zijn lange gesprekken, meestal zonder enige toegevoegde waarde. Oogcontact is voor haar een reden om even te komen zitten en haar verhaal te doen. Daarmee verdoet ze veel van mijn kostbare tijd. Nu wil ze binnenkort afspreken om samen een project op te zetten. Ik zie dat niet zitten, maar ik wil haar ook niet bot afwijzen. Wat te doen?"
"Wij hebben momenteel een vacature voor een IT-medewerker. De werving verloopt inmiddels goed, maar ik heb twijfels over ons selectiebeleid. We hebben in een periode van twee jaar van twee medewerkers het jaarcontract niet verlengd, omdat ze achteraf niet geschikt bleken te zijn. Hun CV was goed, de sollicitatiegesprekken ook, maar in de praktijk bleken ze niet de vaardigheden te hebben die ze beweerden te hebben. Wat kunnen we doen om dit soort \'selectiefouten\' niet meer te maken?"
"Ik heb een bedrijf dat poetshulpen uitzendt naar particulieren. De planning, begeleiding en het te woord staan van klanten wordt gedaan door enkele bediendes. Eén van deze bediendes is niet tevreden en wil meer verantwoordelijkheid. Ik vind dat eigenlijk niet nodig, omdat de zaken nu goed verlopen. Ik vermoed dat deze bediende in feite alleen meer wil verdienen onder het mom \'meer verantwoordelijkheid\'. Wat te doen?"
"Ik ben directeur van een bedrijf in parketvloeren. Een grote klant die wegens "slappe tijden" al een tijdje niet bij ons had besteld, heeft onlangs een grote order geplaatst. Nu willen ze echter de rekening niet betalen omdat een vorige levering niet goed zou zijn geweest. Indertijd hebben ze niet geklaagd. Ze houden voet bij stuk en weigeren te betalen. Wat kan ik doen?"