Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Onze business unit maakt veel winst, meer dan andere onderdelen van de organisatie. Maar de medewerkers merken daar weinig van, omdat het beloningsbeleid van is gebaseerd op de gemiddelde resultaten van de hele organisatie. Ik zou liever mijn mensen een mooie bonus geven, temeer omdat het hoger management wel extra beloond wordt. Wat kan ik doen?"
"We werken sinds kort met een nieuw systeem, dat veel wijzigingen met zich meebrengt op diverse gebieden. Processen, samenwerking en functies zijn veranderd. We zitten midden in het proces en het gaat er nogal chaotisch aan toe. Er zijn nieuwe kennis en vaardigheden nodig, mensen moeten leren werken met het systeem en anders samenwerken. Hoe hou ik het in de hand?"
"Zowel uit een extern onderzoek als een intern gehouden medewerkerstevredenheidsonderzoek is gebleken dat onze medewerkers vinden dat ze te weinig begeleiding krijgen. In ons MT bestaat echter de indruk dat we als management veel tijd besteden aan informeel contact en overleg. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?"
"Ik ben sinds kort manager van een afdeling van tien medewerkers. Voor mijn komst is besloten om het contract van één collega niet te verlengen. Deze is nu erg ongemotiveerd en behoorlijk negatief in zijn communicatie. Wat kan ik doen om hem op te peppen zodat hij over een maand met een prettiger gevoel weggaat dan hij nu rondloopt?"
"We zijn ontevreden over een pas aangestelde medewerker en hadden het liefst zijn contract hebben opgezegd binnen de proeftijd, maar daar zijn we nu te laat mee. Ik weet niet of het verstandig is deze medewerker te behouden, maar we willen in ieder geval met hem in gesprek om duidelijk te maken dat we bedenkingen hebben. Hoe kan ik dat het beste aanpakken."
"Ik ben werkzaam als operationeel manager. Hoewel ik het werk aanvankeklijk leuk vond, raak ik steeds meer gedemotiveerd. Het is veel, breed, de werkprocessen verlopen chaotisch en ik maak lange dagen. Daarbij vind ik dat er onvoldoende erkenning is voor wat ik doe. Wat kun je mij adviseren?"
"De werkzaamheden van enkele medewerkers zijn een tijd geleden veranderd. Er zijn taken bijgekomen en andere taken zijn vervallen of overgenomen door andere afdelingen. We werken nu twee maanden op basis van het veranderde takenpakket, maar dat verloopt niet soepel. Welke stappen kan ik zetten om het functioneren te verbeteren?"
"Op mijn afdeling werkt één persoon, die niet goed kan samenwerken. Dit is al heel lang bekend, maar geen van mijn voorgangers heeft er echt actie op genomen. Er wordt wel veel over geklaagd door het managementteam en nu is het moment daar dat ze hem eruit willen werken. Mij is gevraagd schriftelijk bewijs te leveren voor het feit dat hij niet kan samenwerken. Ik vind dat niet redelijk en wil liever een oplossing zoeken, maar dat wordt me door mijn collega-managers weer kwalijk genomen. Wat moet ik doen?"
"Ik ben aangesteld als verandermanager bij een familiebedrijf. Er moet meer structuur komen en het beleid moet of diverse terreinen veranderen (zoals urenregistratie en productiviteitsverhoging). In mijn werk ondervind ik echter veel weerstand onder de collega\'s die het vroeger voor het zeggen hadden (toen de vader van de huidige directeur het nog voor het zeggen had). De directeur is het op zich wel met mij eens, maar is tegelijkertijd bang om de confrontatie aan te gaan. Wat moet ik doen?"
"Ik ben werkzaam als manager in een ziekenhuis. Onze organisatie gaat fuseren met een ander ziekenhuis. De integratie daarvan moet over vijf jaar helemaal voltooid zijn. Een belangrijk aspect daarbij is het afstemmen van de verschillende organisatieculturen. Op welke wijze kunnen wij dat aanpakken?"
"Ik ben manager van een IT-afdeling van een multinational. Binnen enkele maanden verliezen 500 van de 1000 medewerkers hun baan door een reorganisatie. Dat heeft de sfeer flink verslechterd. Om de sfeer wat te verbeteren heb ik op mijn afdeling een snoeppot ingesteld en wordt de werkplek versierd met slingers als een medewerker jarig is. De eerste medewerker die dit overkwam, laten we hem Pieter noemen, reageerde echter zeer negatief en vroeg wie die rotzooi had gemaakt (ik dus). Hoe moet ik hier mee omgaan?"
"Ik ben werkzaam als kwaliteitsmanager in een bedrijf waar de directie wordt gevormd door de directeur, zijn vrouw, zijn zoon en zijn schoondochter. Als \'buitenbeentje\' is het heel lastig iets voor elkaar te krijgen. Voorstellen worden vrijwel altijd afgekeurd (en soms later op \'hun\' initiatief alsnog ingevoerd). Ook de marketingmanager heeft hier last van. De directeur en zijn vrouw zijn ook nog onbeschoft naar het personeel toe. Wat kan ik doen om hier verandering in te brengen?"
"Onze organisatie heeft meerdere vestigingen waarbij er gebruik gemaakt wordt van één procesmanagement systeem. Echter, in veel organisaties wordt hiervan afgeweken en doen medewerkers hun werk op hun eigen manier. Ondanks allerlei voorlichting, e-mails en training wordt het systeem niet omarmd. Wat kunnen we doen om het procesmanagement systeem leidend te maken?"
"Ik zie steeds vaker bij de taakomschrijving van teamleiders in de zorg, dat een managementopleiding een vereiste is. Ik vind dat vreemd. In mijn beleving zou een teamleider vooral bezig moet zijn met de inhoudelijke kant: de kwaliteit, samenwerking en professionaliteit van de teamleden op de werkvloer. Een manager die boven de teamleiders staat, is dan verantwoordelijk als leidinggevende. Hoe kijk jij hier tegenaan?"