Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Bij ons in het bedrijf is er veel afstand tussen management en medewerkers. En er is geen samenwerking tussen de verschillende businessunits. Dit leidt tot verminderde motivatie bij de medewerkers, maar zij durven hun onvrede vaak niet te uiten. Hoe kunnen we de relatie tussen management en medewerkers verbeteren?"
"Een medewerker op mijn afdeling reageert op alles en iedereen. Hij geeft (ongevraagd) commentaar en dat doet hij op een vrij negatieve manier. Kritiek is niet erg, maar vaak is het ongefundeerd. Het irritatieniveau op de afdeling stijgt. Hoe verander ik het gedrag van deze medewerker en hoe krijg ik de werksfeer weer positief."
"Ik geef leiding aan een HR-afdeling van vier personen. Ik krijg het idee dat we het nooit goed doen. De credits gaan altijd naar het management en als er iets fout gaat, wordt er naar ons gewezen. Voorstellen om zaken anders aan te pakken worden genegeerd en we worden als laatste geïnformeerd bij veranderingen. Hoe kan ik de rol van HR binnen onze organisatie versterken?"
"Ik ben al vier jaar teamleider van een afdeling administratie/klantenservice. Het liefst geef ik leiding door verantwoordelijkheden uit handen te geven, maar dat lukt niet goed. Medewerkers doen niet wat ze moeten doen. Ik spreek ze daar echter eigenlijk nooit echt op aan, omdat ik niet van conflicten houd. Daardoor zijn de medewerkers eigenlijk de baas geworden. Nu vraag ik me af of ik eigenlijk wel geschikt ben als teamleider en wat ik hier eventueel aan kan doen?"
"De meeste zich zelf respecterende organisaties doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen ( MVO). Het is echter veelal een corporate initiatief. Hoe zal MVO zich verder ontwikkelen binnen organisaties? Blijft het een corporate thema of zal het, net zoals HR, IT en Finance op centraal- en afdelingsniveau een deel van het integrale management worden?"
"Ik ben manager van een afdeling van technisch specialisten. Eén van hem is zeer deskundig op een belangrijk deelgebied. Hij wil zich graag verbreden en ook op andere technische gebieden gaan werken. Dit juichen wij ook erg toe. Het probleem is dat deze persoon zich als een soort \'goeroe\' (alwetende) gedraagt. Andere medewerkers hebben daar moeite mee en kunnen daardoor niet met hem samenwerken. Wat te doen?"
"Ik onderzoek of ons bedrijf extra beleid moet invoeren op het gebied van nazorg.Dit is nodig om medewerkers professioneler en eenduidiger te laten werken. Er zijn al veel regels en richtlijnen en ik vraag me af of meer beleids wel de oplossing is. Hoe kijk jij hier tegen aan?"
"We hebben een (kwalitatief) onderzoek gedaan naar de mening van ons personeel over werktevredenheid en -omstandigheden, omdat een aantal aspecten in de dienstverlening te wensen over laat. Op basis van het onderzoek gaan we wat interventies invoeren, gericht op verbetering van de kwaliteit van het werk en de efficiency. Maar hoe zetten we de interventies op?"
"Mijn medewerkers lijken alles goed te vinden. Ze zijn vrij volgzaam. Dat wil ik veranderen. Ik wil vooral wat meer initiatief en motivatie zien. Het zal helpen als ze wat verantwoordelijker worden, maar het zou ook goed zijn om hun ambities boven tafel te krijgen. Hoe krijg ik dat voor elkaar?"
"De werkzaamheden van mijn afdeling zijn sterk toegenomen. Ik heb extra medewerkers aangenomen, en dat helpt, maar mijn werkdruk lijkt niet afgenomen. Ik ben zelfs meer tijd kwijt aan het aansturen van die medewerkers. Ook de organisatie van mijn werk heb ik niet altijd in de hand. Hoe pak ik deze situatie aan?"
"Ik ben net begonnen als manager en ik ben nog bezig om mijn rol goed te plaatsen. Ik geef aan twaalf mensen leiding en ik merk dat ik niet altijd de juiste verhouding te pakken heb tussen inhoud en vorm. Waar kan ik het beste prioriteit aan geven?"
"Ik ben commercieel manager in het familiebedrijf van mijn ouders. Het is de bedoeling dat ik het bedrijf overneem. Er is geen strategie en ook de processen staan niet beschreven en lopen daardoor niet efficiënt. Ik wil graag een toekomststrategie voor het bedrijf vaststellen en hiervoor bijvoorbeeld een adviseur inhuren. Mijn ouders zijn echter conservatief en vinden zo\'n adviseur maar onzin en veel te duur. Wat te doen?"
"Ik geef leiding aan een aantal afdelingen in een bedrijf. Door een reorganisatie komen een broer n zus op dezelfde afdeling te werken. Van hen weet ik dat ze in de privésfeer grote problemen met elkaar hebben. Ze voeren zelfs rechtszaken tegen elkaar. Ik vermoed dat dit ook grote problemen gaat geven op de werkvloer. Ik wil dit daarom niet op zijn beloop laten. Wat kan ik doen?"
"Onze medewerkers presteren al een tijd niet naar tevredenheid. We hebben besloten daar wat aan te doen, maar we verschillen als MT over het startpunt. Beginnen we met functioneringsgesprekken, doen we iets aan motivatie of moeten we het anders aanpakken?"