Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Dit jaar voer ik voor de tweede keer beoordelingsgesprekken met m’n medewerkers. Ik zie er tegen op en ik merk dat de medewerkers dat zelf ook doen. Ons bedrijf heeft een formele cultuur en de formalisatie is ver doorgevoerd. Daar kan ik niet direct wat aan doen, maar zijn er manieren om het beoordelingsgesprek leuker en functioneler te maken?"
"De medewerkers op mijn afdeling vertonen de laatste maanden ander gedrag. De harmonie onderling en de werksfeer is verstoord en het functioneren matig. Het enige wat ik kan bedenken als oorzaak is de aversie tegen de nieuwe vorm van werken die we bedrijfsbreed hebben ingevoerd. Dat we dat zouden doen was bekend. Hoe pak ik deze situatie vanuit de kern goed aan?"
"Na een fusie en opsplitsing zijn de kaders van de richting waarop ons bedrijf naar toegaat nog wat onduidelijk. We zijn dan ook bezig met missie, visie en strategievorming. Dat valt niet mee en ik wil de volgende keer wat meer beslagen ten ijs komen. Heb je wat handvatten voor me? Ook zou ik willen weten hoe ik het begrip \'waarden\' in dit geheel kan meenemen."
"Ik ben manager in een zorgcentrum. De afdeling wordt aangestuurd door mijzelf een een collega. De collega gaat over de personele zaken en ik over alles wat met de bewoners te maken heeft. Onze samenwerking staat erg onder druk. Ze kritiseert mij voortdurend en kleineert mij waar medewerkers bij zijn. De werksfeer is slecht en steeds meer collega\'s vertrekken. Extern onderzoek onderschrijft mijn mening, maar de directeur doet daar niks mee. Wat te doen?"
"Ik functioneer redelijk goed als manager, is mijn indruk. Wel krijg ik veel de opmerking dat ik zaken tot het einde uitstel. Ik presteer namelijk het beste als er tijdsdruk op staat. Dit gedrag past bij mij, maar werkt niet altijd voor anderen. Wat kan ik hier aan doen?"
"Onlangs ben ik gepromoveerd tot teamleider van een team, waarvan ik voorheen zelf één van de collega\'s was. Hoe krijg ik mijn medewerkers zover dat ze mijn opdrachten snel en efficiënt uitvoeren?"
"Binnenkort moet ik een gesprek voeren met een medewerker over delegeren. Hij weet welke taken hij moet verrichten, maar hij is nog erg besluiteloos. Met deze medewerker heb ik al diverse gesprekken gevoerd en in de gesprekken speelt hij het vaak op emoties. Daar wil ik effectiever mee omgaan en ik wil het aantal gesprekken beperken. Hoe doe ik dat?"
"Sinds kort merk ik verschil op in het gedrag van de general manager tijdens het managementoverleg. Zij is niet meer gefocust en zeker niet scherp en doet momenteel alles op de automatische piloot. Tijdens de laatste twee bijeenkomsten pakte ze de vraagstukken waarmee ik kwam niet helder op. Een collega heeft dat gevoel ook. Ook de groepdynamiek is veranderd. Hoe ga ik hiermee om?"
"Ons bedrijf werkt met drie regiokantoren verspreid over het land. Ik ben verantwoordelijk voor één van die regio\'s. De werkwijze per regio verschilt sterk. Door beter samen te werken, denk ik dat we daar allemaal van zouden profiteren. Ik weet alleen niet hoe ik een start maak daarmee, zonder dat ik al het werk naar me toetrek. Heb jij tips?"
"Ons bedrijf (middelgroot MKB-bedrijf) is gestaag gegroeid. We hebben best last van de economische perikelen, maar dankzij een goede basis en een trouwe klantenkring mogen we niet klagen. Wel moeten we anticiperen op de bedrijfsontwikkeling, maar het gevoel met de markt is wat zoek. Wat is verstandig?"
"Binnen een jaar zal ik doorgroeien naar een hoger managementfunctie. Het werk zal meer verantwoordelijkheid met zich meebrengen met betrekking tot het organisatiebeleid. De volgende stap wil ik zo goed mogelijk nemen. Waar moet ik rekening mee houden?"
"We presteren als bedrijf onder de maat, vergeleken met onze concurrenten. Ik wil op een structurele manier met prestatie- en kwaliteitsverbetering aan de gang. Daar bedoel ik mee dat er processen moeten worden verbeterd. Alleen is dat wat mij betreft onvoldoende. Waar moet ik nog meer aan denken?"
"Wij moeten mensen ontslaan. Daar willen we een goede regeling voor opzetten. Onze personeelsafdeling bestaat uit personeelsfunctionarissen die daar geen praktische ervaring mee hebben. Eén functionaris heeft wel wat theoretische kennis daarover. Wij als management zijn gevraagd om mee te denken. Waar moet ik op letten?"
"Momenteel zit ik in een impasse. Mijn huidige functie vervul ik al drie jaar, maar ik wil als manager een volgende stap maken en ik wil meer inhoudelijk bezig zijn. Zekerheid is voor mij belangrijk, maar uitdaging ook. Hoe maak ik een keuze?"