Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Ik ben manager van een business unit. Al enige tijd zit ik in een impasse. Ik maak lange dagen, maar het rendement is laag. Ik ben veel tijd aan \'brandjes blussen\' en heb weinig inspiratie. Ik doe mee met een leiderschapsprogramma, maar dat helpt mij niet echt verder hoewel anderen in de groep daar wel wat aan lijken te hebben. Hoe doorbreek ik deze negatieve spiraal?"
"Eén collega in mijn managementteam denkt vooral vanuit macht en dwang. Als iemand het oneens is met hem, dan zoekt hij medestanders en komt vervolgens met een vaak onzinnige confrontatie om zaken door te drukken. Gelijk krijgen lijkt zijn voornaamste belang. Ook met zijn medewerkers gaat hij zo om. Erg vermoeiend allemaal. Is dit gedrag te veranderen?"
"We zijn een bedrijf in de dienstverlening en hadden tot voor kort de zaken goed voor elkaar. Maar onze omgeving verandert en ik moet veranderingen doorvoeren, maar krijg de mensen niet mee . Ze zijn star en pakken de veranderingen niet echt op. Wat kan ik doen om die starheid te verbreken?"
"Een aantal medewerkers op mijn afdeling heeft altijd meer aandacht en tijd nodig tijdens overleg en bij het ontvangen van instructies. Ze hebben kennelijk een andere (tragere) manier van denken en doen dan de rest van het team. Ik heb vaak het gevoel dat ze niet begrijpen wat ik bedoel. Hoe kan ik dat veranderen?"
"Mijn bedrijf bestaat dit jaar tien jaar. Het bedrijf is gestaag gegroeid, maar in de loop van de tijd niet veel veranderd. Ik besef dat dat moet veranderen. De lijn voor de toekomst bepalen kost veel tijd en energie en het kost me moeite de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Heb jij tips?"
"Ik maak sinds twee jaar deel uit van ons directieteam. In de directie zijn de afgelopen jaren veel wisselingen geweest. De afdelingen waar ik over ga zijn ondertussen verschillende leiderschapsstijlen gewend. Van directief tot laissez-faire. Ik merk dat ik aan het zoeken ben naar de juiste stijl. Hoe vind ik die?"
"Ik ben directeur van een school. Ik heb moeite om mijn rol helemaal scherp te krijgen met name op het gebied van gezag richting leraren, maar ook richting leerlingen. Wat kan ik doen om mijn gezag, formeel en informeel, te optimaliseren?"
"Ik merk dat ik al jaren dezelfde managementstijl hanteer en hoewel dat goed gaat, valt het me op dat collega’s het vaak hebben over diverse vaktermen die met leiderschap te maken hebben, zoals Het Nieuwe Werken. Wanneer weet ik dat het nodig is om mijn stijl te veranderen en in hoeverre moet ik mee met dergelijke ontwikkelingen?"
"Afgelopen jaar is er veel gebeurd binnen ons bedrijf. Er zijn mensen ontslagen en er is flink gereorganiseerd. Het vertrouwen in de toekomst heeft een deuk opgelopen en aan mij de taak om daar werk van te maken. De inspiratie moet terug komen en de mensen moeten leren om met elkaar de toekomst met vertrouwen tegemoet te gaan. Hoe pak ik dat aan?"
"Ik heb het artikel over cv-fraude gelezen. We hebben in het verleden twee leidinggevenden binnengehaald die zich daar ook aan schuldig hebben gemaakt blijkt achteraf. Dat heeft mijns inziens invloed op onze bedrijfscultuur gehad. Ik heb nu twee vacatures en wil nu zeker zijn dat ik betrouwbare mensen binnenhaal die de bedrijfscultuur helpen versterken. Heb je tips?"
"We hebben besloten geen kerstpakketten en relatiegeschenken te geven dit jaar in verband met bezuinigingen, maar daar wordt negatief op gereageerd. We moeten op de kleintjes letten en ik wil ook een signaal afgeven dat een kerstpakket en alle extraatjes niet vanzelfsprekend zijn. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?"
"De laatste halfjaar heb ik al twee keer met valse CV’s te maken gehad. Het zijn geen kleine leugens, maar wat mij betreft regelrechte fraude. De laatste keer loog iemand over het feit dat hij een economiestudie had afgerond. Tijdens het gesprek, ontbrak elke aanwijzing van academische vorming en vakkennis. Ik doorzie leugens vaak wel, maar hoe ga ik om met diploma- en cv-fraude?"
"Er staan ons grote veranderingen te wachten in onze organisatie. Dit zorgt voor onzekerheid en verminderde motivatie bij mijn medewerkers. Ook wordt er veel onderling geroddeld. Ik moet erkennen dat ik daar zelf ook heb meegedaan. Maar nu is de maat vol en moet het roddelen stoppen, bijvoorbeeld door tweewekelijks de medewerkers hun zegje te laten doen in het werkoverleg. Heb je tips hoe ik dit aan moet pakken?"
"Ik ben teamleider in de thuiszorg. In mijn team zit een Ghanese vrouw die zich wat anders gedraagt dan we gewend zijn. Ze draagt bijvoorbeeld elke dag een andere pruik. Ze doet haar werk echter erg goed. Toch zijn haar collega\'s geneigd een cliënt blindelings te geloven als die een klacht heeft over haar. Ze krijgt van hen altijd het nadeel van de twijfel, vaak ten onrechte. Het lijkt wel een hetze. Hoe kan ik met dit probleem omgaan?"