Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"In mijn functioneringsgesprek kreeg ik te horen dat mijn medewerkers mij ervaren als formeel, zakelijk en afstandelijk. Ze kunnen niet over alles bij me terecht en dat kan gevolgen hebben voor de resultaten op de lange termijn. Ik bleek bijvoorbeeld niet alle informatie te beschikken over een belangrijke opleveringsdatum. Het bedrijf is tevreden over mijn functioneren, maar ik zou authentieker moeten zijn. Waar is dat goed voor"
"In mijn team is er veel verschil in specialisatie en daarmee in de achtergrond van teamleden. We werken met professionals die hoogopgeleid zijn en met materiedeskundigen die wat lager opgeleid zijn. Ieder teamlid is belangrijk. Maar het aansturen van het team gaat stroef. De ‘taal’ die een ieder verstaat of spreekt verschilt. Dat frustreert en het duurt lang om elkaar te begrijpen. Hoe vind ik de juiste aansturingsvorm?"
"Het dringt intern maar niet door waar we naar toe willen met het bedrijf. Ik laat ruimte om mee te denken over de visie, maar daar komt ook niets uit, behalve vage blikken. Iedereen lijkt wel af te wachten. Ik worstel hier nu twee maanden mee en dat is wel genoeg geweest. Toch wil ik implementatie van de visie niet afdwingen zonder dat er begrip voor is. Hoe krijg ik de visie duidelijk gemaakt?"
"Op mijn afdeling heb ik een medewerker die boven gemiddeld functioneert. Hij springt er uit. Zijn minpunt is dat hij altijd anderen wijst op fouten. Hoe klein ook, hij wijdt daar graag over uit. Zijn kritiek is vaak terecht, maar ik ga me toch zorgen maken, omdat het de medewerkers minder gemotiveerd maakt. Hoe ga ik met dit gedrag om en hoe krijg ik de motivatie weer goed?"
"Mijn team functioneert niet goed genoeg. Ik zie veel door de vingers met het idee dat er van fouten geleerd moet worden en met het idee van zelfsturing. Maar dat leren gebeurt maar niet van zelfsturing is zeker geen sprake. In plaats van cohesie, is er chaos en gedoe. Hoe zorg ik voor meer cohesie?"
"Door allerlei omstandigheden, die ook deels aan mezelf liggen, maar zeker aan de workload, ben ik niet meer staat om orde op zaken te brengen. Ik loop achter mezelf aan en merk aan mijn team dat ze me moeten herinneren aan afspraken. Erger nog: zij halen planningen niet meer omdat ik niet goed gemonitord heb. De gevolgen kun je je wel voorstellen. Hoe krijg ik zaken weer op orde, zodat ik het team weer adequaat aanstuur?"
"Ik werk met plezier bij een vrij technisch bedrijf. Het is een een mannenbolwerk. Het werk is leuk, de mensen waarmee ik werk zijn professioneel en praktisch aangelegd. Mijn team is klein en de resultaten zijn goed. Mijn ambitie is om naar het middenmanagement door te stromen. Daar zitten echter nog geen vrouwen. Dat is altijd zo geweest. Hoe moet ik me profileren om door te stromen?"
"Ik heb gewerkt als teamleider, waarbij is nauw moest samenwerken met twee collega's, net als ik beide vrouw. Ik vond dat heel lastig omdat beide mij irriteerden. De ene was erg bemoeizuchtig en de ander nam nooit beslissingen. Ik werk daar niet meer maar ben wel benieuwd hoe ik hier in toekomstige situaties mee moet omgaan?"
"Het is moeilijk samenwerken met een collega uit mijn het management team. Hij wil het duidelijk voor het zeggen hebben. De keren dat ik met sterke argumenten kom, waar niks tegen in te brengen is, haakt hij af. Dat niet alleen, Hij vermijdt mij dan, is kortaf en beledigd. Hij houdt dan ook informatie achter en belemmert de samenwerking. De gelijkwaardigheid is zoek en ik loop constant op mij tenen. Wat te doen?"
"De waan van de dag consumeert tegenwoordig al mijn tijd. De dagelijkse zaken heb ik onder controle, maar ik kom niet toe aan de lange termijn planning. Die liggen op het gebied van kwaliteitsverbetering, kostenbesparingen en vergroting marktaandeel. Wat kan ik doen om hier verandering in te brengen?"
"Ik moet regelmatig samenwerken met een jonge collega. Ze is vrij egoïstisch. Ze manipuleert iedereen, maar is vrij geliefd. Ook ik trap er soms nog in. Natuurlijk heeft ze kwaliteiten, maar ze doet verder waar ze zin in heeft, zet zichzelf centraal en toont geen respect. Ik laat non-verbaal merken dat ze te ver gaat, maar ze doet heel vriendelijk en negeert me gewoon bij enkele zaken. Moet ik het opnemen met onze unitdirecteur of moet ik me aanpassen?"
"Mijn projectteam werkt niet effectief met elkaar. Dat merk ik aan de verslechterde prestaties, de sfeer en de samenwerking. Het team is nu acht maanden bij elkaar en de opdracht moet over enkele maanden afgerond zijn. Ik kan een volgende opdracht met het huidige team doen, maar als de teamontwikkeling blijft stagneren, dan moet ik het team ontbinden. Kan ik dit voorkomen?"
"Onze organisatie is gereorganiseerd. We richten ons meer op de kernactiviteiten en moeten centraliseren. Zelfstandig werkende afdelingen moeten nu meer samenwerken en dat gaat moeizaam. Momenteel doen zich efficiency problemen voor. Hoe kunnen we dit oplossen"
"In gesprekken en vergaderingen merk ik dat er niet echt geluisterd wordt naar mijn argumenten. Ze worden niet serieus genomen. Als een ander hetzelfde zegt, wat best voorkomt, maar dan met veel verbaal vertoon, dan lijkt het ineens wel een belangrijk punt. Dit is niet bevorderlijk voor mijn zelfvertrouwen en mijn humeur. Hoe ga ik met deze situatie om?"