Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Het lukt me niet, ook na het lezen van diverse informatie, om goed leiding te geven op afstand. Ik ben vrij resultaatgericht en heb in de aansturing al maanden te maken met allerlei gedrag gerelateerde zaken. Dat kost tijd en het werkproces vertraagt. Medewerkers tonen weerstand als ik in ga op hun gedrag en de andere keer klagen ze dat er geen aandacht is voor hun omstandigheden. Wat moet ik doen?"
"Wij hebben last van onzekerheden rondom de pandemie, de Brexit en alles wat er in de wereld gebeurt. De directie wacht op een meerjarenplan voor mijn afdeling, maar ik merk dat ik uitstelgedrag heb, zeker nu ik thuiswerk, terwijl ik in feite bekend sta om mijn gedrevenheid en doortastendheid. Dat frustreert enorm. Hoe kom ik uit dit dal?"
"We zijn in de fase van beoordelingsgesprekken beland, maar het zijn uitzonderlijke tijden en ik kan niet beslissen hoe hiermee om te gaan. We zijn intern verdeeld over wel of niet beoordelen en ik neig er nu naar om dit jaar de beoordelingsgesprekken over te slaan en volgend jaar functioneringsgesprekken te houden. Maar het is we wat kort door de bocht allemaal. Medewerkers hebben recht op de gesprekken en als er nog meer verandert ontstaat er meer onzekerheid. De vraag is dus wel of niet beoordelen? "
"Bijna iedereen bij ons werkt nu deels weer thuis. We beseffen dat we meer moeten investeren in technologie en andere middelen om op afstand te werken. Maar het aansturen van de medewerkers op afstand vraagt op dit moment veel van me. Wat is normaal, wat is nodig en waar liggen grenzen in verantwoordelijkheden?"
"Er is verdeeldheid in ons team en na wat onderzoek blijkt dat een aantal medewerkers ontevreden is. Zij beïnvloeden op een negatieve manier anderen en alles wat ik aangeef wordt met weerstand ontvangen. Vaak slaat het nergens op. En deze werkhouding lijkt steeds meer gewoon te worden. Ik heb er genoeg van en wil dit veranderen, maar hoe?"
"Het werk verandert en als bedrijf moeten we Leren en Ontwikkeling faciliteren, zowel on- als offline. Daar kan ik deels in mee gaan, echter er is veel investering nodig in tijd en geld, terwijl het dagelijkse werk door moet gaan, wat al de nodige moeite kost. Hoe moet ik dit aanpakken?"
"Hoewel ik over bijna alles een mening of visie heb en soms bepaalde dingen inhoudelijk beter weet, lijk ik niet vooruit te komen in mijn functie. Ik blijf op de achtergrond hangen en ik kom ondoorgrondelijk over is mij verteld. Men passeert mij vaak en ik laat anderen misschien ook altijd voorgaan. Dit gebeurt mij al jaren. Wat kan ik hieraan doen en hoe voorkom ik dezelfde fouten keer op keer?"
"Aan de vragen en opmerkingen die ik krijg merk ik onzekerheid, maar ook spanning op over de positie van het bedrijf. De angst op baanverlies leeft en dat is misschien logisch als we de cijfers volgen over de economische krimp. Ik ga niet in op opmerkingen, maar ben zelf ook onzeker. We zitten in een sector waarin vacatures afnemen. Wat kan ik doen om in ieder geval de spanning laag te houden bij iedereen?"
"Het is me totaal onduidelijk wat nu nodig is in het bedrijf. Ik denk na over de toekomst en wat de medewerkers aan investeringen nodig hebben. We moesten mensen laten vertrekken, het werk is herverdeeld, werkplekken geoptimaliseerd en veel deeltaken zijn gedigitaliseerd. We zijn er nog niet, maar ik zit op een kantelpunt en medewerkers lijken ontevreden. Ik moet beslissen of ik nu meer in de harde of zachte vaardigheden investeer. Wat te doen?"
"Het valt steeds meer op dat oude waarden verdwijnen binnen het bedrijf. We stonden bekend als dynamisch, scherp, anticiperend en een prettige partner om mee samen te werken. Dat is veranderd sinds we de koers van het bedrijf om economische redenen iets hebben aangepast, vooral de processen en werkwijzen. We hebben de oude waarden nodig om samen enkele tegenslagen aan te pakken. Hoe krijg ik die terug?"
"Collega’s zeggen dat ik geen manager ben en dat als ik zo door ga mijn functie overbodig maak. Ik geef leiding aan een aantal mensen en dat gaat goed, maar ik beleef er geen plezier aan. Ook vind ik managen sowieso overbodig en medewerkers zijn heus wel in staat om zelf hun werk te controleren en te plannen. Ik delegeer veel en zou veel liever nadenken over diensten om het werk effectiever te laten verlopen. Wat adviseer je mij?"
"Er passeren bij ons veel bedrijfs- en veranderingsmodellen en helaas gaat dat gepaard met veel onrust. We moeten overeind blijven als klein bedrijf. Maar ik heb veel twijfel over de modellen en de vraag is of het nu wel de tijd is om grote stappen te zetten of keuzes te maken. Het bewaren van rust lijkt mij het belangrijkste, omdat ik vermoed dat veranderingen medewerkers nog meer van slag brengen. Dat lijkt niet voldoende, want de vragen over hoe verder blijven komen en goede antwoorden heb ik nog niet. "
"We moeten de nieuwe werkelijkheid managen en in rap tempo reorganiseren, om te blijven voortbestaan. Als middelmanager merk ik meer dan anders dat de harde lijn van het bedrijf haaks staat op de werkelijkheid waar teamleiders en medewerkers mee te maken hebben. Dat remt mij af. Individuele belangen prevaleren en er heerst veel wantrouwen, een enkeling daargelaten, maar daar zal ik de gewenst vernieuwing niet van de grond krijgen. Hoe deal ik hiermee?"
"Een medewerker functioneert niet goed, omdat hij een verkeerde instelling en werkwijze heeft. Hij gaat z’n eigen gang, luistert slecht en werkt niet goed samen. De boodschap het anders te doen komt maar niet aan en ik ben het beu. Nu zijn er door hem aan klanten beloftes gedaan die niet waar te maken zijn. En dat moet ik goedmaken en zo komt er extra werk op mijn bord. Hoe ga ik om met deze medewerker?"