Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Dingen afmaken is niet mijn grootste talent. Uitstellen daarentegen wel. Maar daar krijg ik steeds meer problemen mee, omdat ik mijn deadlines niet op tijd haal. Ik heb een goed team, waarbij ze regelmatig taken voor me afmaken. Ik krijg ook weleens uitstel in projecten. Maar op dit moment gaat het me tegenstaan, dat ik zo ook kansen mis en meer bezig ben met crisismanagement, dan met de toekomst. Wat moet ik doen?"
"Ik ben niet iemand die heel zichtbaar is en veel deelt en hou werk en privé graag gescheiden. Samen koffie drinken, eten op kantoor: daar doe ik niet aan mee. Nu ben ik daarop aangesproken. Mijn leidinggevende rol moet verbeteren op het gebied van zichtbaarheid informatie delen en deelname aan sociale activiteiten. Vooral dat laatste zie ik niet zitten. Ik functioneer naar mijn weten inhoudelijk goed. Wat te doen?"
"In het bedrijf waar ik werk is sinds vier maanden bezig met dossieropbouw van alle medewerkers. De manier waarop dit gebeurt veroorzaakt veel onrust. Medewerkers gaan elkaar verraden aan de hun leidingevende. Hoe lang moet een manager een dossier opbouwen voordat er actie kan worden ondernomen?"
"Misschien ben ik een perfectionist, maar ik wil het hoe dan ook altijd heel goed doen. Ik hou van gedegen zaken onderzoek en analyseer graag. Ik werk met professionals en het managen wil ik blijven doen. Maar ik ben slecht in het nemen van besluiten en ik kom vaak niet of te laat toe aan de implementatie van plannen. Hoe ga ik hiermee om?"
"Mijn vorige functie was bij een klein familie bedrijf. De eigenaar was lastig vonden anderen, maar ik kon het goed met hem vinden. Zijn vrouw bemoeide zich soms met mijn werk, maar die ontweek ik. Plotseling zou het bedrijf gaan stoppen. Anderen wisten dat al, maar ik niet terwijl ik keer op keer om informatie vroeg. Nu ontwijk ik beiden en dat voelt laf. Hoe komt dit en wat moet ik doen?"
"Ik erger me al een tijdje aan een naaste collega. Ik onze ontmoetingen spreken we zaken af. Regelmatig komt er dan een bericht van zijn secretaresse naar mij met een correctie, vaak in de vorm van een stelling. Hij plaatst dus een laag in de communicatie tussen ons en dat komt over alsof ik op een bepaalde plaats gezet wordt: vrij autoritair en hautain. Wat te doen?"
"We zijn als commerciële instelling altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden, met bijpassende technieken en manieren van werken. Een senior collega die best veel heeft betekend in het verleden, is het keer op keer niet eens met de andere manieren van werken en doelen die gesteld worden. We moeten vooruitstrevend zijn en blijven en hij past zich hier niet bij aan. Hoe pak ik deze situatie aan?"
"Na een paar teleurstellingen in mijn carrière, probeer ik de draad weer op te pakken. Dat gaat heel moeizaam en ik werk onder mijn niveau. De slechte ervaringen heb ik achter me gelaten en toch lukt het niet om normaal te functioneren. Ik ben een harde werker (soms te) en vrij loyaal. Hoe doorbreek ik de cirkel waar ik nu in beland ben?"
"We hebben ruim een jaar met veranderingen te maken. Er wordt een harde lijn gevolg, die mijns inziens niet gaat werken. Ik pas daar niet in en wil dat eigenlijk ook niet. Maar ik kan ook geen verschil maken, omdat er nieuwe mensen zijn aangenomen die meer bevoegdheden hebben. Hoewel ik beter bekend ben met het bedrijf, word ik buiten beslissingen gehouden en volgens mij vind men mij lastig. Ik ben niet de enige en de werksfeer is niet optimaal. Wat kan ik doen?"
"Ik werk al drie jaar in een functie waar ik tot heden niet de juiste functiewaardering en schaalindeling heb gehad. De reden hiervan weet ik niet. Mijn manager en de directie zijn heel tevreden over mijn werk. Zelfs de HR-afdeling heefd bevestigd dat ik niet juist ben ingeschaald. Al drie jaar word ik als een junior betaald terwijl ik senior werkzaamheden verricht. Wat te doen?"
"Sinds kort werk ik bij een klein bedrijf (20 fte). Ik ben weggegaan bij een groter technisch bedrijf, omdat ik hard werkte, maar niet de erkenning kreeg en er extern mensen aangetrokken zijn die mede bepaalden wat ik moest doen. Ik wil doorgroeien naar het middenmanagement, maar ik zie het op korte termijn niet gebeuren. Ik werk 11 uur per dag en heb last van concentratie- en motivatieproblemen. Waar kan ik doen?"
"Ik werk twee jaar bij mijn huidig bedrijf en heb een medewerker op de afdeling die niet goed functioneert. Hij kan het werk niet aan, maar heeft hoge eisen. Zijn houding en gedrag passen niet bij wat ik van hem verwacht en zijn productiviteit is slecht. Er worden maatregelen genomen, maar tegelijkertijd wordt hem het hand boven zijn hoofd gehouden door het bedrijf. Dit patroon komt vaker voor intern. Wat kan ik doen?"
"Ik zit in een organisatieonderdeel dat een slechte imago heeft. Het bedrijf is heel groot en ik wil helpen met het verbeteren van ons imago, maar ik weet niet waar ik moet beginnen en welke stappen te volgen. Heb jij tips voor mij?"
"Gelukkig hoef ik niet vaak voor een grote groep te spreken, maar toch wel drie keer per jaar. Een presentatie geven gaat me sowieso niet goed af, maar de nervositeit begint al een maand van te voren. Ik maak me vooraf al druk en dat verpest mijn werkbeleving. Ik vind mij werk leuk, maar deze momenten leveren me veel spanning op. Hoe ga ik hiermee om?"