Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Ik zit met een dilemma. Aan de ene kant heb ik veel voorbereiding nodig, aan de andere kant ben ik een generalist en pak ik zaken graag goed aan. Managen, onderzoeken, inhoudelijke projecten en trainingen geven hebben mijn voorkeur en wel tegelijk. Ik kom echter tijd tekort en word niet altijd begrepen. In de praktijk loop ik mezelf misschien voorbij. Kan ik zo wel verder?"
"Groepen vind ik niet prettig. Met een groep collega’s lukt dat nog, zeker omdat ik weet dat twee mensen altijd wel het woord nemen. Maar op trainingen of als ik (spontaan) voor een groep moet staan voel ik me erg ongemakkelijk en kom daardoor niet goed uit de verf. Ik trek me vaak terug en zeg niets. Dat heb ik teruggekregen in diverse evaluatiegesprekken. Ik moet daar wat mee, maar wat en hoe?"
"Uit een medewerkerstevredenheid onderzoek blijkt dat wij als management wat motiveren betreft niet hoog scoren. We zijn vrij resultaat gedreven, er is werkdruk en goede mensen blijven niet lang. Ik ben niet bepaald een people manager. Maar dat wordt nu wel vereist binnen ons bedrijf. Wat adviseer je mij te doen?"
"Mijn collega’s in het MT communiceren agressief. In overleggen delf ik het onderspit tegen al dat verbaal geweld. Ook medewerkers hebben dat gedrag overgenomen. Het gaat nooit eens echt over de inhoud. Ik vind de werksfeer slecht en ga met tegenzin naar het werk, al zie in vakinhoudelijk mooie kansen. Wat adviseer je mij?"
"Mijn werk houdt nooit op. Ik weet dat ik het niet naar mijn zin heb, maar ik heb een verantwoordelijke aard. Wat anders moet is dat ik te lange dagen maak achter mijn bureau en rondom mijn afdeling. Ik weet dat, maar ik kom er niet aan toe om daar verandering in te brengen. Toch moet het anders. Hoe pak ik dat aan en waar start ik?"
"In ons bedrijf is men volop bezig met nieuwe bedrijfsmodellen en managementrollen en ik ben genoodzaakt mee te doen. Ik draai al heel wat jaren mee en ik weet dat verandering er bij hoort. Maar mijn manier van managen zal niet veranderen. Hoe doorloop ik deze fase weer, zonder frustraties?"
"Ik merk dat ik snel uitgekeken raak in mijn huidige functie en dat is niet voor het eerst. Alles wordt voor mij al gauw routine en dan raak ik verveeld en ontevreden. Ik krijg steeds de behoefte aan nieuwe dingen. Daar komt bij dat er nog wat perikelen en veranderingen zijn mijn organisatie en mijin functie. Wat te doen?"
"Hoewel ik me al ruim een jaar inspan om de volgende stap te zetten naar een senior management functie, lukt het me maar niet om die baan te bemachtigen. Intern heb ik al diverse pogingen gewaagd. Ook extern ben ik veel aan het solliciteren. Tot dusverre geen succes. Wat kan ik doen, zodat het wel lukt?"
"In situaties waarin men mij vragen stelt over mijn managementfunctie, merk ik dat ik onzeker word. Ik zet me sowieso heel bescheiden neer, zeker als ik merk dat mensen me onderschatten. Dan twijfel ik aan mezelf en cijfer mezelf compleet weg. Schatten mensen me wel op waarde, dan kan ik mijn deskundigheid laten gelden. Dat levert wederzijdse inspiratie op. Hoe kan ik dit vasthouden en twijfel voorkomen?"
"Zelf ben ik een voorstander van het nieuwe werken en gebruik van nieuwe media.Dat laatste is wel aanwezig maar onvoldoende. Er is mijns inziens geen aansluiting meer bij 70 procent van de klanten. We missen kansen door in oude manieren te blijven hangen en dat heb ik aangegeven, maar kritiek wordt niet gewaardeerd. Wat doe ik?"
"Het kan zijn dat ik doorschiet in mijn organisatiesensitiviteit. Ik merk dat ik mijn functie zwaar vind door alle signalen die ik opvang en de toenemende interne dynamiek. Ik probeer de signalen te reguleren, maar de vele partijen waar ik mee te maken heb, maakt dat mijn werk zwaar is. Hoe ga ik hiermee om?"
"Onze organisatie maakt een grote verandering door. Daarbij loopt de spanning behoorlijk, zowel bij mijn medewerkers als bij mij zelf. Ik begeef me in een sandwichpositie. Medewerkers krijgen steeds meer onderlinge conflicten en ik op mijn beurt met mijn managers. Ik lijk het nooit goed te doen en sta er alleen voor. Hoe ga ik hiermee om?"
"Ik werk ruim vier jaar in de dienstverlening en ben gewend als een generalist op te treden in een opstartend bedrijf. Het groeit nu hard en er wordt gewerkt aan structuur. We hebben de economische malaise goed doorstaan, we zijn zelfs gegroeid. Echter mijn positie is wel vager nu en ik val zelfs een beetje tussen wal en schip, terwijl ik eerder een sleutelfiguur was . Hoe ga ik hiermee om?"
"Ik wil alles goed doen en zoek de algemene methodische lijn, maar daar is geen ruimte voor. Er zijn ieder keer weer deadlines te halen en niemand is duidelijk over waar het echt heen gaat. Niemand wil mij een kader schetsen. Dat frustreert mij. Nu is mij gevraagd een lange termijn planning te maken voor mijn afdeling. Daar heb ik ook geen richtlijn voor gekregen. Hoe ga ik te werk?"