Asha coacht en adviseert managers in leiderschapsontwikkeling om met een heldere visie en aanpak zichzelf en anderen succesvol mee te nemen naar de volgende stap in organisaties. En ze begeleid managers bij de implementatie van toekomstgerichte programma’s, zoals Impact met SDG’s, IT in beweging, inclusive leadership en inner leadership. Ze is auteur van het FAQ-boek voor managers en 75 Checklisten voor de nieuwe manager. En draagt ruim 14 jaar als online Coach bij tot het delen van kennis via Managersonline.
Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hier om uw vraag in te sturen.
"Ik voel me niet serieus genomen door mijn professionals tijdens projecten. Ze laten mij uitpraten, ontwijken mij en zien me als iemand die teveel uitleg nodig heeft. Ik communiceer zelf veel en wordt daarin niet begrepen. Het voelt ook alsof ik alles uit hen moet trekken over waar we staan en nog krijg ik onvoldoende informatie. Dat is vermoeiend en creëert chaos. Ik kan dan ook moeilijk besluiten nemen. Wat te doen?"
"Doelen stellen red ik nooit helemaal en dat heeft consequenties voor de afdeling. Er is onduidelijkheid en er wordt harder gewerkt dan nodig is, krijg ik als verwijt. Ik probeer doelen te stellen en zeg dan dat we het beter, anders moeten doen, maar dat is te weinig, dat weet ik. Er is nooit tijd genoeg. Toch moet ik er iets mee. Waar begin ik?"
"Als directeur van een bedrijfsunit is mij gevraagd om dit jaar met een plan te komen voor volgend jaar. Ik zit in de dienstverlenende business, er is weinig tijd en ik moet snel schakelen. We hebben goed gedraaid, maar er zijn wat tegenslagen. De informatie van de markt is onduidelijk en ik weet dat waar we ons sterk voor maken succesvol wordt. Maar ik heb een keuze probleem, door de onvoorspelbaarheid van de markt. Hoe pak ik dit aan?"
"Afgelopen jaar is na evaluatie met de interne en externe klant gebleken dat mijn team niet goed gepresteerd heeft. We hebben steken laten vallen. Teamleden zijn slecht op elkaar ingespeeld, er is overlap in kennis en competitie waardoor kennis niet gedeeld wordt. Mijn autoriteit wordt niet goed opgepakt. Ik heb nog een jaar om de nieuwe dienst te lanceren. Waar moet ik op letten?"
"We zijn een zelfstandige unit die de jaarlijkse beoordeling zelf bepaalt, maar wel conform bepaalde richtlijnen van het moederbedrijf. Mijn medewerkers zijn jong en te typeren als professionals. De manier waarop wij eerder beoordeelden, één keer per jaar, werkt niet, geeft geen motivatie en remt naar mijn mening juist de betrokkenheid af. Wat kan ik hieraan veranderen?"
"Mijn teamleden, met veel tegenpolen daarin, vullen mij en elkaar goed aan in expertise. Maar in de samenwerking is de harmonie soms zoek. Ik mis goede en eenduidige communicatie en informatiedeling. Ik mis gelijkgestemden en voel me geremd door het team. Wat kan ik doen?"
"We zijn al ruim tien jaar bezig met een extra dienstverlening dat twijfelachtige resultaten oplevert. De investering is groot, er is teveel dynamiek, klantentrouw valt tegen, planningen kloppen niet en de teamleden zijn zelfstandig, deskundig, loyaal maar ook onberekenbaar. Moet ik hiermee stoppen?"
"Mij wordt in mijn eindbeoordeling verweten dat ik signalen niet oppak en dat ik te eigengereid bezig ben. Ondertussen behaal ik wel mijn targets en los problemen op dagelijkse basis op. Ik zou kortzichtig zijn en mezelf en medewerkers niet de ruimte geven om te ontplooien en ik ben niet sociaal, want ik dwing prestaties af. Dat gaat er bij mij niet in. Wat te doen?"
:"Een pas afgesloten samenwerking met een partij, waar ik een rol in heb, brengt mij niet verder. Het kost me teveel tijd, daagt me niet uit en ik kan niet veel met deze partij. Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt maar kan voorlopig niet terug. Voor het bedrijf is het wel relevant, want we bouwen meer ervaring op in specifieke trainingen, waar mogelijk groei in zit. Wat te doen?"
"Het is niet leuk om te horen dat ik als manager, dominanter en zichtbaarder moet zijn. Ik dacht dat ik mijn werk goed deed. Alles is op tijd af en mijn werkwijze is misschien niet altijd duidelijk voor iedereen, maar de medewerkers kunnen bij me terecht en we komen er dan ook altijd uit. Ik ben niet overdreven ambitieus, dus in die zin loop ik niet voorop. Hoe kan ik me wat meer op de voorgrond begeven?"
"Ik heb een verbeterplan gemaakt en krijgt daar feedback op van een externe en niet de directeur. Dat frustreert mij, omdat ik het gevoel krijg dat ik niet serieus genoeg genomen wordt. Ik heb geen vertrouwen in de adviseur, maar kan wel wat kennis gebruiken die hij heeft als ik eerlijk ben. Hoe ga ik om met deze situatie?"
"In mijn rol, die te typeren is als coachend leidinggeven, krijg ik voldoende waarding. Echter, het neerzetten van mijn functie naar de toekomst toe is lastig. Er moet nog zoveel gedaan worden en dan wordt er altijd een appèl op mij gedaan om te helpen. Ik pas me onbewust aan, aan dat wat nodig is. Hoe verander ik dit gedrag?"
"Als lokaal 'Multi Project Manager' ben ik het niet eens met het uitstellen, misschien stoppen van twee van mijn projecten. Het komt niet omdat wij slecht presteren, maar door een ander team dat een speciale status heeft en waar ik afhankelijk van ben. Ik ben van mening dat juist deze twee projecten cruciaal zijn voor de rest van de projecten. Hoe maak ik dat duidelijk?"
"Na diverse reorganisaties hebben we besloten om de minder urgente zaken een paar maanden uit te stellen en wat rust te creëren. De veranderingen hebben veel impact: extern positief, intern momenteel negatief. Intern geeft het Management Team (MT) aan dat er minder efficiënt gewerkt wordt en er veel ziekmeldingen zijn. Hoe krijg ik weer rust in mijn team?"