Coert Visser is een consultant en trainer die werkt met een positieve veranderaanpak. Deze aanpak richt zich er eenvoudigweg op om individuen, teams en organisaties te helpen om vooruitgang te boeken in de richting van hun eigen keuze. Coert heeft veel artikelen geschreven en enkele boeken. Meer informatie vindt u op www.oplossingsgerichtveranderen.nl.
Bij het aansturen van mensen werkt het vaak niet zo goed om mensen onder druk te zetten. Een ongeduldige houding van u kan hen in het defensief drukken. Door doelgerichte stuurvragen te stellen bent u glashelder over wat er moet gebeuren en waarom. En door mensen tijd te geven om hiermee aan de slag te gaan geeft u hen de gelegenheid en ruimte om oplossingen te vinden.
Uw belangrijkste klant dreigt over te stappen naar de concurrent en u moet hem overhalen. Een medewerker uit uw team verpest de sfeer en u moet zijn gedrag corrigeren. U vindt dat uw baas zich teveel met uw zaken bemoeit en wilt daarin verandering bereiken. Iedere manager heeft van tijd tot tijd te maken met gesprekken waar veel van afhangt. Coert Visser beschrijft hoe u deze gesprekken tot een succes kunt maken.
Netjes en stimulerend leidinggeven is belangrijk. Maar met enige regelmaat moeten leidinggevenden ook bereid zijn om grenzen te stellen. Grenzen hebben als doel om schade te voorkomen; voor het individu zelf, voor anderen of voor de organisatie. Dat grenzen stellen nodig is, klinkt als een open deur maar veel leidinggevenden hebben veel moeite met het stellen van grenzen.
De 7-stappenmethode die centraal staat in dit artikel gaat over doelbewust veranderen. De methode is als een recept. Alle ingrediënten en stappen hebben een functie en kunnen bijdragen aan de smaak. Maar het recept staat u toe om de volgorde en hoeveelheid waarin de ingrediënten worden toegediend zelf te bepalen.
Bij langdurige veranderingsprocessen in organisaties maken managers zich soms zorgen over de mogelijkheid dat er op enig moment een stagnatie of terugval kan optreden. De energie verdwijnt, de vooruitgang in de richting van het doel lijkt verdwenen, mensen gaan weer over tot de orde van de dag, oude problemen steken de koop weer op en er ontstaat cynisme. Coert Visser beschrijft hoe u dit kunt vermijden.
Grootschalig internationaal onderzoek van Marcus Buckingham en Donald Clifton (2001) heeft laten zien dat effectieve managers de nadruk niet leggen op zwaktes en beperkingen maar op sterktes. Veel managers moeten die slag nog maken. En dat valt niet mee. Want over sterktes ben je gauw uitgepraat. Coert Visser introduceert een methode waarmee u direct aan de slag kunt.
Inefficiënte bijeenkomsten zijn een doorn in het oog van menige manager en medewerker. Uit recent onderzoek van Microsoft blijkt dat er veel en lang vergaderd wordt zonder resultaat. Het is dus geen wonder dat vergaderingen vaak veel energie opslurpen en als nutteloos worden gezien. Door de succesgerichte benadering te hanteren in vergaderingen kunnen deze veel effectiever en minder ergerniswekkend worden.
Besluitvormingsprocessen in organisaties hebben vaak veel weg van oeverloze discussies waarbij velen het gevoel hebben zich te moeten conformeren aan de standpunten van anderen en waarbij de kwaliteit van de beslissingen te wensen over laat. Coert Visser geeft suggesties om effectiever gebruik te maken van de wijsheid van groepen.
Moet u een omvangrijke en complexe beleidsnotitie schrijven? Moet u een onderwerp op een heel vernieuwende manier benaderen? Krijgt u een hardnekkig probleem maar niet opgelost? Deze oefening helpt u te voorkomen dat u onproductief blijft doormalen en dagdromen over uw onderwerp. Hij helpt u om u beter bewust te worden van wat u denkt en waarom u dat denkt.
Als manager heeft u in uw organisatie waarschijnlijk regelmatig te maken met ingrijpende of minder ingrijpende organisatieveranderingen en met de invoering van nieuwe managementsystemen en technologieën. In de praktijk verlopen evaluaties van veranderinitiatieven vaak problematisch. Te slordig en te vluchtig of juist te gedetailleerd. Gelukkig is er een eenvoudig en effectief alternatief, aldus Coert Visser.
Complimenten zijn misschien wel de meest onderschatte sociale instrumenten die we tot onze beschikking hebben. Ieder van ons hongert naar erkenning en dat is precies wat een compliment verschaft. Maar de meesten van ons vinden het heel moeilijk om complimenten te geven en te ontvangen. Leer via een eenvoudige oefening hoe het anders kan en ervaar de verbazingwekkende effecten van 'voorwaarts complimenteren'.
Het is alom bekend dat de menselijke factor van cruciaal belang is voor organisatiesucces. Maar hoe managers effectief moeten omgaan met mensen is daarmee nog niet direct duidelijk. Ondanks alle goede bedoelingen en inspanningen slagen veel managers er niet in om het beste in mensen naar boven te halen. Coert Visser analyseert hoe dat komt en hoe het anders kan.
Feedback geven en ontvangen is essentieel. Hoe goed we namelijk ook ons best doen: we leveren niet altijd automatisch uitstekende prestaties. We hebben evaluerende informatie nodig om te weten wat er van ons verwacht wordt, hoe we overkomen en wat we goed doen en wat beter kan of moet. Als feedback goed verloopt in organisaties hebben mensen interesse voor signalen over de effecten van hun eigen gedrag en sturen zij elkaar constructief bij. Fantastisch! Maar nu de minder rooskleurige alledaagse praktijk...En hoe het anders kan: met de feedbackladder!
Mensen aansturen en helpen is niet altijd eenvoudig. Dat komt omdat een medewerker niet altijd dezelfde doelen heeft als de leidinggevende. U wilt misschien dat een medewerker zijn gedrag verandert, maar de medewerker heeft daar helemaal geen zin in. Herkenbaar? Coert Visser en Gwenda Schlundt Bodien introduceren een model waarmee dat probleem tot de verleden tijd gaat behoren: het doelencontinuüm.