Bob Oord, is ruim 10 jaar als ondernemer actief binnen het vakgebied dat we inmiddels contentmarketing noemen. Voordat hij Heliview Online oprichtte was Bob actief in verschillende marketing en business development functies, Hij schreef het boek B2B Contentmarketing, de 7 fundamenten.
Door de mediavrijheid, de extreme transparantie van Internet en social media en de overvloed aan informatie, entertainment en kennis zijn de eisen van de mediaconsument definitief gewijzigd. Het zenden van verkopend stimulerende boodschappen naar specifieke doelgroepen is niet langer effectief. In plaats daarvan stellen slimme organisaties de wensen, behoeften en dromen van de mediaconsument centraal. En daarmee is het niet langer het verkoopproces dat gemanaged moet worden, maar eerder het inkoopproces van de potentiële klant. Bob Oord beschrijft de zeven fundamenten van content marketing.
Wat maakt een besparingsproject succesvol? Uit de praktijk van CostFocus blijkt dat de juiste mix van mensen, professionaliteit en commitment hiervoor doorslaggevend zijn. Hieronder volgt een praktijkvoorbeeld van een succesvol besparingsproject. Bij onderstaand project werden vier facilitaire kostengebieden onderzocht bij verschillende business units, te weten kantoorartikelen, koeriersdiesnten, wagenpark en uitzendkrachten.
Om kostenbesparingen te bereiken doet u er goed aan eens in uw crediteurenadministratie te duiken. Met was optellen en aftrekken kunt u in een mum van tijd een besparing van 20 tot 40 procent realiseren op uw facilitaire kosten. Bob Oord legt uit hoe dat werkt.
Prijsstrategieën waarbij u meer betaalt dan nodig kent u wellicht van vakanties in landen waar afdingen gemeengoed is. Dingt u niet af, dan voelt u zich eigenlijk belazerd. De kunst voor de verkopende partij ligt dan ook in acceptatie van een relatief hogere prijs door de afnemer. U betaalt wel iets meer, maar u heeft tevens het idee dat u waar voor u geld krijgt. Een gevaarlijke aanname. Bob Oord laat zien hoe bedrijven hun prijzen opbouwen en hoe u met die kennis scherp kunt onderhandelen.
Van uw verzekeringspremie blijft tot wel 45 procent aan de strijkstok hangen van verzekeraars en intermediairs, die hun producten bewust complex en ondoorzichtig maken. Dat is niet nodig. Zet uw intermediair aan de kant en stap over op een 'fee advisor', betoogt Bob Oord.
Vraagt u zich wel eens af waarom u zo weinig aandacht krijgt van uw leveranciers? En dat terwijl u zo’n goede klant bent! U neemt namelijk een behoorlijk volume af en heeft ook nog eens weinig klachten. In het relatiebeheer met uw leveranciers is het verstandig om ook eens vanuit de leverancierszijde de relatie te beoordelen. Kruip in de huid van uw leverancier en bepaal in no-time of u wordt onder- (of over)gewaardeerd.
De lease-auto is al jaren een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Een arbeidsvoorwaarde met een economische maar tevens emotionele waarde. Door zowel de economische als emotionele aspecten van de lease-auto is een goede autoregeling van groot belang. Slechte afspraken kunnen namelijk veel geld kosten. Bob Oord geeft tips en checks hoe u dat kunt voorkomen.
Benchmarking is de afgelopen jaren een bekende term geworden. Uw eigen prestaties vergelijken met anderen kan nuttige informatie opleveren. Maar vaak blijft het daarbij. Analyse leidt tot paralyse. Lees dit artikel voor een praktisch handvat om uw facilitaire kosten te benchmarken aan de markt. En er wat mee te doen!
Heeft u ook zo’n prettige relatie met uw leverancier? Verkopers zijn immers vriendelijk, geven kado’s en komen graag bij u langs om de relatie te versterken. Verkopers benadrukken naast harde argumenten graag de zachte argumenten omtrent een aankoopbeslissing en de relatie. Het is echter de taak van de inkoper om primair beslissingen te nemen op basis van de feiten. Doen zij dit niet dan kan dat behoorlijk wat geld kosten. Met gratis checklist!
Lees dit artikel indien u na alle e- en i- desillusies eens wilt weten wat e-Procurement voor u kan betekenen. Bob Oord beschrijft op verrassend duidelijke wijze wat e-Procurement is, wat de mogelijkheden zijn en voor wie het geschikt is. Met gratis checklist!
Vraagt u zich wel eens af hoe afhankelijk u van uw leveranciers bent? Hoe reageert u op plotselinge prijsindexeringen, geruisloze contractmutaties en leuke uitjes voor de operationele inkoper? Hoewel een goede relatie met uw leverancier belangrijk is voor de dagelijkse gang van zaken is de relatie maar zelden vanzelfsprekend. Dit artikel geeft u een praktisch handvat voor de benadering van uw leveranciers.
Vanaf 1 januari 2002 is de energiemarkt voor een grote groep bedrijven geliberaliseerd. Dit artikel geeft u een handvat voor het opzetten van een energiebesparingsproject. Met gratis stappenplan (download).
Hoe zeker bent u ervan dat u met uw facilitaire kosten op het juiste niveau zit? Door het ondergeschikte karakter krijgt de inkoop van facilitaire zaken zoals kantoorartikelen, telefonie en uitzendkrachten vaak onvoldoende aandacht. Bob Oord geeft praktische tips om systematisch kosten te besparen. Met gratis checklist (download).