Nationale Complimentendag, vandaag 1 maart, herinnert ons eraan dat het belangrijk is om opmerkzaam te blijven op wat we goed vinden aan anderen en dat ook te zeggen. U kunt de onderlinge waardering tussen medewerkers stimuleren of bijzondere aandacht geven aan wat zo gewoon lijkt.
Is dit niet wat u altijd hebt gewild? Een bestseller schrijven, een flitsende presentatie houden, elke klant voor u weten te winnen, een muziekinstrument bespelen, meerdere talen spreken? En dat alles leert u door alleen maar dit artikel te lezen? Zeker! Dit alles heeft te maken met uw mindset.
In het bedrijfsleven krijgt het opstellen van mission statements, het maken van plannen en het stellen van doelen veel aandacht. Vooral voor de onderlinge samenwerking is het essentieel dat iedereen weet waar we mee bezig zijn en wat we willen bereiken. Dat is een belangrijk uitgangspunt om effectief afspraken te kunnen maken.
Het zou mooi zijn als je feiten, meningen en belangen altijd gemakkelijk uit elkaar zou kunnen houden, maar mensen geven vaak hun mening verpakt in de vorm van een feit, zoals: "De informatie die we hebben is niet betrouwbaar" of "We hebben er te weinig tijd voor".
Lichaamstaal geeft ons veel informatie die niet wordt uitgesproken. Mimiek en intonatie geven ons inzicht in het gevoelsleven van anderen. Van hun lichaamshouding kun je afleiden hoe zelfverzekerd zij in het leven staan. Hun blikrichting verraadt hun belangstelling en de levendigheid van hun gebaren vertelt ons iets over hun enthousiasme. Action speaks louder than words! Zo is het toch?!
In elk werk bestaat er een zeker spanningsniveau: de werkdruk. Hoe hoog die werkdruk is, kan verschillen per moment. Hoeveel spanning er wordt ervaren, heeft te maken met uiteenlopende factoren. Zo maakt het verschil welke functie en verantwoordelijkheden iemand heeft, hoeveel werk er verricht moet worden, wat de moeilijkheidsgraad daarvan is en hoeveel tijd daarvoor beschikbaar is.
Iedereen heeft wel eens te maken met tegenslagen op het werk en/of in het privéleven. Sommige tegenslagen zijn heftiger dan andere. De impact daarvan is dan ook verschillend.
Aanstaande vrijdag is het 1 april. Dit is de dag waarop mensen elkaar traditioneel voor de gek houden: de 1aprilgrap. De vraag rijst óf en welke humor leuk, passend en gezond is in deze tijd. Spoiler alert: ontwikkel een gevoel voor humor met de nadruk op gevoel (voor de ander).
Op dinsdag 1 maart is het weer Nationale Complimentendag, een dag die inmiddels overigens ook een internationale versie kent: World Compliment Day.Een compliment is als een cadeautje. En net als bij een cadeautje voel je je vaak nog beter als je er een geeft, dan wanneer je er een krijgt.
In een serie van eerdere artikelen, beschreef ik waarom het SMART-principe niet altijd even effectief is bij het stellen van doelen. Maar wat zijn dan wel goede uitgangspunten bij het stellen van doelen?, vraagt u zich misschien af.
We staan weer aan het begin van een nieuw jaar. En dit is de tijd dat we nadenken over goede voornemens. Als we daar nog in geloven tenminste, want uit onderzoek blijkt dat maar weinig mensen op lange termijn volhouden wat ze zich hebben voorgenomen. Waar komt dat door?
In veel organisaties staan SMART-doelstellingen centraal bij het maken en uitvoeren van plannen. Toch is dit uitgangspunt niet in elke situatie even effectief. In eerdere artikelen, schreef ik al waarom een doel niet altijd realistisch, specifiek en meetbaar hoeft te zijn. Deze keer stel ik enkele vraagtekens bij de effectiviteit van tijdgebondenheid.