Kent u de uitdrukking ‘garbage in, garbage out’? Het is een inmiddels wijdverbreide uitdrukking die zijn oorsprong vindt in de beginjaren van de informatica. Het gaat over het principe dat, al hebt u nóg zulke geavanceerde software, u niet kunt verwachten dat een computersysteem iets waardevols produceert zolang u er waardeloze inputdata invoert.
U wilt een nieuwe taal leren, een boek schrijven, met een andere sport of hobby beginnen of een switch in uw carrière maken. Het kan uw levensdoel zijn. Toch komt het er niet van en om allerlei redenen. Frank van Marwijk beschrijft hoe het anders kan en u alles voor elkaar kunt krijgen.
Bij elke opzienbarende uitvinding in de geschiedenis waren er mensen die riepen dat het niet mogelijk was: het doel was onrealistisch! En toch liep de eerste man op de maan en lukte het de gebroeders Wright een vliegtuig in de lucht te houden. Onrealistische doelen stellen is daarom misschien niet zo'n gek idee.
Bent u gewend om de kat uit de boom te kijken als zich nieuwe situaties voordoen? U staat gelijk met 1-0 achter. En dat ene eerste doelpunt kan het verschil maken. Zorg dat ú voortaan het initiatief neemt, en anderen zullen u blindelings volgen.
Hoe zou u het vinden als u alles wat u zag en hoorde zou kunnen onthouden? Hoe zou het zijn als u nooit meer een afspraak zou vergeten en altijd wist waar u uw sleutels had gelaten. Heerlijk toch?! Frank van Marwijk beschrijft zeven mechanismen die de werking van uw geheugen beïnvloeden en geeft tips om daar beter mee overweg te kunnen.
Bij tegenslag en problemen ligt het in onze natuurlijke aard om weerstand te bieden. Frank van Marwijk beschrijft dat het ook anders kan. Beweeg mee en spreek en denk in mogelijkheden
Het beroep van manager staat onder druk. Tussen 2010 en 2017 zijn er in Nederland in totaal 125.000 managers verdwenen. Bent u de laatste manager? Of lukt het u om u als manager onmisbaar te maken?
Als er onduidelijkheid is over hoe de meningen zijn verdeeld in een MT, wordt er gestemd. De stem van de meerderheid is dan bepalend. Eerlijker kan niet zou u denken. Of toch niet? Geeft stemmen wel werkelijk een goed beeld van hoe de aanwezigen erover denken? Wegen alle belangen wel even zwaar?
Veel managers vinden het lastig om kritiek te geven. De manier waarop managers kritiek geven loopt ook nogal uiteen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw kritiek gehoord wordt en dat uw adviezen worden opgevolgd?
Werkt dat nou, een topman een hoge beloning geven. In de afgelopen week is er veel discussie geweest rondom de verhoging van de beloning van ING topman Ralph Hamers. Veel mensen reageerden verontwaardigd dat de bankdirecteur er ruim 50 procent bij krijgt, waardoor zijn beloning oploopt tot meer dan 3 miljoen euro. Is die verontwaardiging terecht of werkt het goed belonen van managers in het voordeel van een bedrijf?
Complimenten hebben meer impact dan vaak wordt verondersteld. Elk compliment is welkom, maar er zijn ook complimenten die écht het verschil maken en die mensen nooit meer vergeten. Frank van Marwijk legt uit waardoor cmplimenten onvergetelijk worden.
Een compliment in ontvangst nemen lijkt niet zo moeilijk. Gewoon dankjewel zeggen volstaat eigenlijk al. Maar het kan beter: door er een extra dimensie aan toe te voegen, verbetert u uw relaties en krijgt u bovendien nóg meer complimenten. In dit artikel vindt u vijf tips voor het goed ontvangen van complimenten.
Het staat in menig profielschets van een manager: probleemoplossend vermogen. Dit houdt simpelweg in dat u goed in staat bent de problemen die zich voordoen op te lossen. Dan moeten er natuurlijk wel problemen zijn, anders valt er helemaal niets op te lossen. Frank van Marwijk wenst u daarom veel problemen in 2018 toe.
Veertig tot zestig procent van ons gedrag komt voort uit gewoonte. Gewoontes zijn normaal nuttig, maar soms ook belemmerend. Dan kan het nodig zijn om gewoontegedrag te doorbreken. Frank van Marwijk beschrijft hoe dat kan worden bereikt.