Aan de hand van wat u laat zien met uw lichaamstaal, kunnen anderen ook een indruk krijgen van uw stemming en zelfverzekerdheid. Toch heeft uw manier van doen niet alleen effect op anderen; het bepaalt ook voor een groot deel hoe u zich zelf voelt op een bepaald moment.
Als peoplemanager kent u uw personeel en houdt u rekening met de wensen van elk individu. Deze persoonlijke aandacht is goed voor elk. Toch dient u er ook rekening mee te houden dat een team iets anders is dan een verzameling losse werkkrachten. De verhoudingen tússen collega's vormen een belangrijk deel van uw succes. Met de juiste aansturing kunt u ervoor zorgen dat zij ook werkelijk samenwerken. Waar moet u op letten?
Vroeger werd iemand die opgebrand raakte door zijn werk 'overspannen' genoemd, maar in deze tijd spreken we vaker van burnout. Waardoor wordt burnout veroorzaakt en hoe herkent u het bij uw medewerkers of u zelf?
U beschikt over vertrouwelijke informatie, waarover u geen mededelingen mag doen. Toch verraadt uw lichaamstaal meer dan u denkt. Hoe kunt u uw medewerkers het best tegemoet treden zonder een open boek te zijn? Of een leugenaar?
Heeft u wel eens een interne verhuizing in uw bedrijf meegemaakt? Direct nadat de directie met een voorstel komt voor een herindeling van de kamers is er paniek in de tent. Want uw werkplek vertelt u hoe met uw macht en status in de organisatie gesteld is.
Sollicitanten worden steeds beter voorbereid op sollicitatiegesprekken. Soms worden zelfs workshops en cursussen georganiseerd om solliciteren te oefenen. U als manager dient een selectie te maken uit deze mensen, die al geslaagd zijn voor een lesje 'spontaniteit'. Waar moet u op letten om de juiste keuze te kunnen maken. Een minicursus selectiegesprekken voeren.
Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Is het een verplicht nummer of een geweldige kans? En hoe moet u zich opstellen. Frank van Marwijk beschrijft op verrassende wijze de nieuwe etiquette voor recepties. Ook voor receptiehaters!
Stelt u zich eens voor: op een dag wordt u manager van het team waar u nu nog 'gewoon' lid van bent. Mooie promotie natuurlijk. Maar ja, wat zullen uw collega’s er van vinden als u ineens boven hen staat? Zullen ze u wel als leider accepteren? Deze laatste vraag zal in ieder geval ook afhangen van uw houding. Vanaf het moment dat u manager bent, zal uw leven nooit meer hetzelfde zijn.
Het overbrengen van slecht nieuws wordt vaak tot het laatste moment uitgesteld. Of een medewerker moet er zelf naar gissen. Soms wordt al getroost voordat het nieuws bekend is gemaakt. Fout! Frank van Marwijk geeft u tips hoe het wel moet.
Helaas worden veel managers met regelmaat teleurgesteld doordat de door hen gepresenteerde plannen niet de gewenste steun krijgen. Lichaamstaal-specialist Frank van Marwijk geeft praktische presentatietips, waarmee u uw toehoorders voor u kunt winnen.