Schrik niet, maar er zitten misschien wel elf verschillende type roddelaars in uw team. Het woord roddelen heeft gewoonlijk een negatieve klank. Toch zou het naïef zijn om te denken dat uw medewerkers niet over u en over andere collega's spreken. In elk team spreken medewerkers wel eens met elkaar over de collega's die er op dat moment niet bij zijn. Wat voor types herkent u en welke bent u zelf?
In de werksituatie wordt vaak geflirt, ook als het gaat om een puur zakelijke relatie. Flirten heeft niet altijd het doel om een seksuele relatie met de ander aan te gaan. Deze manier van doen is niet eens storend, maar kan zelfs bijdragen aan een goede werksfeer en grotere productiviteit. Door het flirten geeft u aandacht aan de ander, en aandacht is tenslotte een van de belangrijkste ingrediënten voor wederzijdse waardering.
Veel mensen gaan er vanuit dat succes alleen beoordeeld wordt op basis van goede prestaties. Tegelijkertijd zijn er mensen die zeer gewaardeerd zijn; niet door wát ze zo goed doen, maar slechts door de indruk die ze nalaten. Als u wilt overkomen als een harde werker, volgen hier tien beproefde methoden waarmee u kunt laten merken hoe druk u het heeft (en lees daarna vooral verder!).
Ieder mens, manager of niet, heeft behoefte aan waardering, aandacht en belangstelling van anderen. Daarbij gaat het niet alleen om onze prestaties; we willen vooral ook erkend en gewaardeerd worden als persoon. Bovendien is het effectief: aardige mensen krijgen meer voor elkaar dan niet aardige mensen.
Assertiviteit is een belangrijke eigenschap die elke manager zou moeten bezitten. Assertief zijn houdt gewoonlijk in dat iemand zijn eigen mening respecteert en opkomt voor zichzelf. Het betekent ook dat hij zijn eigen gevoelens onderkent en in de omgang met anderen eerlijk en direct is. Een assertieve houding helpt om duidelijkheid te scheppen in tal van netelige situaties. Bovendien voorkomt assertief gedrag dikwijls het onnodig opkroppen van gevoelens.
In veel managementboeken wordt benadrukt hoe belangrijk het is om uw medewerkers met een glimlach tegemoet te treden. Door te glimlachen laat u op een aangename manier aan uw medewerkers merken wat u van hen vindt. Een glimlach doet wonderen, het is zelfs goed voor uw gezondheid. Maar niet elke glimlach is gelijk. Frank van Marwijk over wat u met een glimlach kunt bereiken. Zijn belangrijkste boodschap: doe het veel! Een mooi voornemen voor 2003.
Vanwege de tegengestelde meningen en belangen wordt onderhandelen vaak gezien als een vorm van strijd. Uw gesprekspartner wordt omschreven als tegenpartij. Reken af met die gedachte en beschouw onderhandelen als een bijzondere vorm van samenwerken, betoogt Frank van Marwijk. En gebruik uw lichaamstaal om betere resultaten te boeken.
Een voetbalelftal presteert niet alleen goed door de kwaliteit van de individuele spelers, maar door het onderlinge samenspel. In managementsituaties is het niet veel anders. Door uw lichaamstaal af te stemmen op anderen versterkt u elkaar. Daardoor komt u overtuigender over. Frank van Marwijk legt uit hoe dat werkt.
In de eerste twee delen van de minicursus lichaamstaal voor gevorderden heb ik het belang van het begrijpen van lichaamstaal toegelicht. Hierbij stond de interpretatie van het non-verbale gedrag van uw medewerker centraal. In het derde en laatste deel van deze cursus zal vooral uw eigen lichaamstaal centraal staan. Kent u uzelf en de manier waarop u zonder woorden communiceert? Hebt u controle op uw non-verbale reacties? Gebruikt u uw lichaamstaal wel effectief?
Kleine subtiele gebaren kunnen een veelheid van betekenissen hebben, wanneer ze worden geplaatst in de juiste context en tijd. Kennis van deze aspecten en gebruikmaking daarvan vergroten uw vaardigheden in persoonlijke contacten en management. In deel 2 van de minicursus Lichaamstaal gaat Frank van Marwijk in op verborgen boodschappen en andere 'microsignalen'. Niets is wat het lijkt, stelt hij.
Iedere manager zou zich moeten ontwikkelen tot specialist op het gebied van lichaamstaal! In de Verenigde Staten staat de ontwikkeling van non-verbale aspecten in de communicatie al geruime tijd centraal in diverse trainingen. Vanwege deze succesvolle ontwikkeling volgen veel Europese landen deze trend. Daarom start Frank van Marwijk met ingang van deze week de driedelige minicursus Lichaamstaal voor gevorderden. In deel 1 gaat hij in op het belang van het begrijpen van lichaamstaal. Intuïtief begrijpen we non-verbale communicatie vaak wel. Maar dat is niet genoeg. Want uw effectiviteit neemt toe als u ook in staat bent het bewust waar te nemen.
Als wordt gesproken over een goede manager, heeft u misschien een bepaald type persoon in gedachten. Wat voor een soort lichaamstaal hanteert deze manager? Dient een goede manager bewegelijk te zijn in zijn presentatie of juist vooral rust uit te stralen? Frank van Marwijk legt uit waarom de ene baas als kil en de ander als een warme persoonlijkheid wordt ervaren. Plus tips hoe u uw lichaamstaal in overeenstemming kunt brengen met de boodschap die u wilt overdragen.
In sommige culturen is uitgebreid fysiek contact een normaal omderdeel van onderlinge omgangsvormen. Zo niet in de westerse cultuur. Aanraking en ander lichamelijk contact wordt al snel onfatsoenlijk gevonden. Toch kan het heel effectief zijn. Wat moet u doen en wat kunt u beter laten?
Soms zijn managers uren bezig om een bepaalde presentatie gedegen voor te bereiden. Elk woord wordt op een goudschaaltje afgewogen om een overtuigende indruk te kunnen maken. Toch is een doordacht verhaal alleen niet genoeg. 38 procent van uw communicatiekracht wordt bepaald door de klank van uw stem. U moet uw gehoor zien te boeien met uw stem. Daarom is het belangrijk om behalve aan de keuze van uw woorden ook aandacht te besteden aan het instrument waarmee u deze uitspreekt. Uw stem is een belangrijke managementtool!