zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Zo ontmaskert u een liegende gesprekspartner

Door: Frank van Marwijk , 12 oktober 2003
Kunt u aan uw gesprekspartner merken of hij liegt, dan wel de waarheid spreekt? Het zou handig zijn als u tijdens onderhandelingen, verkoop-, sollicitatie- en functioneringsgesprekken aan uw gesprekspartner zou kunnen zien of wat hij zegt wel klopt. Als iemands lichaamstaal en woorden elkaar tegenspreken, zijn we geneigd om zijn lichaamstaal eerder te geloven dan hetgeen hij zegt. Maar is dat wel terecht?
  Lees verder...
 

Acht manieren om keuzes te maken als manager

Door: Frank van Marwijk , 28 september 2003
Het maken van keuzes behoort tot de belangrijkste taken van het management. De hele dag door maakt u keuzes en soms hangt daar meer van af dan een andere keer. De manier waarop u gewend bent om te kiezen kan nogal wat verschillen en zegt veel over het type manager dat u bent.
  Lees verder...
 

Goede smalltalk maakt u gezond, blij en gewaardeerd

Door: Frank van Marwijk , 14 september 2003
U komt 's ochtends op uw werk en treft twee medewerkers bij het koffiezetapparaat. Dat is een goede zaak, want onderzoek heeft uitgewezen dat de informele contacten die plaatsvinden nabij het koffiezetapparaat goed zijn voor de gezondheid en de arbeidsvreugde vergroten. Lessen in ditjes en datjes van Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Handleiding voor een levendige presentatie

Door: Frank van Marwijk , 24 augustus 2003
Het geven van een presentatie aan een grote groep is een activiteit die door mensen, voor wie het geen dagelijkse klus is, als lastig wordt ervaren. Dagen is men zich aan het inlezen, om op de dag suprème een goed verhaal te kunnen houden. Helaas wordt vaak verondersteld dat de inhoud van het betoog het belangrijkste is dat uitgedragen moet worden. U moet niet vergeten dat het even zo belangrijk is om ook uzelf goed neer te zetten. Kennis van lichaamstaal helpt bij u het neerzetten van een levendige presentatie.
  Lees verder...
 

Kussen in de zakelijke omgang: wat kan wel en wat niet?

Door: Frank van Marwijk , 10 augustus 2003
Kunt u uw secretaresse zomaar zoenen of ondermijnt dat uw professionaliteit? En als u deze schroom heeft overwonnen en u besluit uw vrouwelijke collega's te kussen, hoeveel keer zoent u dan: één, twee of driemaal? Bestaat daar een regel voor? Frank van Marwijk over zakelijk zoenen.
  Lees verder...
 

De lichaamstaal van de macht

Door: Frank van Marwijk , 27 juli 2003
Macht is gebaseerd op een zekere vorm van overwicht. Mensen kunnen dit overwicht ontlenen aan verschillende machtsbronnen zoals geld, kennis, ervaring, postuur en fysieke kracht. Hierdoor lijken ze meer, groter, sterker of belangrijker dan andere mensen en kunnen hiermee een bepaalde angst inboezemen. Frank van Marwijk beschrijft hoe u met lichaamstaal macht kunt uitdrukken.
  Lees verder...
 

Top-5 websites volgens Frank van Marwijk

Door: Frank van Marwijk , 20 juli 2003
In de zomermaanden geven auteurs van Managersonline.nl hun top-5 van favoriete websites voor managers. Hopelijk ter inspiratie van u. Deze keer beschrijft communicatie- en lichaamstaalspecialist Frank van Marwijk zijn favorieten. Het is een combinatie van leerzame en inspirerende sites. En natuurlijk: lichaamstaal!
  Lees verder...
 

De rol van verwachtingen bij prestaties en beslissingen

Door: Frank van Marwijk , 13 juli 2003
Mensen treden het leven in veel gevallen vooringenomen tegemoet, overigens zonder daar erg in te hebben. Verwachtingen kleuren uw waarneming en oordeelsvermogen. U neemt ook dagelijks besluiten op basis van ervaring en verwachtingen. Daar kan veel van afhangen. Het is daarom zeker zinvol om uw eigen verwachtingspatronen eens te bestuderen.
  Lees verder...
 

Hoe gaat u om met geheime liefdesrelaties op het werk?

Door: Frank van Marwijk , 29 juni 2003
In uw bedrijf gaat het gerucht de ronde dat twee van uw medewerkers een geheime seksuele verhouding hebben. Hoe staat u daar tegenover? Is het af te wijzen als collega's een liefdesrelatie hebben of schaadt dit het werk niet? Wat moet u er mee aan? Gaat het hier om een privé-kwestie waar u niets mee te maken hebt of dient u actie te ondernemen? Hoe gaat u om met de geheimhouding, de roddels en de afgunst onder collega's?
  Lees verder...
 

De kunst van het spiegelen op zeven manieren

Door: Frank van Marwijk , 15 juni 2003
Mensen die qua gedachten op elkaar zijn afgestemd nemen in veel gevallen automatisch elkaars houding en manier van doen over. Van deze kennis kunt u als manager gebruik maken. Als u de houding, gebaren, spreeksnelheid en woordkeus van uw gesprekspartner spiegelt kunt u daarmee betere afstemming bereiken.
  Lees verder...
 

Bent u een matcher of een mismatcher?

Door: Frank van Marwijk , 01 juni 2003
In workshops en trainingen wordt vaak het belang van afstemming op de gesprekspartner benadrukt. U kunt gelijkgestemdheid bewerkstelligen door onder andere de woordkeus van uw gesprekspartner over te nemen en ook uw houding en bewegingen aan te passen aan die van hem of haar. Het afstemmen op uw gesprekspartner wordt ook wel matchen genoemd. Als u door hetgeen u zegt of doet de mentale afstand tot de klant juist vergroot, noemen we dat mismatchen.
  Lees verder...
 

Bent u close of afstandelijk?

Door: Frank van Marwijk , 04 mei 2003
De afstand die u bewaart ten opzichte van uw medewerkers, klanten en andere relaties zegt veel over de verhouding die u met hen heeft en het contact dat u op dat moment met hen wenst. In contact met anderen passen we voortdurend onze afstand tot hen aan, afhankelijk van de situatie waarin we verkeren en de mate waarin we ons vertrouwd voelen. Frank van Marwijk over de fysieke afstand tussen mensen en de functie daarvan.
  Lees verder...
 

Verbeter uw geheugen met behulp van lichaamsherinnering

Door: Frank van Marwijk , 06 april 2003
U kunt u lichaam gebruiken als geheugensteuntje. Overal en altijd. In dit artikel leert u optimaal gebruik te maken van lichaamsherinnering. Daarbij maakt u gebruik van uw lichaam om u te helpen de gewenste informatie te reproduceren en uw gevoelens op elk moment te herbeleven. Inclusief oefening om het getal 13457846392015249418 te onthouden!
  Lees verder...
 

Maak effectief gebruik van stiltes

Door: Frank van Marwijk , 23 maart 2003
Als iemands woorden niet beter zijn dan zijn zwijgen, dient hij te zwijgen, vertelt ons een oud Chinees spreekwoord. In onze westerse communicatie wordt veel aandacht besteed aan inhoud en woordkeuze. We staan minder stil bij de o zo belangrijke effecten van timing en stilte. Spreken is vaak zilver, maar zwijgen goud. Wees u dus bewust van die gulden kracht van stilte in de communicatie en maak daar effectief gebruik van.
  Lees verder...
 
< vorige 27 28 29 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10