Uw eerste indruk is veelbepalend! De beeldvorming die anderen van u hebben is lastig te veranderen. Maar wat nu als de mensen waarmee u in contact treedt u reeds in een hokje hebben geplaatst? Kunt u daar dan nog uit loskomen? Dient u uw imago alleen op te poetsen voor nieuwe relaties die u aangaat of kan uw huidige kennissenkring ook nog steeds een geheel ander beeld van u krijgen?
Van de totale hoeveelheid informatie die dagelijks in grote hoeveelheden via diverse kanalen tot ons komt, onthouden wij maar een zeer beperkt deel. Helaas verdwijnen hierdoor soms goede ideeën in het afval die daar beter niet hadden kunnen liggen. Leeg af en toe eens de prullenbak van uw geheugen en kijk of daar nog bruikbare documenten te vinden zijn. Verdiep u in de kunst van de systematische herhaling: ‘de tweede golf’.
Uw gevoelens, ideeën en waardeoordelen over de wereld om u heen zijn nogal bepalend voor de ervaringen die u heeft. Samen met Frank van Marwijk kunt u onderzoeken wat u denkt en voelt, hoe u in relatie staat tot anderen en wat u motiveert. Hier vindt u vijf stappen om uzelf beter te leren kennen.
De zaken staan er slecht voor. Uw bedrijf ervaart de ene financiële catastrofe na de andere. Er hangt een grote dreiging in de lucht voor de personeelsformatie binnen uw team. En dat terwijl u alle beschikbare handen optimaal zou willen gebruiken: moeizaam haalbare deadlines dringen zich aan u op. Er wordt het onmogelijke van u verwacht en dit heeft groot effect op de gemoederen. Kortom: er is paniek in de tent en er heerst een tamelijk negatieve atmosfeer. Heeft u als manager de zaken nog onder controle? Welke gemoedsrust straalt u uit en wat is het effect daarvan op uw medewerkers?
Bent u een onopvallende grijze muis of een positief opvallende verschijning? Door selectieve waarneming en beperkt geheugen van anderen is het mogelijk dat u minder in het oog springt dan u wellicht denkt. U kunt uw populariteit en bekendheid opmerkelijk verbeteren door een aantal regels uit de marketing op uzelf toe te passen. Door een opvallende persoonlijkheid met een kenmerkend imago te worden, bent u vanaf vandaag een graag geziene persoon waarover veel gesproken wordt!
In de reeks De emoties van een manager zijn de zes basisemoties angst, boosheid, vreugde, verdriet, verrassing en afschuw besproken. Ik heb onder andere aangegeven hoe deze emoties te herkennen zijn. U denkt nu misschien dat anderen deze emoties altijd wel van uw gezicht kunnen aflezen, en meent wellicht dat u ook zelf aan de gezichtsuitdrukkingen van anderen wel kunt herkennen hoe zij zich voelen. Zo eenvoudig is dat niet. U moet ook de context begrijpen, betoogt Frank van Marwijk.
Managers doen vaak hun best de juiste woorden te vinden om hun mening ergens over uit te drukken. Soms gebruiken ze verhullende taal om een negatieve attitude te maskeren. Maar misschien hoeft u daar helemaal niet zoveel moeite voor te doen. Van uw gezicht is vaak al af te lezen wat u ergens van vindt. Zonder dat u er erg in heeft kunnen anderen al op de hoogte zijn van uw voor- of afkeuren.
Managers spreken zich graag uit over de veelzijdigheid van hun baan. Management is zelden een sleur; voor de meeste managers is geen dag hetzelfde! Uw werk biedt aangename en onaangename verrassingen: meevallers en tegenslagen, zaken waarmee u geen rekening heeft gehouden die zich op onverwachte momenten aandienen. Hoe reageert u daarop en wat is het effect van uw reactie? In de reeks De emoties van een manager komt dit keer verrassing aan bod.
Nadat u in de reeks De emoties van de manager heeft kunnen lezen over uw angst en boosheid, hebben we het oude jaar met vreugde afgesloten. Laten we nu eens terugblikken op 2003. Is in dit jaar alles voor u vlekkeloos verlopen? Of heeft u misschien verliezen geleden en teleurstellingen moeten incasseren? Hoe gaf u daar uiting aan? Mag een manager zijn verdriet laten blijken? Toont u zich daarmee empathisch of komt u daardoor zwak over?
Frank van Marwijk schreef in de serie De emoties van de manager recentelijk over angst en boosheid. In deze blijde periode van kerst en nieuwjaar staat hij stil bij een positieve emotie: vreugde. Gaat u elke dag met plezier naar u werk? Kunnen anderen dat aan u zien en hoe laat u dat dan blijken? Welke effecten brengt u er mee teweeg en hoe goed heeft u uw blijdschap onder controle?
Een manager krijgt in zijn werk dagelijks te maken met verschillende situaties die hem vaak niet onberoerd laten. De uitingen van emoties die daarbij gepaard gaan hebben effect op de contacten met anderen. De vorige keer kon u lezen hoe het gesteld is met uw angst en vrees; deze keer komt de boosheid van de manager aan de orde.
Een manager krijgt in zijn werk dagelijks te maken met verschillende situaties die hem vaak niet onberoerd laten. De uitingen van emoties die daarbij gepaard gaan hebben effect op de contacten met anderen. In een serie artikelen beschrijft Frank van Marwijk de rol van verschillende emoties bij managers. Te beginnen met angst en vrees...
Woorden zijn vaak niet toereikend genoeg als het gaat om het overbrengen van gevoelsboodschappen. Een onhandige formulering kan er voor zorgen dat een opmerking over een persoon totaal verkeerd wordt opgevat. Zinnen zoals: 'ik vind het prettig om bij jou te zijn' of 'je bent nogal stug in de omgang' lijken duidelijke taal, maar kunnen behoorlijk in betekenis verschillen, afhankelijk van de relatie die u met de ander heeft, de timing en de manier waarop ze worden uitgesproken.
Wanneer over iemand wordt gesproken als een persoon die zijn emoties niet onder controle heeft, wordt doorgaans bedoeld dat hij zichzelf niet kan beheersen bij plotseling opkomende woede of verdriet. Hij wordt overspoeld door de emotie en geeft daar zichtbaar uiting aan. Vaak zijn emoties niet zo overweldigend, maar is het toch wenselijk als u de expressie daarvan kunt controleren. Het is in veel situaties niet zo prettig als anderen meteen aan uw gezicht kunnen zien hoe u zich voelt.