zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Zo kunt u beter namen onthouden

Door: Frank van Marwijk , 05 december 2004
In de praktijk blijkt het voor veel mensen lastig om gezichten en bijhorende namen te onthouden. In dit artikel geeft Frank van Marwijk u verschillende suggesties waardoor het voor u wel degelijk mogelijk wordt een grote hoeveelheid namen in korte tijd te onthouden.
  Lees verder...
 

Wat is uw luistervoorkeur?

Door: Frank van Marwijk , 22 november 2004
Managers zijn zich goed bewust van het feit dat luisteren een wenselijke en gewaardeerde vaardigheid is. Tegelijkertijd blijkt goed luisteren geen vanzelfsprekendheid. Er zijn verschillende manieren van luisteren. U kunt luisteren met de bedoeling om te helpen, om informatie te winnen, of om de informatiestroom van anderen te sturen.
  Lees verder...
 

Leer luisteren met aandacht

Door: Frank van Marwijk , 07 november 2004
Veel managers (en zij niet alleen) lijken liever zelf aan het woord te zijn dan aandachtig te luisteren. Uit hun reacties blijkt niet altijd dat zij tot zich hebben laten doordringen wat door anderen gezegd is. Blijkbaar worden zij afgeleid door de grootste stoorzender: hun innerlijke stem!
  Lees verder...
 

De autonome positie van de interim-manager

Door: Frank van Marwijk , 24 oktober 2004
Als interim manager bent u een onbekende voor het bestaande personeel. Daarbij bent u aangesteld voor een relatief korte periode. U hoeft geen intense relatie op te bouwen met het personeel uit verschillende lagen in de organisatie. U hebt geen reden om bang te zijn voor gezichtsverlies en gebroken potjes hoeft u niet te lijmen. Uw tijdelijke aanstelling biedt u daarmee bepaalde voordelen.
  Lees verder...
 

Minder is méér: zo kunt u effectiever vergaderen

Door: Frank van Marwijk , 10 oktober 2004
Volgens de socioloog Wilbert van Vree, die in 1994 promoveerde op de vergadercultuur in Nederland, is de gemiddelde werknemer een kwart van zijn werktijd kwijt aan vergaderingen. Hoeveel rendement levert een vergadering immers op? Als u de kosten van een vergadering berekent vanuit het uurloon van de deelnemers komt u vaak op extreem hoge bedragen uit. Het is maar de vraag of u dit terugverdient met de resultaten van het overleg.
  Lees verder...
 

U bent uw eigen handelsmerk!

Door: Frank van Marwijk , 26 september 2004
In deze tijd is het niet meer genoeg om mee te lopen met de massa; voor u een ander! Om mee te komen dient u zich te onderscheiden van de rest. U dient zich af te vragen waar u goed in bent en u daarin te specialiseren. Authenticiteit is van onschatbare waarde. Maak uzelf onmisbaar; maak uzelf onsterfelijk!
  Lees verder...
 

De kracht van de informele leider

Door: Frank van Marwijk , 12 september 2004
Als uw team bestaat uit meer dan vijf personen, bent u waarschijnlijk niet de enige leider! Naast u als formele leider is er vermoedelijk nog iemand die het informele aanzien van uw werknemers geniet. Deze informele leider springt in bij calamiteiten, neemt uw plek over als u er onverwachts niet bent, maar kan daarentegen ook uw medewerkers aanvoeren in de strijd tegen elke verandering. Het is aan u om de informele leider in uw team te vinden en constructief met hem samen te werken.
  Lees verder...
 

Laat u zich leiden door seksuele voorkeuren?

Door: Frank van Marwijk , 30 augustus 2004
Hoe objectief bent u bij de beoordeling van mensen? Gaat u bij de aanname van personeel vooral af op aantoonbare kwaliteiten van een sollicitant, of laat u zich sterk beïnvloeden door de leeftijd, het uiterlijk en het geslacht van de kandidaat. Uit onderzoek van de psycholoog Marc Luxen, blijkt dat de partnervoorkeuren van recruiters een belangrijke rol spelen bij de selectie van personeel. Hoe zit dat bij u?
  Lees verder...
 

Management by invisibility

Door: Frank van Marwijk , 15 augustus 2004
Als u gezien wilt worden dient u als manager vaak prominent aanwezig te zijn. Uw uitstraling dient zodanig te zijn dat u op een positieve manier opvalt. Toch zijn er ook momenten waarop het wenselijk zou zijn om wat minder in het oog te springen. Als het u lukt uzelf onzichtbaar op te stellen kunt u in veel situaties nuttige informatie bemachtigen.
  Lees verder...
 

Laat problemen niet verdwijnen, maar creëer een oplossing

Door: Frank van Marwijk , 01 augustus 2004
Veel managers zien het oplossen van problemen als hun belangrijkste dagtaak. Ze analyseren de situaties die zich voordoen en onderzoeken steeds opnieuw welke problemen daarbij optreden. Ze maken plannen om de ontdekte problemen op te kunnen lossen en stemmen hun werkwijze daarop af. Er dient zich telkens weer een nieuw probleem aan dat moet worden opgelost. Geen probleem? Dan is er pas echt een probleem, want zonder problemen valt er ook niets op te lossen. Is uw voornaamste doel het oplossen van problemen?
  Lees verder...
 

Gespreksregulatie met uw hoofd (3)

Door: Frank van Marwijk , 18 juli 2004
Behalve uw houding, mimiek en oogcontact zijn de posities en bewegingen die u - al dan niet bewust - maakt met uw hoofd bepalend voor hoe een gesprek verloopt. Het derde en laatste deel van een serie bijdragen van Frank van marwijk over gespreksregulatie met uw hoofd.
  Lees verder...
 

Gespreksregulatie met uw hoofd (2)

Door: Frank van Marwijk , 05 juli 2004
Behalve uw houding, mimiek en oogcontact zijn de posities en bewegingen die u - al dan niet bewust - maakt met uw hoofd bepalend voor hoe een gesprek verloopt. Deel twee van een serie van drie bijdragen van Frank van marwijk over gespreksregulatie met uw hoofd.
  Lees verder...
 

Gespreksregulatie met uw hoofd (1)

Door: Frank van Marwijk , 20 juni 2004
Lichaamstaal heeft een belangrijke functie bij het sturen van gesprekken. Door goede beheersing van de verschillende aspecten van deze non-verbale taal kunt u uw invloed op de communicatie vergroten. Behalve uw houding, mimiek en oogcontact zijn de posities en bewegingen die u - al dan niet bewust - maakt met uw hoofd voor een belangrijk deel bepalend voor hoe een gesprek verloopt. Deel één van een serie van drie bijdragen van Frank van marwijk.
  Lees verder...
 

Managen vanuit een ander perspectief

Door: Frank van Marwijk , 06 juni 2004
Vaak sluiten wij ons af voor de leerzame informatie die ons dagelijks bijna op een presenteerblaadje wordt uitgereikt. We kijken oplettend, maar zien het niet. We luisteren aandachtig, maar horen het niet. Frank van Marwijk helpt u anders te kijken, te luisteren, te managen.
  Lees verder...
 
< vorige 25 26 27 28 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10