In de praktijk blijkt het voor veel mensen lastig om gezichten en bijhorende namen te onthouden. In dit artikel geeft Frank van Marwijk u verschillende suggesties waardoor het voor u wel degelijk mogelijk wordt een grote hoeveelheid namen in korte tijd te onthouden.
Managers zijn zich goed bewust van het feit dat luisteren een wenselijke en gewaardeerde vaardigheid is. Tegelijkertijd blijkt goed luisteren geen vanzelfsprekendheid. Er zijn verschillende manieren van luisteren. U kunt luisteren met de bedoeling om te helpen, om informatie te winnen, of om de informatiestroom van anderen te sturen.
Veel managers (en zij niet alleen) lijken liever zelf aan het woord te zijn dan aandachtig te luisteren. Uit hun reacties blijkt niet altijd dat zij tot zich hebben laten doordringen wat door anderen gezegd is. Blijkbaar worden zij afgeleid door de grootste stoorzender: hun innerlijke stem!
Als interim manager bent u een onbekende voor het bestaande personeel. Daarbij bent u aangesteld voor een relatief korte periode. U hoeft geen intense relatie op te bouwen met het personeel uit verschillende lagen in de organisatie. U hebt geen reden om bang te zijn voor gezichtsverlies en gebroken potjes hoeft u niet te lijmen. Uw tijdelijke aanstelling biedt u daarmee bepaalde voordelen.
Volgens de socioloog Wilbert van Vree, die in 1994 promoveerde op de vergadercultuur in Nederland, is de gemiddelde werknemer een kwart van zijn werktijd kwijt aan vergaderingen. Hoeveel rendement levert een vergadering immers op? Als u de kosten van een vergadering berekent vanuit het uurloon van de deelnemers komt u vaak op extreem hoge bedragen uit. Het is maar de vraag of u dit terugverdient met de resultaten van het overleg.
In deze tijd is het niet meer genoeg om mee te lopen met de massa; voor u een ander! Om mee te komen dient u zich te onderscheiden van de rest. U dient zich af te vragen waar u goed in bent en u daarin te specialiseren. Authenticiteit is van onschatbare waarde. Maak uzelf onmisbaar; maak uzelf onsterfelijk!
Als uw team bestaat uit meer dan vijf personen, bent u waarschijnlijk niet de enige leider! Naast u als formele leider is er vermoedelijk nog iemand die het informele aanzien van uw werknemers geniet. Deze informele leider springt in bij calamiteiten, neemt uw plek over als u er onverwachts niet bent, maar kan daarentegen ook uw medewerkers aanvoeren in de strijd tegen elke verandering. Het is aan u om de informele leider in uw team te vinden en constructief met hem samen te werken.
Hoe objectief bent u bij de beoordeling van mensen? Gaat u bij de aanname van personeel vooral af op aantoonbare kwaliteiten van een sollicitant, of laat u zich sterk beïnvloeden door de leeftijd, het uiterlijk en het geslacht van de kandidaat. Uit onderzoek van de psycholoog Marc Luxen, blijkt dat de partnervoorkeuren van recruiters een belangrijke rol spelen bij de selectie van personeel. Hoe zit dat bij u?
Als u gezien wilt worden dient u als manager vaak prominent aanwezig te zijn. Uw uitstraling dient zodanig te zijn dat u op een positieve manier opvalt. Toch zijn er ook momenten waarop het wenselijk zou zijn om wat minder in het oog te springen. Als het u lukt uzelf onzichtbaar op te stellen kunt u in veel situaties nuttige informatie bemachtigen.
Veel managers zien het oplossen van problemen als hun belangrijkste dagtaak. Ze analyseren de situaties die zich voordoen en onderzoeken steeds opnieuw welke problemen daarbij optreden. Ze maken plannen om de ontdekte problemen op te kunnen lossen en stemmen hun werkwijze daarop af. Er dient zich telkens weer een nieuw probleem aan dat moet worden opgelost. Geen probleem? Dan is er pas echt een probleem, want zonder problemen valt er ook niets op te lossen. Is uw voornaamste doel het oplossen van problemen?
Behalve uw houding, mimiek en oogcontact zijn de posities en bewegingen die u - al dan niet bewust - maakt met uw hoofd bepalend voor hoe een gesprek verloopt. Het derde en laatste deel van een serie bijdragen van Frank van marwijk over gespreksregulatie met uw hoofd.
Behalve uw houding, mimiek en oogcontact zijn de posities en bewegingen die u - al dan niet bewust - maakt met uw hoofd bepalend voor hoe een gesprek verloopt. Deel twee van een serie van drie bijdragen van Frank van marwijk over gespreksregulatie met uw hoofd.
Lichaamstaal heeft een belangrijke functie bij het sturen van gesprekken. Door goede beheersing van de verschillende aspecten van deze non-verbale taal kunt u uw invloed op de communicatie vergroten. Behalve uw houding, mimiek en oogcontact zijn de posities en bewegingen die u - al dan niet bewust - maakt met uw hoofd voor een belangrijk deel bepalend voor hoe een gesprek verloopt. Deel één van een serie van drie bijdragen van Frank van marwijk.
Vaak sluiten wij ons af voor de leerzame informatie die ons dagelijks bijna op een presenteerblaadje wordt uitgereikt. We kijken oplettend, maar zien het niet. We luisteren aandachtig, maar horen het niet. Frank van Marwijk helpt u anders te kijken, te luisteren, te managen.