Deze week is het Valentijnsdag en op 1 maart volgt de Nationale Complimentendag. Dit zijn mooie gelegenheden om ook uw personeel en relaties bijzondere aandacht te geven, maar dat niet alleen. U kunt van motiveren en waarderen uw levensstijl maken. Een complimenteuze en motiverende manager heeft meer oog voor het goede en weet anderen steeds op originele wijze te waarderen. Daardoor oogst hij bovendien zelf ook meer waardering en succes!
Er is in deze tijd veel te doen rondom ziekte en gezondheid. Per 1 januari 2006 zijn ziekenfonds en de particuliere verzekeringen ingewisseld voor één basisverzekering voor iedereen. Tegelijkertijd is de vertrouwde WAO vervangen de WIA. Maar los van alle actuele verzekeringskwesties is het goed om eens stil te staan bij de betekenis van ziek zijn. Ziekte lijkt alleen vervelend, maar ziek zijn heeft ook een communicatieve functie.
Als u een verkeerde beslissing neemt kan dit soms verstrekkende consequenties hebben voor personeel of organisatie. Helaas nemen ook hierbij meestal gedane zaken geen keer. De manager die het besluit heeft genomen houdt vaak zijn poot stijf en handhaaft zijn standpunt. Kunt u nog terugkomen op eerder genomen besluiten of denkt u daarmee uw geloofwaardigheid te verliezen?
December is weer aangebroken. Een maand, waarin nog snel allerlei werkzaamheden moeten worden afgerond. Maar ook de maand van huiselijke sfeer, gezelligheid en romantiek. Vandaag is het Sinterklaas en binnenkort is het Kerst. Daar kunt u ook zakelijk niet omheen.
Huilbuien, driftaanvallen, openlijke verwarring, diepe zuchten, voortijdig vertrekken. Tijdens vergaderingen kunnen elk van deze emotionele uitingen voorkomen. U weet niet altijd wat een ander werkelijk voelt, maar u hoeft ook zelf niet het achterste van uw tong te laten zien. Als u wilt, kunt u uw emoties verbergen of juist accentueren. Door uw emotie-uitingen subtiel te reguleren kunt u daar effectief gebruik van maken.
Niet iedereen verveelt zich even snel. Een routineklus wordt niet door alle werknemers even saai gevonden. Routines zijn nodig om uw dagelijkse werk soepel te doen verlopen, maar zonder enige variatie kan uw favoriete werk veranderen in een ondraaglijke sleur. Valt u ten prooi aan sleur? Doe de sleurtest en lees de tips!
Soms spreken mensen met u over hun eigen ervaringen, maar regelmatig komt het voor dat u informatie verneemt via anderen, die zij weer hebben gekregen van 'horen zeggen'. Dat kan leiden tot vervorming van de boodschap. Indirecte communicatie kan leiden tot achterdocht en de samenwerking verslechteren, maar het kan soms ook bepaalde voordelen bieden.
Fouten maken is menselijk, maar kan wel heel vervelende gevolgen hebben. Daarom willen we zo weinig mogelijk fout doen. Maar ook dat heeft consequenties: doordat we de risico’s op fouten willen verkleinen, ondernemen we weinig nieuws meer en beperken we nieuwe contacten tot het minimum. Als u foutloos door het leven wilt, kunt u het best op uw bed blijven liggen. Het kan ook anders, aldus Frank van Marwijk.
Heeft u het gevoel dat uw werk voldoende gewaardeerd wordt door anderen? Krijgt u genoeg complimenten van uw leidinggevende, directe collega’s, medewerkers of klanten? De meeste managers hebben van zichzelf het idee dat ze hard werken, maar velen voelen zich tegelijkertijd ondergewaardeerd door anderen. U zult er zelf wat aan moeten doen om waardering te krijgen. Dat betekent niet per se dat u nóg harder moet werken.
Vorige week heeft u negen typen managers leren kennen, die elk op hun eigen manier met hun papierwinkel om gingen. De definitie van overzichtelijk en opgeruimd blijkt nogal te verschillen. Een goed systeem van de ene persoon, blijkt het werk voor de ander alleen maar onoverzichtelijk te maken. Met computerbestanden is dat niet veel anders. De types van vorige week blijken ook elk op hun eigen manier met computerbestanden om te gaan. Hierbij vind je veel overeenkomst met de manier waarop ze met papier omgaan.
Als manager heeft u vaak dagelijks een hele papierwinkel te verwerken. De komst van de computer heeft dat er niet veel beter op gemaakt. Documenten zijn immers gemakkelijker te lezen vanaf papier dan van het scherm en dus wordt alles maar uitgeprint. Wellicht print u ook stukken, met het doel die later te lezen. Verder ontvangt u brochures, brieven, schema’s, agenda’s en notulen van vergaderingen. Weldra is uw kantoor bezaaid met allerhande papier en ziet u door alle gekapte bomen het bos niet meer. Hoe schept u orde in deze chaos die u zelf gecreëerd heeft?
"Wie vooruit wil, aanvaardt dat hij dwaas gevonden wordt." Deze wijsheid pleit ervoor dat u als manager beter een beetje zot kunt zijn, als u iets wilt bereiken. Gek zijn is geen probleem, want wie is er tenslotte normaal, zult u wellicht denken. Is er aan u een steekje los? Bent u kierewiet? Zoek dan hier het etiket dat het best bij u past!
Zakenrelaties zijn moeilijk te bereiken, afdelingen draaien op halve kracht, voor vergaderingen kunt u niet de juiste personen bij elkaar krijgen, besluiten moeten worden uitgesteld. Kortom: het is zomer! Frank van Marwijk kijkt er anders tegenaan en geeft u handige tips om opgewekt en effectief het zomerseizoen door te komen. Doe nieuwe ideeën op, ga netwerken en besteed extra tijd aan uw personeel, betoogt hij.
Dit is mijn honderdste artikel voor Managersonline.nl. Reden dus voor een klein feestje! Graag wil ik u op een originele manier laten deelnemen in de feestvreugde. Daarom nodig ik u van harte uit om mijn mini-jubileum al lezende met mij te vieren. Op deze online receptie geef ik u adviezen hoe u de stemming kunt verhogen. U zult ontdekken dat u eigenlijk altijd wel wat te vieren heeft en daar kunt u zeker ook zakelijk voordeel uit halen.