zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Als u er even niet helemaal bij bent

Door: Frank van Marwijk , 01 oktober 2006
Tijdens een belangrijke bespreking dwalen uw gedachten even af. Plotseling bemerkt u dat u de draad niet meer kunt oppakken. Blijkbaar heeft u iets gemist. Het ontgaat u volledig waarover uw gesprekspartners het hebben. Herkent u deze situatie? Dan vindt u hier suggesties om met deze ongemakkelijke situatie om te gaan.
  Lees verder...
 

Laat uw medewerkers ú overtuigen!

Door: Frank van Marwijk , 17 september 2006
Veel managers komen zelf met alle nieuwe ideeën, en doen steeds hun uiterste best om anderen warm te maken voor hun plannen. Als een manager vervolgens een tijdje afwezig is, blijft veel werk liggen. De motivatie zakt en niemand durft bepaalde verantwoordelijkheden op zich te nemen. Initiatieven worden niet meer genomen. Herkent u deze betrokkenheid? Neem dan meer afstand van de zaak. Stop met anderen steeds te overtuigen van uw ideeën en laat u zelf eens vaker overtuigen door anderen.
  Lees verder...
 

Zeg eens \'eh...\'

Door: Frank van Marwijk , 27 augustus 2006
Als een spreker in elke zin ‘eh’ zegt, kan dat enorm afleiden en als storend worden ervaren. Veel mensen oefenen zich erin om tijdens het spreken zo min mogelijk te aarzelen of ‘eh’ te gebruiken. Iemand die zonder onderbrekingen spreekt, komt veelal zelfverzekerder en vastberadener over. Toch heeft iemand die ‘eh’ zegt zeker geen spraakgebrek. Het heeft zelfs een aantal belangrijke functies bij de regulatie van een gesprek.
  Lees verder...
 

De positie van de middelmanager

Door: Frank van Marwijk , 13 augustus 2006
Als manager van het middenkader zit u soms in een vervelende tussenpositie. De directie bedenkt iets en als middelmanager moet u ervoor zorgen dat het tot stand gebracht wordt. Wanneer de plannen met succes worden uitgevoerd, krijgen de bedenkers en de uitvoerders daarvan alle eer. Maar als het fout gaat, ligt het al snel aan de interventies van de middelmanager. Er zijn ook momenten dat een middelmanager zich het doorgeefluik van slecht nieuws voelt. Middelmanagers beklagen zich vaak – vooral bij hun partner – over deze positie. Hoe gaat u hiermee om?
  Lees verder...
 

Maak effectief gebruik van uw positie

Door: Frank van Marwijk , 31 juli 2006
Hoe staan u en uw relaties ten opzichte van elkaar? Als u de vraag letterlijk neemt en puur kijkt hoe u fysiek ten opzichte van elkaar staat of zit, vertelt dat ook veel over uw onderlinge verhoudingen op dat moment. Staat u bijvoorbeeld rechtlijnig tegenover elkaar of aan dezelfde kant? De lichaamspositie is een weinig besproken aspect van de lichaamstaal. Met een verandering in fysieke positie kunt u grote communicatieve effecten teweeg brengen.
  Lees verder...
 

Kies een strategische plaats aan tafel

Door: Frank van Marwijk , 16 juli 2006
U nodigt een zakenpartner uit voor een onderhandeling over een bepaalde kwestie. U heeft slecht nieuws voor een medewerker. U voert een selectiegesprek. U geeft een negatieve beoordeling. U zit bijeen om instructies te geven. Kiest u bij al deze tweegesprekken dezelfde plek aan tafel of maakt dat verschil? Met een verandering in fysieke positie kunt u grote communicatieve effecten teweeg brengen.
  Lees verder...
 

Hoe mobiel wilt u zijn?

Door: Frank van Marwijk , 18 juni 2006
Er is tegenwoordig een verscheidenheid aan manieren om boodschappen te zenden en te ontvangen met behulp van computer, mobiele telefoon en internet. Uiteindelijk zijn deze middelen bedoeld om de efficiëntie en kwaliteit van het intermenselijke contact te verbeteren. Maar dragen ze daar altijd evengoed aan bij? Zo maakt de mobiele telefoon ons beter bereikbaar, maar dit kan verstorend werken tijdens persoonlijke contactmomenten.
  Lees verder...
 

Niet analyseren, maar combineren

Door: Frank van Marwijk , 06 juni 2006
Binnen een organisatie hebben medewerkers soms verschillende ideeën om hetzelfde doel te bereiken. De meningen lijken te botsen, maar als u goed luistert, is er wel aansluiting te ontdekken. U kunt uw best doen de problemen te analyseren om te komen tot een besluit of compromis. Maar het is beter om eerst te zoeken naar de aansluiting die er tussen de uiteenlopende meningen bestaat. Probeer de creativiteit van uw medewerkers te bundelen.
  Lees verder...
 

Durft u zich te verontschuldigen?

Door: Frank van Marwijk , 21 mei 2006
Als er iets verkeerd gaat, doen we meestal ons best om de schade zoveel mogelijk te herstellen waardoor besluiten soms worden teruggedraaid. Tegelijkertijd wordt de menselijke kant veelal vergeten. Het simpele woordje ‘sorry’ valt ons erg zwaar.
  Lees verder...
 

Effectief omgaan met meningsverschillen

Door: Frank van Marwijk , 07 mei 2006
Tijdens een vergadering kunnen meningsverschillen een eigen leven gaan leiden. Dit veroorzaakt soms ellenlange discussies over ieders gelijk, vaak zonder resultaat. De emoties kunnen daarbij hoog oplopen en niemand luistert dan meer naar wat de ander nog zegt. En zoals bij vele conflicten, gaat het gesprek op een gegeven moment alleen nog maar over het conflict zelf in plaats van over de inhoudelijke zaken die de aanleiding waren voor het debat.
  Lees verder...
 

Vrouwelijke managers ervaren stress anders

Door: Frank van Marwijk , 23 april 2006
Vrouwen kijken op een andere manier naar problemen en pakken ze op een verschillende manier aan als mannen. Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig, daar zijn we het steeds vaker over eens. Maar vrouwen en mannen zijn niet gelijk. We kunnen de verschillen leren en waarderen.
  Lees verder...
 

Doet u alles om op te vallen?

Door: Frank van Marwijk , 26 maart 2006
Een product met een bekende naam wordt doorgaans veel verkocht. Een bekend bedrijf heeft gewoonlijk veel omzet. En als bekend persoon zult u regelmatig om uw mening worden gevraagd. Maar voordat u die bekendheid heeft, dient u buitengewoon op te vallen en er positief uit te springen. Wat kunt u doen om de schijnwerpers in uw richting te draaien? Wat doet u om op te vallen? En heeft de aandacht die u dan krijgt altijd de positieve werking die u verwacht? Leer hier de kunst om op te vallen op een positieve manier.
  Lees verder...
 

De kunst van het relativeren

Door: Frank van Marwijk , 13 maart 2006
Hoe druk maakt u zich gewoonlijk om de problemen op uw werk? Voelt u zich persoonlijk verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt? Laat u zich meeslepen door de emoties van anderen? Sluit u zich af voor andere ideeën. Ligt u ’s nachts wakker als het op uw werk allemaal niet zo goed loopt? Dan wordt het zeker tijd om u eens te verdiepen in de kunst van het relativeren.
  Lees verder...
 

Twaalf manieren om een compliment te geven

Door: Frank van Marwijk , 26 februari 2006
Vandaag (27 februari) zullen in Zwolle de medaillewinnaars van de Olympische Winterspelen worden bejubeld. De officiële huldiging zal op woensdag 1 maart plaatsvinden in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Misschien is het niet toevallig dat de regering voor die dag heeft gekozen om de wintersporters tijdens een feestelijke bijeenkomst te waarderen vanwege hun uitzonderlijke prestaties. 1 maart is namelijk de Nationale Complimentendag.
  Lees verder...
 
< vorige 22 23 24 25 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10