zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Beter presenteren: maak contact met uw publiek

Door: Frank van Marwijk , 06 april 2008
Een presentatie voor een groep lijkt in veel opzichte op een gesprek. Het is niet alleen een inhoudelijke voordracht, maar meer een ontmoeting. Daarbij gaat u een relatie aan met uw publiek. Een goede presentatie is dan ook een dialoog waarin u en uw publiek elkaar wederzijds beïnvloeden.
  Lees verder...
 

De invloed van uw verwachtingen

Door: Frank van Marwijk , 24 maart 2008
Dagelijks neemt u besluiten op basis van veronderstellingen en verwachtingen. Daar kan veel van afhangen. Het is daarom zeker zinvol om uw eigen verwachtingspatronen eens te bestuderen. Maar behalve dat uw verwachtingen effect hebben op uw eigen beeld van de werkelijkheid en uw beslissingen, hebben ze ook directe invloed op anderen. Zij kunnen zich gaan aanpassen aan het beeld dat u van ze heeft. Dat heet het Pygmalion-effect.
  Lees verder...
 

Manager, doe toch iets zinnigs!

Door: Frank van Marwijk , 10 maart 2008
Elke manager staat voor hetzelfde dilemma: doet u datgene wat er toe doet of doet u datgene wat gedaan moet worden? Is het werk dat u dagelijks doet wel zinnig? Wat u ook doet, u dient er steeds bij stil te staan wat het feitelijk oplevert. Frank van Marwijk helpt u daarbij.
  Lees verder...
 

Welterusten manager!

Door: Frank van Marwijk , 27 januari 2008
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat managers geen al te beste slapers zijn. Managers blijken vooral wakker te liggen vanwege zorgen, onzekerheid en faalangst. Maar hier is wat aan te doen! Frank van Marwijk geeft u een korte slaapcursus voor managers. Geen betoog over warme melk met honing, maar ideeën waar u echt wat aan heeft!
  Lees verder...
 

Beoordelen is vergelijken

Door: Frank van Marwijk , 13 januari 2008
Om dingen, situaties en mensen te kunnen beoordelen, trekt u voortdurend vergelijkingen. Daarbij gaat u uit van bepaalde standaarden of van het gedrag van anderen. In dit artikel leest u hoe uw beoordelingen tot stand komen en welk effect u ermee kunt bereiken. Waar vergelijkt u het functioneren van uw medewerkers mee? Wat beoogt u met uw oordeel? Waar liggen uw beperkingen bij het beoordelen?
  Lees verder...
 

Maak van uw voornemens bewuste keuzes

Door: Frank van Marwijk , 02 december 2007
Met Oud en Nieuw zullen veel Nederlanders zich weer voornemen om te stoppen met roken. Maar weinigen weten dat vol te houden. Dat komt, volgens Frank van Marwijk, omdat de keuze om te stoppen met roken geen fundamentele keuze is. De keuze om te leven als niet-roker is dat wel. Met voornemens in uw organisatie werkt het net zo.
  Lees verder...
 

De manager in zijn context

Door: Frank van Marwijk , 18 november 2007
Om mensen en zaken objectief te beoordelen, dient u rekening te houden met het decor waarin het spel plaatsvindt: de context. Soms dient u elementen uit hun context te lichten om hun ware aard te begrijpen. In dit artikel staat de schaduw eens in het zonnetje en de achtergrond op de voorgrond. Inclusief leuk raadseltje, waardoor u gelijk begripjt wat Frank van Marwijk bedoelt.
  Lees verder...
 

Zo herkent u een goede manager

Door: Frank van Marwijk , 05 november 2007
Een eenduidige profielschets van de goede manager bestaat daarom niet. Maar toch kunt u een goede manager herkennen uit duizenden! Is het uw wens om uit te blinken in uw vak en daarvoor gewaardeerd te worden? Hier leest u wat daar voor nodig is.
  Lees verder...
 

Zo voert u een empathisch functioneringsgesprek

Door: Frank van Marwijk , 22 oktober 2007
Voer eens een heel ander soort functioneringsgesprek, betoogt Frank van Marwijk. Kies er eens voor om niet te veel te spreken over het functioneren van een medewerker, maar richt u op zijn mening en gevoelens. Door een empathische houding aan te nemen tijdens een functioneringsgesprek zult u de motivatie en drijfveren van uw medewerker beter kunnen begrijpen.
  Lees verder...
 

Vragen als stof tot nadenken

Door: Frank van Marwijk , 07 oktober 2007
Vragen hebben niet altijd de bedoeling om een inhoudelijk antwoord te krijgen. Door vragen te stellen, kunt u een gesprek sturen. U kunt er een ander mee confronteren of hem aan het denken zetten. En behalve vragen aan anderen, kunt u ook vragen stellen aan uzelf.
  Lees verder...
 

Hoe zegt u 'Nee!' zonder woorden?

Door: Frank van Marwijk , 09 september 2007
Hoe vaak zegt u 'nee!' op een dag? Wel vijftig keer, stelt Frank van Marwijk. Niet zozeer verbaal, maar met uw lichaamshouding. Dat kan heel effectief zijn, want u kunt niet op elke wens om aandacht ingaan. Maar dat gedrag kan ook doorslaan. Leer effectief 'nee!' te zeggen - met woord én gebaar.
  Lees verder...
 

Van wie wilt u advies? 52 adviseurs die u kunnen bijstaan

Door: Frank van Marwijk , 26 augustus 2007
Voor goed advies hoeft u niet bij en duur consultancykantoor aan te kloppen. Het beste, mooiste en slimste advies ligt op straat. Frank van Marwijk somt 52 "alledaagse" adviseurs op. Hun adviezen zitten "verpakt" in een metafoor.
  Lees verder...
 

Lees de gebruiksaanwijzing van uw mensen

Door: Frank van Marwijk , 12 augustus 2007
Elk mens heeft een gebruiksaanwijzing, dus ook uw medewerkers. Volgens Frank van Marwijk kunnen mensen op zeven manieren van elkaar verschillen. Aan de hand daarvan legt hij vervolgens uit hoe u de gebruiksaanwijzing van uw mensen kunt lezen.
  Lees verder...
 

Zo biedt u houvast bij veranderingsprocessen

Door: Frank van Marwijk , 29 juli 2007
Als er in uw organisatie grote veranderingen gaande zijn, zijn de ogen van uw medewerkers extra op u gericht. Juist in deze periode dat u zelf druk bent met onderhandelingen en maken van belangrijke keuzes, is de focus van uw medewerkers gericht op uw persoonlijkheid en leiderschapsstijl. Frank van Marwijk beschrijft hoe u in zo\'n periode stabiliteit, standvastigheid en geloofwaardigheid toont.
  Lees verder...
 
< vorige 20 21 22 23 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10