Een presentatie voor een groep lijkt in veel opzichte op een gesprek. Het is niet alleen een inhoudelijke voordracht, maar meer een ontmoeting. Daarbij gaat u een relatie aan met uw publiek. Een goede presentatie is dan ook een dialoog waarin u en uw publiek elkaar wederzijds beïnvloeden.
Dagelijks neemt u besluiten op basis van veronderstellingen en verwachtingen. Daar kan veel van afhangen. Het is daarom zeker zinvol om uw eigen verwachtingspatronen eens te bestuderen. Maar behalve dat uw verwachtingen effect hebben op uw eigen beeld van de werkelijkheid en uw beslissingen, hebben ze ook directe invloed op anderen. Zij kunnen zich gaan aanpassen aan het beeld dat u van ze heeft. Dat heet het Pygmalion-effect.
Elke manager staat voor hetzelfde dilemma: doet u datgene wat er toe doet of doet u datgene wat gedaan moet worden? Is het werk dat u dagelijks doet wel zinnig? Wat u ook doet, u dient er steeds bij stil te staan wat het feitelijk oplevert. Frank van Marwijk helpt u daarbij.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat managers geen al te beste slapers zijn. Managers blijken vooral wakker te liggen vanwege zorgen, onzekerheid en faalangst. Maar hier is wat aan te doen! Frank van Marwijk geeft u een korte slaapcursus voor managers. Geen betoog over warme melk met honing, maar ideeën waar u echt wat aan heeft!
Om dingen, situaties en mensen te kunnen beoordelen, trekt u voortdurend vergelijkingen. Daarbij gaat u uit van bepaalde standaarden of van het gedrag van anderen. In dit artikel leest u hoe uw beoordelingen tot stand komen en welk effect u ermee kunt bereiken. Waar vergelijkt u het functioneren van uw medewerkers mee? Wat beoogt u met uw oordeel? Waar liggen uw beperkingen bij het beoordelen?
Met Oud en Nieuw zullen veel Nederlanders zich weer voornemen om te stoppen met roken. Maar weinigen weten dat vol te houden. Dat komt, volgens Frank van Marwijk, omdat de keuze om te stoppen met roken geen fundamentele keuze is. De keuze om te leven als niet-roker is dat wel. Met voornemens in uw organisatie werkt het net zo.
Om mensen en zaken objectief te beoordelen, dient u rekening te houden met het decor waarin het spel plaatsvindt: de context. Soms dient u elementen uit hun context te lichten om hun ware aard te begrijpen. In dit artikel staat de schaduw eens in het zonnetje en de achtergrond op de voorgrond. Inclusief leuk raadseltje, waardoor u gelijk begripjt wat Frank van Marwijk bedoelt.
Een eenduidige profielschets van de goede manager bestaat daarom niet. Maar toch kunt u een goede manager herkennen uit duizenden! Is het uw wens om uit te blinken in uw vak en daarvoor gewaardeerd te worden? Hier leest u wat daar voor nodig is.
Voer eens een heel ander soort functioneringsgesprek, betoogt Frank van Marwijk. Kies er eens voor om niet te veel te spreken over het functioneren van een medewerker, maar richt u op zijn mening en gevoelens. Door een empathische houding aan te nemen tijdens een functioneringsgesprek zult u de motivatie en drijfveren van uw medewerker beter kunnen begrijpen.
Vragen hebben niet altijd de bedoeling om een inhoudelijk antwoord te krijgen. Door vragen te stellen, kunt u een gesprek sturen. U kunt er een ander mee confronteren of hem aan het denken zetten. En behalve vragen aan anderen, kunt u ook vragen stellen aan uzelf.
Hoe vaak zegt u 'nee!' op een dag? Wel vijftig keer, stelt Frank van Marwijk. Niet zozeer verbaal, maar met uw lichaamshouding. Dat kan heel effectief zijn, want u kunt niet op elke wens om aandacht ingaan. Maar dat gedrag kan ook doorslaan. Leer effectief 'nee!' te zeggen - met woord én gebaar.
Voor goed advies hoeft u niet bij en duur consultancykantoor aan te kloppen. Het beste, mooiste en slimste advies ligt op straat. Frank van Marwijk somt 52 "alledaagse" adviseurs op. Hun adviezen zitten "verpakt" in een metafoor.
Elk mens heeft een gebruiksaanwijzing, dus ook uw medewerkers. Volgens Frank van Marwijk kunnen mensen op zeven manieren van elkaar verschillen. Aan de hand daarvan legt hij vervolgens uit hoe u de gebruiksaanwijzing van uw mensen kunt lezen.
Als er in uw organisatie grote veranderingen gaande zijn, zijn de ogen van uw medewerkers extra op u gericht. Juist in deze periode dat u zelf druk bent met onderhandelingen en maken van belangrijke keuzes, is de focus van uw medewerkers gericht op uw persoonlijkheid en leiderschapsstijl. Frank van Marwijk beschrijft hoe u in zo\'n periode stabiliteit, standvastigheid en geloofwaardigheid toont.