Op 16 april is het Secretaressedag. Sommige mensen hebben moeite met zo’n speciale dag. Zij vragen zich af waarom men per se een dergelijke dag nodig heeft om stil te staan bij iemands prestaties en hem daarvoor bijzonder te waarderen. Toch zijn er goede redenen om uw secretaresse in het zonnetje te zetten, stelt Frank van Marwijk.
Manipuleren -het beïnvloeden van uzelf en uw omgeving via onbewuste kanalen- is een kwaliteit die managers zouden moeten bezitten. Goede leermeesters zijn de Amerikaanse president Barack Obama en PVV-leider Geert Wilders, stelt Frank van Marwijk.
Het schouderklopje is een waardevol managementinstrument. Een compliment is immers een enorme motivator. Met het schouderklopje kunt u op een positieve manier manipuleren: namelijk om zaken voor elkaar te krijgen.
De pen is machtiger dan het zwaard en dat is niet alleen omdat ermee geschreven kan worden. Vooral tijdens vergaderingen kunnen we uiteenlopende toepassingen van de pen waarnemen. We krassen, peuteren, schroeven en timmeren ermee of kauwen erop. Hoe dan ook: het gebruik van de pen verraadt veel over de persoonlijkheid van de eigenaar. Waarvoor gebruikt u uw pen zoal?
Uw stemming wordt voor een groot deel bepaald door de sfeer om u heen. In de dagen voor Kerst kwam menigeen in 'kerststemming' dankzij de sfeer van koud weer, kerstliedjes, versierde huizen en winkels et cetera. U heeft zelf ook invloed op de sfeer, bijvoorbeeld op uw werk. Frank van Marwijk beschrijft hoe dat werkt. Oftewel: hoe sfeerbepalend bent u?
De effecten van de kredietcrisis beginnen langzaam maar zeker tot ons door te dringen. Orders worden geannuleerd, krediet wordt verminderd, investeringen worden uitgesteld. Is dat allemaal terecht? Frank van Marwijk denkt van niet. In crisissituaties reageren mensen zeer basaal. We laten ons dan eerder leiden door onze emoties dan door onze ratio.
Welke klussen moet u nog doen? Moet u ze doen, of wilt u ze doen? Frank van Marwijk duikt in de wereld van moeten en niet-moeten. Hij moest dit artikel het afgelopen weekend schrijven. Maar waarom moest hij dat? Of van wie?
Met welke tegenstellingen heeft u te maken in uw organisatie? Zijn dit harde tegenstellingen of kunt u er enige nuance in aanbrengen? Hoe gaat u om met contrasten en waarop legt u de focus? Als u de nadruk legt op verschillen, dan worden die verschillen alleen maar groter. Richt u zich op de overeenkomsten – die er ook altijd zijn – dan vergroot u de samenhang, gelijkheid, teamgeest en onderlinge afstemming.
In elke organisatie kunnen dingen verkeerd gaan. Het is dan belangrijk om te kijken waardoor de fouten zijn veroorzaakt en te streven naar verbetering. In de praktijk blijkt er echter vaak nog wat anders te gebeuren. De betrokken medewerkers – en misschien u ook – houden zich dan bezig met de schuldvraag. De vraag die centraal staat is dan niet: ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe kunnen we dat verbeteren?’ maar ‘Wie heeft dit gedaan, en hoe zullen we hem daarop aanspreken?’
Sommige mensen vragen zich af waarom ze nooit iets voor elkaar krijgen bij anderen. Het antwoord daarop is vaak dat ze er simpelweg niet om vragen. Zo zijn er verkopers erg hun best doen, maar die klant uiteindelijk niet vragen of hij het product ook wil kopen. En zo zijn er meer voorbeelden. Frank van Marwijk beschrijft vier redenen waarom we nalaten de belangrijkste vragen te stellen.
Over de betekenis van lichaamstaal bestaan veel clichématige vooroordelen. Wat u en anderen non-verbaal communiceren, wordt vaak beoordeeld vanuit het stereotype idee dat mensen daarover hebben. Soms kloppen de interpretaties, maar vaak ook zijn ze onjuist. Frank van Marwijk beschrijft de feiten en fabels over lichaamstaal.
Mensen die qua ideeën met elkaar op één lijn zitten, nemen vaak dezelfde lichaamshouding aan. Ze bedienen zich van dezelfde gebaren en gebruiken dezelfde soort woorden. Elkaars gedrag kopiëren, als we het met elkaar eens zijn, is iets dat we onbewust en van nature doen. Dit gegeven kunt u nuttig gebruiken als u contact maakt met anderen. Als u hen bewust nadoet, heeft dat namelijk ook een positieve uitwerking.
U heeft maar één kans om een eerste indruk te maken. Een verzorgd uiterlijk wordt gezien als een goede eigenschap. Onbewust veronderstellen we dan dat de persoon die er verzorgd uitziet ook andere goede eigenschappen bezit zoals intelligentie, betrouwbaarheid, kracht en respect. Maar een goed voorkomen draait om meer. Handige tips van Frank van Marwijk.
Een visitekaartje is een waardevol document in creditcard formaat. Het aanreiken van zo’n kaartje is meer dan simpelweg het verstrekken van uw naam en contactgegevens. Het houdt ook een persoonlijke uitnodiging in. Visitekaartjes zijn er in verschillende soorten en maten. Ze worden soms te pas en te onpas verstrekt. Hoe kunnen ze er het beste uitzien? Wanneer, aan wie en hoe geeft u ze? Hoe neemt u ze in ontvangst? Hoe kunnen ze u het meest van nut zijn? Frank van Marwijk vertelt u er alles over.