Evenals een compliment, werkt een bedankje motiverend. U laat ermee zien dat u belangstelling hebt in de ander en u geeft er erkenning mee. Dat versterkt de sociale banden. Met een bedankje voor simpele dingen kunt u veel bereiken. Toch vergeten we nog wel eens te bedanken. Frank van Marwijk beschrijft waarom een klein bedankje groot resultaat kan hebben.
We leven nog steeds in de ban van de kredietcrisis. Hoewel deze crisis officieel voorbij is, wordt het handelen van veel bedrijven gekenmerkt door gebrek aan durf. In veel organisaties geldt een vacaturestop; het personeelsbestand wordt bevroren. Er wordt weinig geïnvesteerd. In de beleidsvoering staat bezuinigen centraal. De economie staat stil; de voortgang stagneert. Er is geen beweging in te krijgen. Hoe maakt u uw bedrijf weer dynamisch?
Wat zijn de regels met betrekking tot het tutoyeren of vousvoyeren in het zakelijk verkeer? Op deze vraag is steeds lastiger antwoord te geven omdat daar geen eenduidige regels (meer) voor blijken te bestaan. Frank van Marwijk doet toch een poging.
Als u een compliment geeft, is het belangrijk dat het geloofwaardig en waardevol is. Een compliment is geloofwaardig als u laat blijken dat u wat u prijst ook echt belangrijk vindt. Een compliment is waardevol als het refereert naar iets dat de ontvanger van dat compliment zelf ook belangrijk vindt. Frank van Marwijk beschrijft twaalf manieren waarop u dat kunt doen.
In het zuiden van het land is het carnavalsfeest nog volop in gang. De mensen verkleden zich en dragen maskers. Maar ook in het leven van alledag dragen mensen maskers. Dat gebeurt om emoties te verbergen of juist te veinzen. Waarom dragen mensen deze onzichtbare maskers en hoe herkent u ze?
Tijdens een vergadering ontstaat een discussie over een onderwerp waar u een duidelijke mening over hebt. U zou de aanwezigen wel kunnen overtuigen, als u maar de ruimte kreeg om uit te spreken. U wilt uw standpunt graag uitleggen, maar u wordt telkens onderbroken door mensen die wel denken te weten wat u wilt zeggen of die niet zo geïnteresseerd zijn. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u uw verhaal kunt doen zonder voortdurend te worden onderbroken?
Officieel is de recessie ten einde, maar tegelijkertijd beseft u dat het nog lang niet bij het oude is. Er valt nog veel te doen en er zullen zeker nog tegenslagen volgen. Toch bent u met frisse moed en goede voornemens het nieuwe jaar binnengetreden. Laat de beste wensen tijdens nieuwjaarsrecepties maar komen en maak gebruik van deze handige tips!
De periode van gelukswensen voor het komende jaar breekt aan. Dat gaat vaak gepaard met een handdruk en een glimlach. Dat ritueel is zo vanzelfsprekend dat we er nauwelijks bij stil staan. Toch zou dat goed zijn. Want uw handdruk laat namelijk een onvergetelijke indruk achter!
Kennis is macht, zo luidt het gezegde. Maar kennis kan u ook in de weg zitten. Door uw kennis hebt u niet meer in de gaten dat anderen u niet meer begrijpen. Frank van Marwijk legt uit hoe dat werkt.
Deze week schrijft Frank van Marwijk zijn 200ste (!) bijdrage voor Managersonline.nl. Een mooi moment om terug te blikken op belangrijke lessen uit het verleden. Opdat u dat ook doet. Trek eens een map open met oude notulen om te kijken of er geen agendapunten zijn die opnieuw opgepakt kunnen worden, is één van zijn suggesties.
Niet elke manager voelt zich altijd even zeker over alles, maar u hoeft uw twijfels niet te laten blijken. Veel managers laten hun onzekerheden doorsijpelen in hun woordkeuze of ontkrachten hun woorden door hun gedrag. Als u anderen wilt overtuigen, kunt u beter de indruk geven dat u zich zeker voelt over wat u uitdraagt. Frank van Marwijk beschrijft de do\'s en don\'ts om zelfverzekerd over te komen.
Door de kredietcrisis en met het oog op een mogelijke uitbraak van de Mexicaanse Griep is het zinvol dat medewerkers breed inzetbaar zijn. Daarom is het volgens Frank van Marwijk tijd voor een in onbruik geraakt instrument uit de jaren tachtig: job rotation!
Het laatste nieuws over de kredietcrisis maakt weinig mensen gelukkig. De grootste klappen gaan nog vallen, laten economen ons weten. En na het grootbedrijf is vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb) aan de beurt, is het idee. Laat het u niet overkomen! Frank van Marwijk geeft een voorzet hoe uw bedrijf positief uit de crisis kan springen.
Van lichaamstaal-specialist Frank van Marwijk verwacht u misschien niet direct een artikl over de economie en de huidige recessie. Maar zijn originele visie willen wij u niet onthouden. Beschouw u zelf als automobilist die in een rij staat te wachten voor het stoplicht. U trekt pas op als de auto voor u heeft opgetrokken. Maar waarom trekt u beiden niet gelijktijdig op? Dan komt de rij veel sneller op gang...