Als managers kritiek geven, doen ze dat meestal met de beste bedoelingen. Toch blijkt kritiek niet altijd zo effectief als verondersteld. Mensen hebben van nature weerstand tegen directe kritiek, aldus Frank van Marwijk.
Hoe goed u uw werk naar uw eigen idee ook doet, anderen kunnen daar verschillend over denken. Uw werk kan door de één gewaardeerd en door de ander bekritiseerd worden. Kritiek krijgen is niet erg leuk, maar vaak onvermijdelijk. Wat betekent kritiek krijgen voor u? Hoe neemt u kritiek in ontvangst en hoe gaat u er mee om?
In het leven en op het werk hebt u altijd te maken met aspecten die elkaars tegengestelde zijn. Vóór en tegen, links en rechts, man en vrouw, rationeel en emotioneel, binnendienst en buitendienst. En: probleem en oplossing. Soms is er echter geen goede oplossing voor een probleem. Een andere benadering van problemen kan dan uitkomst bieden, schrijft Frank van Marwijk.
Op veel werkplekken zitten managers de hele dag. Ze verlaten hun (zit)plek in hun kamer om vervolgens een uur te zitten in een vergaderruimte. De suggestie van Frank van Marwijk: ga eens wat vaker staan! Het is verfrisssend, ook nog gezond en het kan u flink wat geld besparen.
Besluiten in een vergadering worden vaak genomen onder invloed van wat de meerderheid aan tafel ervan vindt. Toch hoeft de mening van de meerheid lang niet altijd de beste uitkomst te geven. Wat kunt u doen als u tot de minderheid behoort? Hoe krijgt u de meerderheid aan uw kant?
Soms is het beter om een boodschap te verduidelijken met behulp van vergelijkingen en metaforen. Beeldspraak kan bijdragen aan beter begrip van de boodschap of het onderwerp soms wat luchtiger maken. Toch kunt u ook verstrikt raken in de metaforen die u gebruikt., zo waarschuwt Frank van Marwijk.
Geruchten kunnen vaak een behoorlijk eigen leven zijn gaan leiden voordat managers er überhaupt weet van krijgen. Vanwege het geheimzinnige sfeertje dat erom heen hangt zal niet elke medewerker daar immers met zijn leidinggevende over willen spreken. Frank van Marwijk beschrijft hoe u het beste met deze geruchten om kunt gaan.
Elke organisatie kent problemen die de voortgang in de richting van gestelde doelen belemmeren. En het is vaak aan de manager om te zoeken naar de juiste oplossing van die problemen. Maar voor dat u daarmee begint, is het belangrijk te onderzoeken of er echt wel een probleem is en of ú dat moet oplossen.
Als een groepje mannen met elkaar in gesprek is en er komt opeens een vrouw bij staan, dan verandert meteen de manier van spreken van de mannen. De intonatie van de sprekers wordt wat hoger, er worden andere woorden gekozen. De grapjes die gemaakt worden krijgen een ander karakter: soms wat speelser of plageriger. Er wordt soms geflirt, gewoon voor de aardigheid. Maar soms zelfs zijn de zakelijke keuzes die iemand maakt afhankelijk van het geslacht van de gesprekspartner.
In een poll op managersonline.nl werd onlangs gevraagd welke selectiemethode u het meest vertrouwt. Managers bleken met ruime meerderheid (124 van de 145 respondenten) het meeste vertrouwen te geven aan het \'gewone\' sollicitatiegesprek. Maar is dat wel zo\'n goede keuze? Frank van Marwijk plaatst er zijn kanttekeningen bij.
Als u een discussie voert met collega\'s, gaat het vaak over inhoudelijke onderwerpen. Maar onder de inhoudelijke discussie speelt zich een heel andere \'strijd\' af. Die gaat over macht, onderlinge verhoudingen en erkenning. Hoe beheerst u deze onderstroom?
Managers stuiten in hun werk op allerhande problemen. Die problemen kunnen een stagnatie vormen in de voortgang naar gestelde doelen. De eerste impuls is een opduikend probleem direct aan te pakken en uit de weg te ruimen. Managers zoeken daartoe steeds de kortste route naar de oplossing. Toch kunt u zich beter pas met de oplossing bezighouden na een serieuze probleemanalyse, aldus Frank van Marwijk.
Afdelingsculturen kunnen verschillen. Die verschillen kunnen er toe leiden dat er eilandjes ontstaan. De afdelingen voelen zich niet tot elkaar aangetrokken vanwege de uiteenlopende visies en werkwijzen. Dat is lastig als u als manager van die afdelingen juist streeft naar betere onderlinge samenwerking tussen die afdelingen. Beter omgaan met verschillende culturen leert u door uw Culturele Intelligentie te ontwikkelen, betoogt Frank van Marwijk.
Hoe harder hoe u werkt, hoe meer succes u heeft: dat klopt als u stukwerker bent aan de lopende band. Maar een manager is geen stukwerker. Met 80 uur per week werken bereikt u niet per se meer dan met 40 uur. Frank van Marwijk legt uit hoe u met minder inzet meer bereikt.