\'Doe eens normaal man!’. ‘Doe eens normaal man? Doe lekker zelf normaal!’. Zo klonk het donderdag in de Tweede Kamer. Nederland reageerde verbijsterd op de emotioneel geladen volkstaal tussen gedoogpartner Geert Wilders en premier Rutte. Deze emotionele tweestrijd zal niet snel worden vergeten en kan gevolgen hebben op lange termijn, aldus Frank van Marwijk.
Zonder dat u het weet heeft u een psychologisch contract met uw medewerkers. Dat zijn ongeschreven en onuitgesproken verwachtingen over en weer. Bijvoorbeeld over werksfeer, het nemen van verantwoordelijkheid, inzet en loyaliteit. Als er in een organisatie grote veranderingen moeten worden ingevoerd, kunnen medewerkers dat opvatten als psychologische contractbreuk. Frank van Marwijk beschrijft hoe u om kunt gaan met dit fenomeen.
\'Soort zoekt soort\' is een bekend Nederlands gezegde. Dat is ook het geval in organisaties. Onbewust trekt u mensen aan die op u (en elkaar) lijken. Het is echter verstandiger om bij de selectiecriteria voor uw personeel rekening te houden met diversiteit, betoogt Frank van Marwijk. Dit komt uw organisatie namelijk ten goede.
Vakantie duurt gevoelsmatig altijd te kort. Toch kunt u daar wel wat aan veranderen. U kunt weinig invloed uitoefenen op de feitelijke duur van uw vakantie, maar wel op de beleving daarvan. Dan Ariely, hoogleraar psychologie en gedragseconomie aan de Duke Universiteit beschrijft in zijn boek The Upside of Irrationality hoe u uw vakantie kunt optimaliseren.
Wat heeft een charismatisch leider dat hem de kunst van het leidinggeven zo gemakkelijk afgaat? Heeft hij een natuurlijk talent voor het ontwikkelen van visie? Is het zo\'n goede spreker dat hij zijn ideeen altijd wel weet te verkopen of is het iets in zijn houding, zijn lichaamstaal, dat hem deze bijzondere uitstraling geeft? En is dit te leren, of is het een aangeboren eigenschap? De charimatische leider ontleed door Frank van Marwijk.
In zakelijk contact en/of officiële gelegenheden is het daarom prettig om uit te gaan van bepaalde uitgangspunten waaraan mensen zich in sociaal opzicht kunnen conformeren. Als er afgesproken omgangsvormen bestaan, weet iedereen waar hij aan toe is. Een lesje \'zakelijke etiquette\' van Frank van Marwijk.
De teruglopende beroepsbevolking en de toename van het aantal 65-plussers maken langer doorwerken noodzakelijk. Straks zijn er dus meer ouderen aan het werk. Maar wat betekent dat in de praktijk? Wat kunnen oudere werknemers voor u betekenen? Misschien wel meer dan u denkt. Oudere werknemers hebben bijvoorbeeld een \'stabielere database\'.
Mag u als manager een medewerker aanspreken op zijn ongezonde levenstijl? Als u het subtiel en informeel doet, kan het waarschijnlijk wel. Zeker als u uw medewerker vertelt dat hij voortaan wel een wat langere lunchpauze mag nemen, vindt u waarschijnlijk een gewillig oor. En dat is precies wat Frank van Marwijk betoogt!
Als u kritiek geeft, hoeft u er niet op te rekenen dat medewerkers die altijd meteen in dankbaarheid ontvangen. Soms ontkennen medewerkers de feiten waar u hen van beticht. Vaak komen ze met rationele verklaringen over de situatie in plaats van hun eigen aandeel. Soms verwijten ze collega’s, andere disciplines of de organisatie wat er mis is gegaan. Frank van Marwijk beschrijft wat u kunt doen om te zorgen dat uw kritiek ook daadwerkelijk het gewenste effect heeft.
De rampen die Japan de afgelopen weken troffen zijn schokkend: aardbevingen, een tsunami en een potentiële nucleaire ramp. Alles wat mis kon gaan ging mis en alles wat tegen kon zitten zat ook tegen. Hoe gaan de Japanners om met deze rampspoed. En: Hoe zou u reageren als u werd getroffen door een catastrofe van deze grootte? Wat doet u als u alles kwijt bent wat u lief hebt en u alleen nog wordt omringd door de gevolgen van destructie?
Uit verschillende studies blijkt dat wanneer mensen hun attentie ergens sterk op richten, ze tegelijkertijd nauwelijks aandacht (kunnen) geven aan andere informatie die hun wordt aangeboden. Ontdek hoe uw aandacht wordt gewekt of hoe u juist afgeleid raakt. Frank van Marwijk beschrijft het.
Binnen organisaties zijn afdelingen vaak onderling afhankelijk voor de te behalen resultaten. Je zou daarom verwachten dat medewerkers hun best doen om de onderlinge samenwerking soepel en efficiënt te laten verlopen. Niets is echter minder waar. Vooral als het fout gaat, kan er een strijd ontstaan tussen disciplines. Frank van Marwijk beschrijft hoe u die strijd kunt verzoenen.
Het nieuwe jaar is begonnen. Voor velen is dit het moment om met vertrouwen vooruit te blikken en en goede voornemens in actie om te zetten. Frank van Marwijk geeft u negen tips om het nieuwe jaar sprankelend te beginnen.
Is het goed om ondersteunende gebaren te maken als je spreekt of leiden die bewegingen juist af van de inhoud? En waar laat u uw handen als u luistert? Laat u ze naar beneden hangen, steekt u ze in uw zak, vouwt u ze over elkaar of plaatst u ze misschien nonchalant op uw heupen? Frank van Marwijk geeft advies.