Wordt lichaamstaal meer gesproken dan gesproken taal? En is het betrouwbaarder? Lichaamstaal krijgt steeds meer belangstelling. Toch kunnen managers er nog steeds veel effectiever gebruik van maken. Over de taal die iedereen spreekt, bestaan nog steeds veel misverstanden. In dit artikel vindt u negen stellingen over lichaamstaal die waar of niet waar zijn. Wat denkt u?
Wanneer is een beloning eerlijk? Als de \'postcodekanjer\' in uw straat valt en u heeft als enige geen lot gekocht, zou u dat als oneerlijk beschouwen? Frank van Marwijk analyseert het begrip \'eerlijk\'. Alvast een tip: vergelijk u zelf met anderen, die minder goed af zijn dan u.
Een manager moet vaak meerdere leiderschapsstijlen naast elkaar beheersen. Soms is besluitvaardigheid nodig, soms een luisterend oor. Frank van Marwijk beschrijft hoe u uw leiderschapsstijl kunt aanpassen aan elke situatie, inclusief een handig stroomschema dat u helpt om beslissingen op de juiste manier te nemen.
Teleurstellingen op het werk zijn aan de orde van de dag. Een offerte die wordt afgewezen of een collega die zijn beloftes niet nakomt. Als u te maken hebt met teleurstellende ervaringen, is het goed om daar bij stil te staan. Maar daarna moeten u en uw medewerkers toch weer verder. Frank van Marwijk beschrijft suggesties om de negatieve associaties weer om te buigen in positieve.
Bedrijven bezuinigen in deze tijd vaak op trainingen. Daarmee bezuinigen ze in plaats van op kwantiteit, op de kwaliteit van hun personeel. Het is onverstandig om vanwege bezuinigingen uw hele trainingsprogramma aan de kant te schuiven. Toch is het goed om te onderzoeken wat nodig is en wat niet.
De meeste managers weten wel dat deze vorm van positieve aandacht van onschatbare waarde is. Toch wordt het compliment niet altijd goed gebruikt. Door een compliment te geven aan de verkeerde persoon, voor het verkeerde werk of met de verkeerde ondertoon, maakt u eerder iets stuk dan dat u er een positief effect mee bereikt. Frank van Marwijk bespreekt de valkuilen en hoe u ze kunt voorkomen.
Mag/moet je je collega’s zoenen met Nieuwjaar? Hoe vaak moet je dan zoenen, één, twee of drie keer? En als je zoent, begin je dan links of rechts? De vraag die de laatste jaren het meest gesteld wordt is: hoe kun je voorkomen dat je op je werk door collega’s gezoend wordt? Blijkbaar zoenen we nog steeds massaal, maar heeft niet iedereen daar evenveel trek in.
Medewerkers die aversie hebben tegen bepaalde ontwikkelingen laten dat niet altijd merken. Ze menen misschien dat het zinloos is om strijd te voeren tegen de veranderingen of achten openlijke weerstand niet passend bij hun functie. Soms blijft actief verzet afwezig omdat het moment voor democratie al gepasseerd is. Sommige medewerkers laten het er echter toch niet bij zitten en voeren een vertragend gevecht om de plannen alsnog te traineren.
Wat is voor u belangrijk in uw carrière? Wat is zo centraal in uw werk dat u het nooit zou opgeven, zelfs niet als u daarvoor een moeilijke keuze zou moeten maken? Als u eenmaal weet wat uw zogenaamde loopbaananker is, kunt u hiermee rekening houden mocht u -al dan niet gedwongen- op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging.
U krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken! Dit is een veel gehoorde uitspraak, die je, als je hem letterlijk neemt, nooit kunt ontkennen. Natuurlijk is er maar één keer waarop je een eerste indruk maakt! Belangrijker is het te kijken naar de impact van die eerste indruk. Is het werkelijk waar dat uw eerste ontmoeting met een persoon allesbepalend is voor de beeldvorming die u bij die ander achterlaat?
In assertiviteitstrainingen staat vaak het nee leren zeggen centraal. Een zelfbewuste persoon die opkomt voor zichzelf pikt niet zomaar alles, is het idee. U komt sterk over door nee te zeggen, want dan laat u weten waar u voor staat. U kunt er duidelijk uw grenzen mee aangeven. Toch is nee zeggen minder effectief dan verondersteld. Integendeel, betoogt Frank van Marwijk: Bewust ja zeggen is zeer assertief!
Hoe vaak heeft u een conflict of meningsverschil op uw werk? Het conflict, dat bestaat uit onopgeloste tegenstellingen, is de uitgangspositie van elke onderhandeling. Lees hier de vijf stijlen van conflicthantering en ontdek wat de voordelen zijn van elke stijl.
Toen u solliciteerde voor de managementfunctie die u op dit moment bekleedt, had u bepaalde verwachtingen over de inhoud van uw werk. Dit was écht iets voor u! U ging enthousiast en gemotiveerd aan de slag. Ervaart u nog evenveel werkvreugde als toen u ooit als manager begon?
Managers moeten soms beslissingen nemen die hen door niemand in dank worden afgenomen. Met alle veranderingen wordt de sfeer er dan niet beter op. En probeer bij dat alles uw geduld maar eens te bewaren. Kunt u dat nog wel of wordt uw beleid op dit moment vooral bepaald door toenemende angst, woede en frustratie?