zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Aan de slag zonder uitgewerkt plan

Door: Frank van Marwijk , 18 november 2012
Managers werken vaak volgens het spreekwoord bezint eer ge begint. U maakt eerst een goed plan voordat u aan de slag gaat. In veel gevallen is dat ook de juiste aanpak. Maar niet altijd, aldus Frank van Marwijk. Begint eer ge bezint kan soms een betere aanpak zijn, zo betoogt hij.
  Lees verder...
 

Zes wegen naar erkenning

Door: Frank van Marwijk , 28 oktober 2012
Erkenning is essentieel in elke menselijke relatie. We onderscheiden een aantal vormen van erkenning waarmee u rekening dient te houden in het contact met collega’s, klanten en medewerkers. Ieder mens wil gezien worden, geloofd worden en erbij horen. Verder willen mensen onderscheidend zijn en waardering krijgen. Frank van Marwijk beschrijft zes wegen naar erkenning, waarmee u uw voordeel kunt doen.
  Lees verder...
 

Een compliment is meer dan een aardige opmerking

Door: Frank van Marwijk , 07 oktober 2012
De meeste managers hebben het idee dat ze al voldoende aandacht en waardering laten blijken aan hun medewerkers. Veel werknemers vinden juist dat ze te weinig waardering van hun leidinggevende krijgen. Frank van Marwijk beschrijft waarom het zinvol het managementinstrument \'complimenteren\' vaak in te zetten. Uw mensen gaan er namelijk beter van presteren.
  Lees verder...
 

Van klaagcultuur naar complimentencultuur

Door: Frank van Marwijk , 23 september 2012
Als er in de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf dingen verkeerd gaan, wordt er vaak veel geklaagd. Dat kan van kwaad tot erger gaan. En met de vele klachten is er voor onderlinge waardering steeds minder plek. De werksfeer wordt er hierdoor bepaald niet beter op en de productiviteit al evenmin. Verander deze klaagcultuur eens in een complimentencultuur! Frank van Marwijk geeft u zes tips om dat te bereiken.
  Lees verder...
 

Afspraak is afspraak, of toch niet?

Door: Frank van Marwijk , 16 september 2012
Als u met andere mensen wilt samenwerken, kunt u niet zonder afspraken. U wilt tenslotte op anderen kunnen rekenen en ook weten wat anderen van u verwachten. Toch kan er wel wat mis gaan met afspraken. Ze zijn soms eenzijdig, te rigide opgesteld, niet altijd duidelijk en ook zeker niet altijd nuttig. Frank van Marwijk geeft acht tips om goede afspraken te maken.
  Lees verder...
 

Kies voor het nieuwe en verbrand het oude

Door: Frank van Marwijk , 19 augustus 2012
Nieuwe trends op uw vakgebied vragen soms van uw medewerkers om anders te gaan werken. U kunt hen een training aanbieden om nieuwe vaardigheden aan te leren. Maar alleen iets nieuws leren is niet altijd genoeg. U moet ook afscheid nemen van het oude. Dat is nog best lastig. Frank van Marwijk geeft tips die u hierbij kunnen helpen.
  Lees verder...
 

Vergroot de kwaliteit van uw netwerk

Door: Frank van Marwijk , 12 augustus 2012
Netwerken is een belangrijk begrip in de moderne tijd. De meeste managers zijn zich er goed van bewust dat ze in het zakenleven niet zonder anderen kunnen. \'Ons kent ons\' heeft grote voordelen. Bij een gedegen netwerk vindt u op al uw vragen een antwoord, omdat iedere relatie ook weer zijn eigen netwerk heeft. Managers steken daarom veel energie in het uitbreiden van hun netwerk, maar verzuimen het vaak om hun bestaande netwerk te onderhouden.
  Lees verder...
 

Zo werkt u zonder problemen

Door: Frank van Marwijk , 08 juli 2012
Wat zou u er van vinden om te kunnen werken zonder problemen? De meeste mensen in alle lagen van de organisatie zouden dat een geweldige gedachte vinden. Het zijn immers de problemen op het werk die zorgen voor bijvoorbeeld stress en verminderd werkplezier, demotivatie en ziekteverzuim. Dat is niet langer meer nodig, want werken zonder problemen, dat kan, aldus Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

De juiste openingszin

Door: Frank van Marwijk , 24 juni 2012
Veel mensen hebben moeite met het maken van contact en aanknopen van een gesprek. ‘Hoe moet ik beginnen en wat moet ik zeggen?’, is voor velen een reële en essentiële vraag. Verliefde jongens piekeren zich suf over de juiste openingszin om het meisje van hun dromen met succes te benaderen. Bestaat zo’n magische openingszin wel en kunt u er dan ook gebruik van maken in zakelijke context zoals bij netwerken en acquisitie?
  Lees verder...
 

Waar haalt u de kennis vandaan?

Door: Frank van Marwijk , 18 juni 2012
In uw organisatie is meer kennis beschikbaar dan u voor mogelijk houdt. Deze kennis bevindt zich bij uw personeel en bij uzelf. Maar krijg die er maar eens uit! Het is de kunst om deze kennis te bundelen, koppelen en daarna weer te verspreiden. We maken een klein uitstapje terug in de geschiedenis naar het begrip kennismanagement. Wat kunt u hiermee en wat zijn de struikelblokken?
  Lees verder...
 

Subliminale beďnvloeding tijdens uw presentatie

Door: Frank van Marwijk , 28 mei 2012
Als u voor een groep spreekt, weet u dat verbale en non-verbale communicatie belangrijk zijn. Met uw non-verbale communicatie kunt u zelfs andere boodschap overbrengen dan u uitspreekt. Dat heet subliminale beïnvloeding. Frank van Marwijk beschrijft hoe u deze techniek effectief kunt inzetten.
  Lees verder...
 

Herken de elf roddeltypes in uw team

Door: Frank van Marwijk , 20 mei 2012
Schrik niet, maar er zitten misschien wel elf verschillende type roddelaars in uw team. Het woord roddelen heeft gewoonlijk een negatieve klank. Toch zou het naïef zijn om te denken dat uw medewerkers niet over u en over andere collega\'s spreken. In elk team spreken medewerkers wel eens met elkaar over de collega\'s die er op dat moment niet bij zijn. Wat voor types herkent u en welke bent u zelf?
  Lees verder...
 

Overtuigen zonder argumenten

Door: Frank van Marwijk , 06 mei 2012
Vandaag spreekt u voor een grote groep collega’s. U hebt u goed voorbereid op uw toespraak en inhoudelijk zit uw verhaal dan ook ijzersterk in elkaar. U hebt overtuigende argumenten paraat en u kunt uw betoog ook ondersteunen met statistische bewijzen. Met dit vooruitzicht moet het u toch lukken om uw collega’s te overtuigen, zou u zeggen. Toch is dat maar zeer de vraag, stelt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Vijf mechanismen die uw oordeel kleuren

Door: Frank van Marwijk , 15 april 2012
Bij het beoordelen van zaken en mensen laat onze perceptie ons nogal eens in de steek. We trekken ongemerkt conclusies uit wat voor de hand lijkt te liggen en vullen de leegtes met wat zo vanzelfsprekend lijkt. Frank van Marwijk beschrijft vijf mechanismen die uw oordeel kunnen kleuren.
  Lees verder...
 
< vorige 14 15 16 17 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10