Managers werken vaak volgens het spreekwoord bezint eer ge begint. U maakt eerst een goed plan voordat u aan de slag gaat. In veel gevallen is dat ook de juiste aanpak. Maar niet altijd, aldus Frank van Marwijk. Begint eer ge bezint kan soms een betere aanpak zijn, zo betoogt hij.
Erkenning is essentieel in elke menselijke relatie. We onderscheiden een aantal vormen van erkenning waarmee u rekening dient te houden in het contact met collega’s, klanten en medewerkers. Ieder mens wil gezien worden, geloofd worden en erbij horen. Verder willen mensen onderscheidend zijn en waardering krijgen. Frank van Marwijk beschrijft zes wegen naar erkenning, waarmee u uw voordeel kunt doen.
De meeste managers hebben het idee dat ze al voldoende aandacht en waardering laten blijken aan hun medewerkers. Veel werknemers vinden juist dat ze te weinig waardering van hun leidinggevende krijgen. Frank van Marwijk beschrijft waarom het zinvol het managementinstrument \'complimenteren\' vaak in te zetten. Uw mensen gaan er namelijk beter van presteren.
Als er in de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen een bedrijf dingen verkeerd gaan, wordt er vaak veel geklaagd. Dat kan van kwaad tot erger gaan. En met de vele klachten is er voor onderlinge waardering steeds minder plek. De werksfeer wordt er hierdoor bepaald niet beter op en de productiviteit al evenmin. Verander deze klaagcultuur eens in een complimentencultuur! Frank van Marwijk geeft u zes tips om dat te bereiken.
Als u met andere mensen wilt samenwerken, kunt u niet zonder afspraken. U wilt tenslotte op anderen kunnen rekenen en ook weten wat anderen van u verwachten. Toch kan er wel wat mis gaan met afspraken. Ze zijn soms eenzijdig, te rigide opgesteld, niet altijd duidelijk en ook zeker niet altijd nuttig. Frank van Marwijk geeft acht tips om goede afspraken te maken.
Nieuwe trends op uw vakgebied vragen soms van uw medewerkers om anders te gaan werken. U kunt hen een training aanbieden om nieuwe vaardigheden aan te leren. Maar alleen iets nieuws leren is niet altijd genoeg. U moet ook afscheid nemen van het oude. Dat is nog best lastig. Frank van Marwijk geeft tips die u hierbij kunnen helpen.
Netwerken is een belangrijk begrip in de moderne tijd. De meeste managers zijn zich er goed van bewust dat ze in het zakenleven niet zonder anderen kunnen. \'Ons kent ons\' heeft grote voordelen. Bij een gedegen netwerk vindt u op al uw vragen een antwoord, omdat iedere relatie ook weer zijn eigen netwerk heeft. Managers steken daarom veel energie in het uitbreiden van hun netwerk, maar verzuimen het vaak om hun bestaande netwerk te onderhouden.
Wat zou u er van vinden om te kunnen werken zonder problemen? De meeste mensen in alle lagen van de organisatie zouden dat een geweldige gedachte vinden. Het zijn immers de problemen op het werk die zorgen voor bijvoorbeeld stress en verminderd werkplezier, demotivatie en ziekteverzuim. Dat is niet langer meer nodig, want werken zonder problemen, dat kan, aldus Frank van Marwijk.
Veel mensen hebben moeite met het maken van contact en aanknopen van een gesprek. ‘Hoe moet ik beginnen en wat moet ik zeggen?’, is voor velen een reële en essentiële vraag. Verliefde jongens piekeren zich suf over de juiste openingszin om het meisje van hun dromen met succes te benaderen. Bestaat zo’n magische openingszin wel en kunt u er dan ook gebruik van maken in zakelijke context zoals bij netwerken en acquisitie?
In uw organisatie is meer kennis beschikbaar dan u voor mogelijk houdt. Deze kennis bevindt zich bij uw personeel en bij uzelf. Maar krijg die er maar eens uit! Het is de kunst om deze kennis te bundelen, koppelen en daarna weer te verspreiden. We maken een klein uitstapje terug in de geschiedenis naar het begrip kennismanagement. Wat kunt u hiermee en wat zijn de struikelblokken?
Als u voor een groep spreekt, weet u dat verbale en non-verbale communicatie belangrijk zijn. Met uw non-verbale communicatie kunt u zelfs andere boodschap overbrengen dan u uitspreekt. Dat heet subliminale beïnvloeding. Frank van Marwijk beschrijft hoe u deze techniek effectief kunt inzetten.
Schrik niet, maar er zitten misschien wel elf verschillende type roddelaars in uw team. Het woord roddelen heeft gewoonlijk een negatieve klank. Toch zou het naïef zijn om te denken dat uw medewerkers niet over u en over andere collega\'s spreken. In elk team spreken medewerkers wel eens met elkaar over de collega\'s die er op dat moment niet bij zijn. Wat voor types herkent u en welke bent u zelf?
Vandaag spreekt u voor een grote groep collega’s. U hebt u goed voorbereid op uw toespraak en inhoudelijk zit uw verhaal dan ook ijzersterk in elkaar. U hebt overtuigende argumenten paraat en u kunt uw betoog ook ondersteunen met statistische bewijzen. Met dit vooruitzicht moet het u toch lukken om uw collega’s te overtuigen, zou u zeggen. Toch is dat maar zeer de vraag, stelt Frank van Marwijk.
Bij het beoordelen van zaken en mensen laat onze perceptie ons nogal eens in de steek. We trekken ongemerkt conclusies uit wat voor de hand lijkt te liggen en vullen de leegtes met wat zo vanzelfsprekend lijkt. Frank van Marwijk beschrijft vijf mechanismen die uw oordeel kunnen kleuren.