zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Door welke overtuigingen laat u zich beďnvloeden?

Door: Frank van Marwijk , 12 mei 2013
Hoe u zich in uw werk presenteert, is een afspiegeling van waar u in gelooft en wat u belangrijk vindt. Wat neemt u voor waar aan? Hoe ziet u zichzelf in uw werk en hoe kijkt u naar anderen? Waar staat u eigenlijk voor? Ontdek op welke manier uw overtuigingen en die van anderen de werkelijkheid bepalen.
  Lees verder...
 

Hoe motiveert u uw medewerkers?

Door: Frank van Marwijk , 05 mei 2013
In deze tijd volstaat het niet meer om te motiveren door middel van straffen en belonen. We worden intrinsiek gemotiveerd. Ontwikkelingsmogelijkheden, gevoel van autonomie en voldoening in het werk zijn onze belangrijkste motivatoren. Hoe kunt u daar aan bijdragen?
  Lees verder...
 

Communiceert u vooral verbaal of non-verbaal?

Door: Frank van Marwijk , 28 april 2013
Waar moet u uw aandacht op richten als u een sollicitatie, een verkoopgesprek of een toespraak voorbereidt? Is het genoeg als u precies weet wat u zult vertellen? En is lichaamstaal trainen om een goede spreker te worden een heilloze weg zoals sommigen beweren? Is het belang van lichaamstaal een mythe die alleen gestoeld is op oude theorieën?
  Lees verder...
 

Wanneer stopt uw persoonlijke ontwikkeling?

Door: Frank van Marwijk , 21 april 2013
Oudere medewerkers draaien veelal op ervaring en routine. Zij gaan er vanuit dat de effectiviteit van hun werkwijze zich in de tijd wel bewezen heeft. Sommige van hen menen dat zij zich daarom helemaal niet meer hoeven te ontwikkelen. Staat u nog midden in het werk of bent u inmiddels (mentaal) al aan het afbouwen?
  Lees verder...
 

Beschouw een klacht als een gratis advies

Door: Frank van Marwijk , 01 april 2013
Er is slechts één ding erger dan een klacht krijgen: géén klachten krijgen. Dat stelt Frank van Marwijk. We beschouwen de klager als een mopperkont die het waarschijnlijk bij het verkeerde eind heeft. Maar dat is geheel ten onrechte.
  Lees verder...
 

Uw grenzen voorbij

Door: Frank van Marwijk , 10 maart 2013
In het dagelijkse leven en op uw werk komt u situaties tegen waarbij u binnen een bepaald patroon blijft hangen omdat u dat altijd zo doet of omdat er een zekere norm is ontstaan. Soms is het goed om dat patroon te doorbreken. U komt dan tot betere prestaties, zo betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Zo wordt u een goede leugenaar

Door: Frank van Marwijk , 03 maart 2013
Vier op de vijf mensen vertelt dagelijks een leugen. Werknemers liegen over hun gezondheid en over de voortgang van hun werk. Collega’s vertellen onwaarheden over hun verleden en verwanten liegen over de prijs die zij voor een product betaald hebben. Grote kans dus dat ook u het doet. Frank van Marwijk stelt: als u toch regelmatig liegt, kunt u er maar beter goed in zijn. Met deze dertien tips wordt u een goede leugenaar.
  Lees verder...
 

Maak een sociogram van uw team

Door: Frank van Marwijk , 24 februari 2013
Tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken komen de verschillende ideeën, motivaties, doelstellingen, wensen en verwachtingen van uw medewerkers uitgebreid aan bod. Zo krijgt u inzicht in ieders persoonlijke drijfveren. Maar voor een goede aansturing van uw team heeft u meer informatie nodig. Dat kan met behulp van een zogeheten sociogram.
  Lees verder...
 

Wat doet u op Nationale Complimentendag?

Door: Frank van Marwijk , 17 februari 2013
Op 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Maar is geven van een compliment op die dag  wel gemeend of eerder een verplicht nummer? En is het wel goed om zo’n dag te hebben of legitimeert je dat alleen maar om de rest van het jaar niets te hoeven zeggen en je complimenten kunstmatig op te sparen tot 1 maart?
  Lees verder...
 

Maak gebruik van vanzelfsprekendheid

Door: Frank van Marwijk , 03 februari 2013
Als manager kunt u opdrachten geven of mensen de vrije keuze laten. In het eerste geval kan u een autoritaire houding verweten worden. En in het tweede geval loopt u het risico dat dingen anders verlopen dan u eigenlijk zou willen. Er bestaat echter nog een andere manier waarmee u de regie kunt behouden: maak gebruik van een zekere vanzelfsprekendheid. U laat met uw woorden en door uw manier van doen blijken dat u ergens gewoon vanuit gaat.
  Lees verder...
 

Zeven voorwaarden voor gezonde competitie

Door: Frank van Marwijk , 27 januari 2013
Competitie op het werk is niet altijd goed. Het is bijvoorbeeld niet erg geschikt als u wilt dat medewerkers zo goed mogelijk met elkaar samenwerken. Maar er zijn ook veel situaties denkbaar waarbij onderlinge competitie wel tot de beste prestaties leidt. Frank van Marwijk beschrijft aan welke voorwaarden een gezonde competitie op het werk moet voldoen.

  Lees verder...
 

Negen tips om uw wensen uit te laten komen

Door: Frank van Marwijk , 06 januari 2013
Aan het begin van het nieuwe jaar spreken we wensen en goede voornemens uit. Vorig jaar beschreef ik hoe u van uw voornemens bewuste keuzes kunt maken. Dit jaar sta ik stil bij de vele wensen die in januari worden geuit. Een wens uitspreken is meer dan laten weten wat u graag wilt of wat u een ander gunt in het nieuwe jaar. In een wens zit behalve een vraag ook een verwachting verborgen.
  Lees verder...
 

Wees onvolledig

Door: Frank van Marwijk , 17 december 2012
U heeft op de vrijmarkt een puzzel gekocht voor uw dochtertje van vier. Trots gaat zij er mee aan de slag. Maar als de puzzel bijna af is, komt zij tot de ontdekking dat er een stukje ontbreekt en meteen laat ze haar ongenoegen duidelijk aan u blijken. Ze heeft gelijk, het stukje ontbreekt. De puzzel heeft u maar vijftig eurocent gekost, maar toch voelt u zich bekocht.
  Lees verder...
 

Een moment van reflectie

Door: Frank van Marwijk , 10 december 2012
Een manager ligt op zijn sterfbed en blikt terug op zijn leven. Iemand vraagt hem wat hij anders had willen doen. De manager antwoordt: ‘Ik wou dat ik meer tijd op kantoor had doorgebracht!’
  Lees verder...
 
< vorige 13 14 15 16 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10