Hoe u zich in uw werk presenteert, is een afspiegeling van waar u in gelooft en wat u belangrijk vindt. Wat neemt u voor waar aan? Hoe ziet u zichzelf in uw werk en hoe kijkt u naar anderen? Waar staat u eigenlijk voor? Ontdek op welke manier uw overtuigingen en die van anderen de werkelijkheid bepalen.
In deze tijd volstaat het niet meer om te motiveren door middel van straffen en belonen. We worden intrinsiek gemotiveerd. Ontwikkelingsmogelijkheden, gevoel van autonomie en voldoening in het werk zijn onze belangrijkste motivatoren. Hoe kunt u daar aan bijdragen?
Waar moet u uw aandacht op richten als u een sollicitatie, een verkoopgesprek of een toespraak voorbereidt? Is het genoeg als u precies weet wat u zult vertellen? En is lichaamstaal trainen om een goede spreker te worden een heilloze weg zoals sommigen beweren? Is het belang van lichaamstaal een mythe die alleen gestoeld is op oude theorieën?
Oudere medewerkers draaien veelal op ervaring en routine. Zij gaan er vanuit dat de effectiviteit van hun werkwijze zich in de tijd wel bewezen heeft. Sommige van hen menen dat zij zich daarom helemaal niet meer hoeven te ontwikkelen. Staat u nog midden in het werk of bent u inmiddels (mentaal) al aan het afbouwen?
Er is slechts één ding erger dan een klacht krijgen: géén klachten krijgen. Dat stelt Frank van Marwijk. We beschouwen de klager als een mopperkont die het waarschijnlijk bij het verkeerde eind heeft. Maar dat is geheel ten onrechte.
In het dagelijkse leven en op uw werk komt u situaties tegen waarbij u binnen een bepaald patroon blijft hangen omdat u dat altijd zo doet of omdat er een zekere norm is ontstaan. Soms is het goed om dat patroon te doorbreken. U komt dan tot betere prestaties, zo betoogt Frank van Marwijk.
Vier op de vijf mensen vertelt dagelijks een leugen. Werknemers liegen over hun gezondheid en over de voortgang van hun werk. Collega’s vertellen onwaarheden over hun verleden en verwanten liegen over de prijs die zij voor een product betaald hebben. Grote kans dus dat ook u het doet. Frank van Marwijk stelt: als u toch regelmatig liegt, kunt u er maar beter goed in zijn. Met deze dertien tips wordt u een goede leugenaar.
Tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken komen de verschillende ideeën, motivaties, doelstellingen, wensen en verwachtingen van uw medewerkers uitgebreid aan bod. Zo krijgt u inzicht in ieders persoonlijke drijfveren. Maar voor een goede aansturing van uw team heeft u meer informatie nodig. Dat kan met behulp van een zogeheten sociogram.
Op 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Maar is geven van een compliment op die dag wel gemeend of eerder een verplicht nummer? En is het wel goed om zo’n dag te hebben of legitimeert je dat alleen maar om de rest van het jaar niets te hoeven zeggen en je complimenten kunstmatig op te sparen tot 1 maart?
Als manager kunt u opdrachten geven of mensen de vrije keuze laten. In het eerste geval kan u een autoritaire houding verweten worden. En in het tweede geval loopt u het risico dat dingen anders verlopen dan u eigenlijk zou willen. Er bestaat echter nog een andere manier waarmee u de regie kunt behouden: maak gebruik van een zekere vanzelfsprekendheid. U laat met uw woorden en door uw manier van doen blijken dat u ergens gewoon vanuit gaat.
Competitie op het werk is niet altijd goed. Het is bijvoorbeeld niet erg geschikt als u wilt dat medewerkers zo goed mogelijk met elkaar samenwerken. Maar er zijn ook veel situaties denkbaar waarbij onderlinge competitie wel tot de beste prestaties leidt. Frank van Marwijk beschrijft aan welke voorwaarden een gezonde competitie op het werk moet voldoen.
Aan het begin van het nieuwe jaar spreken we wensen en goede voornemens uit. Vorig jaar beschreef ik hoe u van uw voornemens bewuste keuzes kunt maken. Dit jaar sta ik stil bij de vele wensen die in januari worden geuit. Een wens uitspreken is meer dan laten weten wat u graag wilt of wat u een ander gunt in het nieuwe jaar. In een wens zit behalve een vraag ook een verwachting verborgen.
U heeft op de vrijmarkt een puzzel gekocht voor uw dochtertje van vier. Trots gaat zij er mee aan de slag. Maar als de puzzel bijna af is, komt zij tot de ontdekking dat er een stukje ontbreekt en meteen laat ze haar ongenoegen duidelijk aan u blijken. Ze heeft gelijk, het stukje ontbreekt. De puzzel heeft u maar vijftig eurocent gekost, maar toch voelt u zich bekocht.
Een manager ligt op zijn sterfbed en blikt terug op zijn leven. Iemand vraagt hem wat hij anders had willen doen. De manager antwoordt: ‘Ik wou dat ik meer tijd op kantoor had doorgebracht!’