Vandaag voert u een beoordelingsgesprek. Maar het is niet zomaar een beoordelingsgesprek dat u voert. Het is een bijzonder beoordelingsgesprek. Het is namelijk geen personeelslid van u die u beoordeelt. Nee, vandaag beoordeelt u een bijzondere persoon. Vandaag beoordeelt u uzelf. Stelt u zich voor dat u het zelf bent die tegenover u aan tafel plaatsneemt. En stelt u zich voor dat u als leidinggevende uzelf een objectieve beoordeling moet geven.
De nieuwjaarsreceptie. Is het voor u een jaarlijks terugkerend fenomeen waar u plichtmatig uw gezicht laat zien of is het een prettig samenzijn waarbij u een glaasje champagne heft op het nieuwe jaar? Het is maar net in welke stemming u bent. Volgens Frank van Marwijk kunt u zichzelf én uw gezelschap in de juiste stemming brengen.
Volgens managementgoeroe Stephen Covey is het goed om u steeds af te vragen in hoeverre de vraagstukken die op u afkomen belangrijk (voor uzelf) of alleen maar urgent (in de ogen van anderen) zijn. En in het laatste geval dient u uw grenzen aan te geven. U hoeft niet altijd bereikbaar te zijn en u hoeft niet op alle vragen meteen in te gaan. Soms is het goed om nee te zeggen, het antwoord uit te stellen of de zoektocht naar een oplossing te delegeren. Kortom: u moet prioriteiten stellen, aldus Frank van Marwijk.
Hoe u uzelf en uw organisatie aan de buitenkant laat zien, heeft effect op de beeldvorming van anderen. En dat beïnvloedt hun meningsvorming en hun handelen. Het is daarom zinvol om aandacht te besteden aan uw "etalage". Net als winkeliers kunt u ervoor zorgen dat u, en alles wat u wilt uitdragen, op een positieve manier opvalt.
In de eerste aflevering van de tv-serie De Prooi, naar het gelijknamige boek van Jeroen Smit, konden we zien hoe voormalig ABN-topman Rijkman Groenink, gespeeld door Pierre Bokma, een cursus in empathie kreeg. De bankier werd verweten dat hij zich slecht kon inleven in anderen. Daar had hij een list op kunnen verzinnen, zo beschrijft Frank van Marwijk.
Naar aanleiding van zijn boek (inmiddels bestseller) Manipuleren kun je leren krijgt Frank van Marwijk vaak de de vraag of manipuleren wel deugt.Het woord manipuleren heeft een negatieve connotatie. Het roept de associatie op van een persoon die door middel van slinkse trucjes zichzelf wil verrijken, ten koste van anderen. Dat beeld klopt echter niet.
Geloofwaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen die een manager moet bezitten. Net als charisma is dat een eigenschap die je door anderen wordt toebedeeld. Als u geloofwaardig bent, zegt dat vooral iets over het geloof en vertrouwen dat anderen in u hebben. U kunt er wel veel aan doen om uw geloofwaardigheid te vergroten, zo betoogt Frank van Marwijk.
Hoe kan het dat mensen die elkaars taal niet spreken elkaar soms zo goed begrijpen. En evenzeer: hoe kan het dat mensen die elkaars taal wel spreken elkaar niet begrijpen? Dat vroeg lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk zich ook af. Oftewel: hoe goed verstaat u elkaar eigenlijk?
Lichaamstaal speelt een belangrijke rol in een gesprek. Vooral als de de gesprekspartners elkaar nog niet zo goed kennen, zoals bij een sollicitatiegesprek. Kent u elkaar wel goed, zoals in een beoordelingsgesprek, dan moet de rol van lichaamstaal vooral niet overschat worden, aldus Frank van Marwijk in een splinternieuw artikel.
Op sommige communicatie zit u soms helemaal niet te wachten. Bijvoorbeeld onbeduidende e-mails van uw medewerker of feedback van een collega. U kunt dan de confrontatie aangaan. Maar meestal gebeurt dat niet. Het vervormen van de communicatie biedt dan uitkomst. Frank van Marwijk beschrijft twaalf manieren waarop u dat kunt doen. En waarop anderen dat bij u doen.
Managers en medewerkers ervaren hun werk als een serieuze zaak, maar zouden het niet goed vinden als er op het werk nooit werd gelachen. Een goede sfeer in de organisatie is een belangrijke voorwaarde om prettig te kunnen werken en lachen hoort daarbij. Maar wat is dat lachen nu eigenlijk? Waar komt het vandaan en waarom vinden we het belangrijk. En wat kunt u er mee als manager?
In veel opleidingen voor managers en verkopers wordt uitgelegd hoe ze tijdens hun presentaties optimaal gebruik kunnen maken van gebaren. Er wordt vooral verondersteld dat het goed is om veel met open handen te praten. Ook zou het goed zijn om zoveel mogelijk met uw handen te praten om levendig over te komen. En hoewel gebaren inderdaad behulpzaam kunnen zijn tijdens uw contacten, dient u ze voorzichtig en doordacht te gebruiken.
Stijgende lijnen betekenen voorspoed. Als uw statistieken een stijgende lijn laten zien, weet u dat het goed gaat met uw bedrijf. Maar het zien van opgaande lijnen alleen al zorgt voor een betere stemming en aangepast gedrag. Zelfs files blijken korter te worden als de pijlen op de verkeersborden omhoog wijzen. Van deze kennis kunt u ook nuttig gebruik maken in uw werk. Door stijgende lijnen te tonen, legt u het accent op succes en optimisme.
Komen we uit de crisis met positief denken? Frank van Marwijjk denkt dat het kan werken en roept u op om met hem mee te doen. Negeer het mopperen en klagen van anderen. Durf te investeren en ga ervan uit dat anderen dat ook zullen doen. In het begin zullen anderen misschien verbaasd zijn over uw optimisme en vertrouwen. Maar u zult merken dat deze houding enorm besmettelijk is.