Is het uw gewoonte om belangrijke zaken vroegtijdig af te handelen of stelt u die liever uit tot het laatste moment? In onze Westerse maatschappij is de focus gericht op snelle aanpak en afronding van werkzaamheden. Het idee daarbij is dat je op het laatste moment een en ander afraffelt vanwege tijdsdruk, waarbij je er geen gedegen aandacht aan kunt geven. Uitstel kan ook leiden tot afstel. Maar het is de vraag of zo vroeg mogelijk beginnen wel altijd de juiste keus is. Ook laat beginnen en rustig aandoen heeft voordelen.
Bekende wetenschappers concludeerden onafhankelijk van elkaar, dat mensen hun beslissingen voor 95 procent nemen op basis van onbewuste keuzes en emoties in plaats van rationele afwegingen. Met dit besef is het belangrijk dat u goed leert luisteren naar uw gevoel als u beslissingen neemt. Verder is het zinvol dat u de emoties van anderen leert herkennen en daarop anticipeert, meent Frank van Marwijk.
Het is een warme zomerse dag en u besluit vandaag eens in uw nieuwe bermuda naar uw werk te gaan. Als vrouw komt u daar waarschijnlijk nog wel mee weg, maar als man zult u de nodige scheve blikken kunnen verwachten als u plotseling in uw korte broek ten tonele verschijnt. Misschien krijgt u een spottende opmerking van uw collega over uw harige benen, maar er zit meer achter. De nieuwe mode mag misschien voorschrijven dat een kostuum met bermuda, inclusief colbert en das, voldoende afkleedt. Maar met uw kledingkeuze overschrijdt u toch een gangbare norm in het zakelijk bedrijfsleven. Nederland is er nog niet klaar voor; we zijn het gewoonweg nog niet gewend.
Om een project te doen slagen moet een team als geheel beschikken over een aantal basiskwaliteiten. Zo heeft het team bijvoorbeeld iemand nodig die sterk is in het bedenken van nieuwe ideeën, iemand die structuur weet aan te brengen, iemand die kan coördineren, iemand die overzicht weet te bewaren en iemand die goed is in implementeren en afronden.
Sommige informatie die u wilt onthouden is er maar lastig in te stampen en/of op het juiste moment weer op te roepen. Wilt u meer controle over wat u zich herinnert? Dan leert Frank van Marwijk u nu een les over het geheugen die u nooit meer zult vergeten.
Een mens is nooit te oud om te leren, wordt vaak gezegd. Feitelijk kunt u ook niet anders. Elke dag leren we nieuwe dingen, maar sommige dingen blijven hangen; andere niet. We lijken daar niet altijd invloed op te hebben. Soms onthouden we de meest onnozele dingen. Op andere momenten lukt het niet om de meest cruciale informatie op te slaan in ons geheugen of die daaruit op te diepen. Toch kunt u daar wel wat aan veranderen. U kunt leren hoe u zinvolle informatie beter kunt onthouden en zorgen dat de opgeslagen data ook op het juiste moment weer naar boven komt, schrijft Frank van Marwijk.
Als manager komt u dagelijks problemen tegen in uw werk. Sommige problemen pakt u routinematig aan. U beschouwt ze nauwelijks als een probleem. Andere problemen zijn lastiger, maar wel duidelijk, dus goed aan te pakken. Er bestaan ook problemen waarvoor een bijzonder creatieve aanpak of een plotseling inzicht nodig zijn. Hier moet uw onbewuste aan het werk. Maar hangt het vinden van een dergelijke inzichtelijke oplossing af van alleen toeval of hebt u er nog invloed op?
Hoe kunt u mensen op een tactische manier benaderen in situaties die gevoelig liggen? Dit vraagt vooral van u dat u zich mentaal kunt verplaatsen in de positie van de ander. Het is vervolgens de kunst om de ander ook het gevoel geven dat u hem of haar begrijpt. Frank van Marwijk bespreekt vijf principes van één van de belangrijkste communicatievaardigheden van een manager: tact.
U wilt aan de slag met een omvangrijk project. U hebt ideeën om uw bedrijf te reorganiseren, u wilt een boek schrijven, een nieuwe taal leren of een universitaire studie gaan volgen. Maar hoe graag u die plannen ook wilt uitvoeren, u komt er maar niet aan toe. Uitstelgedrag is niemand vreemd. Er is altijd wel een smoesje voor. Frank van Marwijk geeft tips hoe u uitstelgedrag kunt voorkomen.
Frank van Marwijk beschrijft hoe u kunt bereiken dat teamleden elkaar aanvullen in plaats van dat individuen binnen de groep free-ridergedrag vertonen en er de kantjes vanaf lopen.
Mensen spreken niet altijd uit wat ze denken en doen niet altijd wat ze zeggen. Dat geldt zowel op het werk als in privé-situaties. Soms liggen daar verborgen agenda’s aan ten grondslag. Daarbij wordt iemand gedreven door andere motieven dan die hij of zij op tafel legt. Waarom houden mensen er verborgen agenda’s op na? Is dat te voorkomen en hoe gaat u daarmee om?
Uw persoonlijke ruimte is een stukje van uzelf. De manier waarop u uw kantoor en bureau inricht, vertelt iets over uw persoonlijkheid. De spullen die u meebrengt, kunnen u status geven of er juist voor zorgen dat u als gezellig maar weinig serieus gezien wordt. Maar ook door de manier waarop u werkt laat u sporen na waardoor anderen aan uw kantoor en bureau kunnen zien wat u voor een type bent. Bekijk uw eigen werkplek eens, het zegt veel over u.
Als gesproken wordt over beïnvloeding, denken veel mensen vooral aan overreden: het met woorden overtuigen van anderen. Toch kunt u anderen ook ongemerkt beïnvloeden zonder veel woorden te hoeven gebruiken. Door de manier waarop u luistert, kunt u het gesprek sturen in de richting die u wilt zonder dat de ander dat in de gaten heeft, betoogt Frank van Marwijk.
Over kritiek bestaat het idee dat u zich daar altijd voor moet openstellen en ervan moet leren. Daarbij wordt er van uitgegaan dat de kritiekgever u behulpzaam is met het aanreiken van leerpunten. De negatieve lading moet er vanaf en we moeten kritiek als een kans beschouwen. Maar kritiek kan natuurlijk wel degelijk onterecht zijn. HOe gaat u daar vervolgens mee om?