Fred Akkerma (1972) is hoofdredacteur van Managersonline.nl. Daarvoor was hij journalist, ondernemer en manager. Nu alle drie. Fred is tevens uitgever van de ondernemers e-zines Brisk Magazine en BC.nl.
In 2004 deelden de auteurs van Managersonline.nl weer veel kennis met u. Het mooie van internet is dat we precies kunnen meten welke artikelen u het liefst leest. Daar stemmen we ons redactionele beleid vervolgens weer op af. Reden genoeg dus om even terug te blikken. Wat waren de best gelezen artikelen van 2004?
Wanneer wordt een artikel op Managersonline.nl goed gelezen? Tip 1: vewerk een getal in de titel. Tip 2: laat het gaan over de eigenschappen en eigenaardigheden van de manager. De drie best gelezen artikelen van de vaste auteurs op Managersonline.nl in 2003 zijn:
In de zomermaanden geven auteurs van Managersonline.nl hun top-5 van favoriete websites voor managers. Hopelijk ter inspiratie van u. Deze keer beschrijft ‘internetjunk’ Fred Akkerma zijn ‘bookmarks’. Hij meent dat écht goede websites altijd blijven bestaan. Zijn top-5 van websites hebben de ups en downs in elk geval overleefd.
In 2002 verschenen op Managersonline.nl meer dan vijftig bijdragen van deskundigen over tal van onderwerpen. Managersonline.nl selecteerde de best gelezen bijdragen van de kernauteurs op deze site. De top-5 van artikelen ziet er als volgt uit:
Ze bestaan nog steeds: managers en medewerkers die consequent het woord 'probleem' vermijden en steevast vervangen door 'uitdaging'. Dat klinkt positiever. Toch is het in feite een vluchtweg. De kunst is om met problemen om te gaan. Door er anders naar te kijken. Fred Akkerma introduceert de Top-10 manieren om anders tegen problemen aan te kijken.
Het vergroten van de motivatie van medewerkers wordt gezien als een belangrijke managementtaak. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te bereiken. In willekeurige volgorde hierbij een zevental suggesties, jawel inclusief de o zo ware clichés!
U wist misschien dat 80% van uw winst afkomstig is van 20% van uw klanten. Maar wist u dat de 80/20-regel op veel meer situaties van toepassing is? Doe er uw voordeel mee.
Voormalig Philips-topman Jan Timmer pleegde te zeggen dat ingewikkelde problemen niet bestaan, ingewikkelde oplossingen wel. Wie de managementliteratuur er op naleest, zou op dezelfde gedachte kunnen komen. De vraag dringt zich op: wat is de basis van leiderschap? In dit artikel komt de benadering aan de orde van één va de grootste organisaties van de Verenigde Staten, die onbetwist leider in zijn branche is.
Vat krijgen op uw persoonlijke besoignes is geen sinecure. In tegenstelling tot de situatie op uw werk heeft u geen marktonderzoeksafdeling die u vertelt dat het tijd wordt om van baan te wisselen, voor vragen van klanten of andere relaties heeft u geen callcenter ter beschikking en een secretaresse voor de administratieve klusjes is er al helemaal niet bij. U staat er helemaal alleen voor. Net als iedereen. Maar hoe weet u nou hoe u er 'objectief gezien' voor staat. Of u zich wel of geen zorgen moet maken en waarover. Het antwoord: de Private Balanced Scorecard.
Dat het met de NS niet 'lekker' gaat mag duidelijk zijn. En waar het aan ligt? Zou het de communicatie zijn? Het bedrijf maakt nogal wat PR-blunders. Daarom: acht PR-adviezen voor NS-topman Hans Huisinga.