Michel Hoetmer is acquisitiecoach en directeur van SalesQuest. Hij schreef het boek De zeven zonden van verkopers. waarin hij op een even kleurrijke als toegankelijke manier beschrijft hoe u als verkoper, accountmanager of ondernemer meer kunt verkopen zonder te blunderen! Een no-nonsense visie op de methoden en technieken die nodig zijn om een succes te maken van koude acquisitie.
Youp van ’t Hek heeft de hele Nederlandse zakenwereld op stelten gezet. De aanmoedigingen vliegen over mijn beeldscherm \'Youp zet hem op!\' De eerste positieve resultaten worden ook al gemeld: \'Nu werd ik wel snel geholpen! Bedankt Youp.\' Youp heeft een complete metamorfose ondergaan, van genadeloze criticaster van kleinburgerlijk Nederland tot de Robin Hood van...? Hetzelfde kleinburgerlijke Nederland.
De ene vindt het fantastisch en de ander haalt nonchalant zijn schouders op. Sociale media: nou en? Sociale media zijn een hype. Evenals een paar jaar geleden \'word-to-mouth-marketing\' en een paar jaar daarvoor e-mail marketing. Er is niemand die een overtuigend antwoord kan geven op de vraag: sociale media wat heb je er zakelijk aan? Michel Hoetmer doet een poging om wat zaken op een rijtje te zetten.
De gemiddelde manager lijdt aan een ergerlijke vorm van zelfoverschatting die zich zelfs door een pittige 360 graden feedback niet laat corrigeren. Niet alleen managers, maar iedereen lijdt aan dit euvel. De oorzaak: onze hersenen, zo betoogt Michel Hoetmer.
Het is goed gebruik in verkooporganisaties om cijfertjes te verzamelen. Helaas gaan veel organisaties gaan niet verder dan het berekenen van de omzetten. Dat is weliswaar een belangrijk gegeven voor het vaststellen van de targets, maar heeft u hiermee voldoende informatie om de effectiviteit van uw verkoopapparaat te meten? Hieronder vindt u een aantal belangrijke kengetallen waarmee u de effectiviteit van uw verkoopapparaat bepaalt.
Menig verkoper begint enthousiast aan zijn nieuwe baan. Aanvankelijk is alles rozengeur en maneschijn, maar als de resultaten tegenvallen is de lol er snel af. Wat is de reden waarom zoveel verkopers niet kunnen verkopen? Betere vraag: wat kunt u er aan doen, zo vraagt Michel Hoetmer zich af.
Volgens sommige goeroes moet u de lichaamstaal van uw gesprekspartner kopiëren om een \'klik\' te krijgen met deze persoon. \'Spiegelen\' wordt dat genoemd. Onzin, zegt Michel Hoetmer. Mensen spiegelen automatisch, zo stelt hij. Als u het bewust gaat doen, komt dat onnatuurlijk of overdreven over en maakt u een vreemde indruk.
De laatste jaren is er een stroming op gang gekomen die propageert dat mensen authentiek moeten zijn. Zo ook in de verkoop. Alleen authentieke verkopers zouden een kans maken. Maar is dat wel zo? Michel Hoetmer betoogt dat authentiek gedrag lang niet altijd effectief is.
Het is voor professionele dienstverleners gebruikelijk dat ze een vaste klantenbasis bedienen. Helaas vallen er in deze roerige tijden soms vaste klanten af. Of levert het opgebouwde netwerk minder op dan voorheen. Gelukkig zijn er soms ook meevallers. Bijvoorbeeld wanneer zich spontaan een prospect meldt via de website of de telefoon (leads). Het lijkt op scoren voor een open doel. Helaas valt het in de praktijk soms vies tegen. Wat is de beste werkwijze?
Vrijwel elke organisatie kent droeve verhalen over leads die ergens in een bureaula liggen weg te kwijnen. Wat had u niet allemaal kunnen verkopen als…!? Dat is jammer zeker als wij zien hoeveel moeite verkopers soms moeten doen om nieuwe klanten binnen te halen. In dit artikel vindt u een praktisch stappenplan om vanv leads orders te maken.
Het is lastig nieuwe klanten te interesseren voor uw producten of diensten. Klanten worden tegenwoordig overspoeld met reclameboodschappen. Hoe valt u nog op tussen al dat geweld? In dit artikel geeft Michel Hoetmer u tien praktische tips voor meer omzet!
Mensen die -op wat voor gebied dan ook- excellente prestaties leveren, moeten haast wel een aangeboren talent hebben. Zou je denken. Toch is dat niet het geval. Talent is aangeleerd, niet aangeboren, stelt Michel Hoetmer. Ook u kunt excelleren, met de juiste inzet.
Waarschijnlijk hebt u het vroeger wel eens meegemaakt op school. In uw klas bevond zich iemand die bij iedereen populair was. Op de een of andere manier was die persoon aantrekkelijk. Iedereen vocht om de gunsten van het idool. De ‘godheid’ reageerde koel op toenaderingspogingen en hield vooral de hongerigste klasgenootjes op afstand. Het maakte ze extra aantrekkelijk in de ogen van hun begerige klasgenootjes. Zo werkt het ook in het zakenleven.
Het zijn zware tijden door de kredietcrisis. Bedrijven en consumenten stellen investeringen en aankopen uit , bestellen minder of willen forse kortingen. Een uitdagende speelveld voor verkopers dus. Zij moeten hun mouwen opstropen en er vol tegenaan gaan. De vraag is: hoe vindt u klanten die het geld wel willen laten rollen?
Het is een bekend gezegde: u heeft maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken. Dat is geen nieuws. Maar wat u misschien niet wist, is dat eerste indrukken in veel gevallen diepe sporen nalaten. Michel Hoetmer beschrijft de psychologie van de eerste indruk en geeft advies hoe u de perfecte eerste indruk kunt achterlaten.