Hebt u ook wel eens het gevoel dat u niet toekomt aan de dingen waar uw hart echt harder van gaat kloppen? Niet gedaan krijgt wat u wilt doen?
Dat is precies waarmee trainer en inspirator John Vrakking mensen helpt. Mensen helpen lekker te werken is zijn passie. Ze in beweging brengen. De dingen laten doen die ze leuk vinden. Iets ‘achterlaten’.
U vindt praktische tips voor effectiever en leuker werken op www.johnvrakking.nl
John Vrakking is een bevlogen spreker. Zijn inspirerende presentaties snijdt hij voor u graag op maat.
Net wat hoger opgeleiden zijn niet altijd even gemakkelijk in de omgang. Intelligent is namelijk niet hetzelfde als emotioneel vaardig, of wel IQ is vaak niet recht evenredig met EQ. Uit eigen ervaring durf ik zelfs te beweren dat een hoge intelligentie een risicofactor meebrengt, aldus John Vrakking.
Er zijn twee manieren om met stress om te gaan: gericht op het direct aanpakken van de stresssituatie (probleemgerichte coping) of gericht op het beheersen van de emoties die met de situatie samenhangen (emotiegerichte coping).
Het samenstellen van een effectief team is een kunst. Mocht je al weten wàt een team succesvol maakt, dan moet je vervolgens maar zien dat je de juiste mensen op hun plaats geschoven krijgt. Als je ze al voorhanden hebt. Maar wat als je een team hebt waar de stoelen bezet zijn en de teamdynamiek je ontglipt? Of wanneer weet je zeker dat het bergafwaarts gaat? Hoe krijg je dan je team en het resultaat "back on track"?
Als een belangrijke voorwaarde van het welslagen van mijn coaching zou ik, volgens vakgenoten, tevoren moeten vaststellen hoe coachable de coachee is. Met tien vragen stel je vast of het traject kans van slagen heeft. De coachee kan het zelf al invullen. Hoge score, goed perspectief. Lage score, niet aan beginnen. Kan het zo simpel zijn?
Moderne organisatieconcepten, zoals die van Google en Spotify, werden ook in Nederland geadopteerd. Modellen zonder managementlaag. Daarop volgen nu sterke tegengeluiden: organisaties zouden niet zonder managers kunnen. Hoe komt dat?
Als je iets moet onthouden, kun je het ook vergeten. Onthou daarom niets, maaar schrijf het op, adviseert John Vrakking. Lijstjes maken werkt! Maar doe dit wel zorgvuldig.
Verzuim kost werkgevers handenvol geld. Niet alleen lopen de loonkosten door, maar ook vervanging kost geld. En omdat niet iedereen zomaar één op één vervangen kan worden, gaat dat ook nog ten koste van kwaliteit. Daarnaast heeft ook de samenleving er last van: rondom iemand die ziek thuis is, moet van alles geregeld worden. Heeft de verzuimer toevallig ook nog een mantelzorgtaak, dan komt het dubbelhard aan. De overheid spreekt werkgevers aan op verzuimpreventie. Maar kunnen die er eigenlijk wel aan doen?
In everyday life is er niks mis met reageren op je buikgevoel. Zeker als je wat ouder wordt, weet je wat dat waard is. Maar in business hebben spreadsheet en de forecasts toch de voorkeur. Gek eigenlijk, want de recente crisis heeft toch maar laten zien dat ook de wereld van de cijfers niet onfeilbaar is. Dus wat zou er mis zijn met sturen op je buikgevoel?
Kan dat eigen wel, je eigen team coachen? Zelfsturende teams en teamcoaching zijn ‘hot’. Met trainingsbudgetten tussen de 3342 en 1 euro kun je leren hoe je het rendement en de effectiviteit van je team bevordert, hoe je zelfsturing creëert en eigenaarschap vergroot. Dit zijn volgens John Vrakking the do's en don'ts.
Innoveren is een competentie die in het management vaak niet vanzelf goed ontwikkeld is. Hoe komt dat? In het afgelopen jaar zijn grote, gevestigde bedrijven omgevallen, mede daarom. Hoe kan een onderneming dit voorkomen?
De mens is een teamspeler: het besef dat we samen meer bereiken dan alleen is al zo oud als ons ras. Bijna net zo oud is ook de realiteit dat mensen in teams verschillende capaciteiten hebben en dat daarom de één ergens anders in uitblinkt dan de ander. Dat kan tot bijzondere chemie leiden en een excellerend team opleveren. Maar het lijkt onontkoombaar dat er ook teams zijn die om dezelfde reden maar niet tot prestaties komen.
Voor veel van ons komt het werk in pieken. Voor managers is het de Marap (management rapportage), de notaris is hectisch in december, in het onderwijs is het druk-druk-druk rond toetsweken en administratiekantoren hebben aan het eind van elk kwartaal de aangiften. Het zijn periodes waarin werkdruk ontstaat, zodat er eigenlijk nauwelijks ruimte is voor andere zaken. Dit kan slimmer, aldus John Vrakking.
Voor cursussen timemanagement is nog altijd voldoende belangstelling. Dat is niet zo gek, want de economie trekt aan en de perceptie van werkdruk neemt toe. Daarom willen we liefst meer--doen-in-minder-tijd. Timemanagement lijkt een makkelijk te leren vaardigheid. ‘Lijkt’, want in de praktijk gaat het toch vaak fout.