Vergaderen neemt gemiddeld 25 procent van de werktijd in beslag. Dat is veel en vaak helemaal niet nodig. Informatieoverdracht kan bijvoorbeeld prima per email of via een brief. Ook kunnen veel besluiten uitstekend door één of twee personen of door een klein werkgroepje genomen worden, zonder er met een grote groep over te vergaderen. Soms is vergaderen wel nodig. En daarbij gaat het nodige mis. Natasja Stolwijk en Annemieke Spies geven een korte bloemlezing en acht tips om deze vergadermissers te voorkomen.
In de werksituatie wordt vaak geflirt, ook als het gaat om een puur zakelijke relatie. Flirten heeft niet altijd het doel om een seksuele relatie met de ander aan te gaan. Deze manier van doen is niet eens storend, maar kan zelfs bijdragen aan een goede werksfeer en grotere productiviteit. Door het flirten geeft u aandacht aan de ander, en aandacht is tenslotte een van de belangrijkste ingrediënten voor wederzijdse waardering.
Veel mensen gaan er vanuit dat succes alleen beoordeeld wordt op basis van goede prestaties. Tegelijkertijd zijn er mensen die zeer gewaardeerd zijn; niet door wát ze zo goed doen, maar slechts door de indruk die ze nalaten. Als u wilt overkomen als een harde werker, volgen hier tien beproefde methoden waarmee u kunt laten merken hoe druk u het heeft (en lees daarna vooral verder!).
Elke maand beoordeelt communicatie- en imago-expert Pieter Frijters een bekende Nederlander uit het zakenleven of de politiek. Deze maand Ad Scheepbouwer, op 13 januari 2003 verkozen tot Topman van het Jaar 2002. In veel opzichten is deze uitverkiezing een 'imago-award'. Waar heeft Scheepbouwer het aan te danken?
Ieder mens, manager of niet, heeft behoefte aan waardering, aandacht en belangstelling van anderen. Daarbij gaat het niet alleen om onze prestaties; we willen vooral ook erkend en gewaardeerd worden als persoon. Bovendien is het effectief: aardige mensen krijgen meer voor elkaar dan niet aardige mensen.
Functioneringsgesprekken zijn een bron van hoofdbrekens voor managers. Natasja Stolwijk beschreef reeds acht valkuilen. Michel Hoetmer gaat nog een stapje verder. Volgens hem zijn functioneringsgesprekken volstrekt nutteloos. Dat komt, volgens hem, omdat mensen -en dus managers- eigenlijk nog primitieve wezens zijn. Hij heeft wel tips hoe het anders kan.
In 2002 verschenen op Managersonline.nl meer dan vijftig bijdragen van deskundigen over tal van onderwerpen. Managersonline.nl selecteerde de best gelezen bijdragen van de kernauteurs op deze site. De top-5 van artikelen ziet er als volgt uit:
Assertiviteit is een belangrijke eigenschap die elke manager zou moeten bezitten. Assertief zijn houdt gewoonlijk in dat iemand zijn eigen mening respecteert en opkomt voor zichzelf. Het betekent ook dat hij zijn eigen gevoelens onderkent en in de omgang met anderen eerlijk en direct is. Een assertieve houding helpt om duidelijkheid te scheppen in tal van netelige situaties. Bovendien voorkomt assertief gedrag dikwijls het onnodig opkroppen van gevoelens.
Marketing en verkoop zijn in vele opzichten te vergelijken met het voeren van een oorlog. Niet voor niets is het marketingjargon doorspekt van oorlogstaal. Ongeveer twintig jaar geleden schreven de bekende marketinggoeroes Al Ries en Jack Trout de bestseller “Marketing warfare”. Het boek beschrijft hoe een marketingoorlog moet worden gevoerd. Michel Hoetmer geeft aan hoe u van uw salesforce weer elitetroepen kunt maken.
Elke maand beoordeelt communicatie- en imago-expert Pieter Frijters een bekende Nederlander uit het zakenleven of de politiek. Deze maand drie op een rij: de lijsttrekkers Jan-Peter Balkenende, Gerrit Zalm en Jan Marijnissen. Hoe is het met hun imago gesteld?
In veel managementboeken wordt benadrukt hoe belangrijk het is om uw medewerkers met een glimlach tegemoet te treden. Door te glimlachen laat u op een aangename manier aan uw medewerkers merken wat u van hen vindt. Een glimlach doet wonderen, het is zelfs goed voor uw gezondheid. Maar niet elke glimlach is gelijk. Frank van Marwijk over wat u met een glimlach kunt bereiken. Zijn belangrijkste boodschap: doe het veel! Een mooi voornemen voor 2003.
Verkopers houden niet van rapporteren. De administratie doen is niet hun lievelingswerk en kost alleen maar tijd. Bovendien houden verkopers er niet van om gecontroleerd te worden. Toch zijn verkooprapportages voor salesmanagers belangrijke sturings- en coachingsinformatie. Michel Hoetmer beschrijft een eenvoudige en snelle manier om uw verkopers effectief te laten rapporteren.
Vanwege de tegengestelde meningen en belangen wordt onderhandelen vaak gezien als een vorm van strijd. Uw gesprekspartner wordt omschreven als tegenpartij. Reken af met die gedachte en beschouw onderhandelen als een bijzondere vorm van samenwerken, betoogt Frank van Marwijk. En gebruik uw lichaamstaal om betere resultaten te boeken.
Vergaderen kost een vermogen. Volgens de Wall Street Journal kosten directievergaderingen alleen al circa 40.000 Euro. Per persoon, per jaar! Veel vergaderingen blijken helemaal niet nodig te zijn of te weinig rendement op te leveren. Goed voorzitterschap is cruciaal. Gerrit Visser en Jon Jenkins geven praktische tips hoe u meer rendement uit uw vergaderingen haalt.