zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De POWERS van oplossingsgericht werken

Door: Coert Visser

Oplossingsgericht management blijkt een uiterst respectvolle, eenvoudige en effectieve manier te zijn om managementproblemen aan te pakken. Coert Visser en Gwenda Schlundt Bodien maken dit concept nu heel concreet en hanteerbaar door middel van een acroniem: POWERS. Dankzij de praktische adviezen kunt u er gelijk mee aan de slag.

 Lees verder...   Reageer

Bent u een matcher of een mismatcher?

Door: Frank van Marwijk

In workshops en trainingen wordt vaak het belang van afstemming op de gesprekspartner benadrukt. U kunt gelijkgestemdheid bewerkstelligen door onder andere de woordkeus van uw gesprekspartner over te nemen en ook uw houding en bewegingen aan te passen aan die van hem of haar. Het afstemmen op uw gesprekspartner wordt ook wel matchen genoemd. Als u door hetgeen u zegt of doet de mentale afstand tot de klant juist vergroot, noemen we dat mismatchen.

 Lees verder...   Reageer

Op naar de nul werknemers

Door: Michel Hoetmer

De Nederlandse ondernemers bevinden zich in de wurggreep van een stelsel van allerlei maatregelen die de werknemer beschermt tegen de uitbuiting van ondernemers. Maar wie beschermt de ondernemer tegen de chicanerende en chanterende werknemer? Helemaal niemand! Misschien moest u maar eens denken aan een organisatie zónder werknemers...

 Lees verder...   Reageer

Roddel en achterklap creëert u soms zelf. Zo voorkomt u het!

Door: Michel Hoetmer

Een cultuur van roddel en achterklap en geruzie is ongwenst. Toch werkt u er zelf onbewust wellicht meer aan mee dan u denkt. Medewerkers hebben een probleem met elkaar en zoeken hulp bij hun manager. Vervolgens loopt het uit op een gigantische ruzie in het kippenhok. Michel Hoetmer legt uit hoe u dat voorkomt.

 Lees verder...   Reageer

Bent u close of afstandelijk?

Door: Frank van Marwijk

De afstand die u bewaart ten opzichte van uw medewerkers, klanten en andere relaties zegt veel over de verhouding die u met hen heeft en het contact dat u op dat moment met hen wenst. In contact met anderen passen we voortdurend onze afstand tot hen aan, afhankelijk van de situatie waarin we verkeren en de mate waarin we ons vertrouwd voelen. Frank van Marwijk over de fysieke afstand tussen mensen en de functie daarvan.

 Lees verder...   Reageer

Acht tips om uitstelgedrag aan te pakken

Door: Michel Hoetmer

Mensen verspillen de meeste tijd door dingen uit te stellen. Dingen belanden op stapels en ze moeten telkens opnieuw bekijken wat ze er mee gaan doen. Uitstellen geeft mensen een onrustig gevoel, het gaat aan ze knagen, want er moet nog zoveel gebeuren. Er zit maar één ding op: het kwaad bij de wortel aanpakken.

 Lees verder...   Reageer

Quickscan: Hoe scoort uw commerciële organisatie?

Door: Michel Hoetmer

Het is van groot belang om regelmatig met een kritisch oog naar de eigen commerciële organisatie te kijken. Vooral nu de economie wat tegenzit is een geoliede marketing- en salesorganisatie onontbeerlijk. Loopt u eens de quickscan langs. Beantwoordt u een of meerdere vragen met ja? Pas dan op!

 Lees verder...   Reageer
 

Verbeter uw geheugen met behulp van lichaamsherinnering

Door: Frank van Marwijk

U kunt u lichaam gebruiken als geheugensteuntje. Overal en altijd. In dit artikel leert u optimaal gebruik te maken van lichaamsherinnering. Daarbij maakt u gebruik van uw lichaam om u te helpen de gewenste informatie te reproduceren en uw gevoelens op elk moment te herbeleven. Inclusief oefening om het getal 13457846392015249418 te onthouden!

 Lees verder...   2 reacties

Het ABC van overtuigen en beïnvloeden

Door: Michel Hoetmer

U hebt het vast wel eens meegemaakt, u bent voor de volle honderd procent overtuigd van uw gelijk, alleen krijgt u het niet. Wat u ook doet, de ander gooit de kont tegen de krib en hij doet gewoon wat hij zelf wil. Wat is er aan de hand?

 Lees verder...   1 reactie

Van middenmoter tot koploper met level-5 leiderschap

Door: Gerrit Visser en Jon Jenkins

Sommige bedrijven doen het lange tijd goed, maar gaan opeens nog beter presteren. Van goed worden ze excellent. Wat voor leiderschap is er voor nodig om bedrijven uit de middenmoot te halen en tot de kopgroep te laten behoren? Dat onderzocht Jim Collins. Zijn conclusie: level-5 leiderschap is één van de belangrijkste succesfactoren van deze bedrijven. Oftewel: leiderschap op niveau 5. Maar wat is dat nu eigenlijk?

 Lees verder...   Reageer

Zo spoort u besparingen op in uw crediteurenadministratie

Door: Bob Oord

Om kostenbesparingen te bereiken doet u er goed aan eens in uw crediteurenadministratie te duiken. Met was optellen en aftrekken kunt u in een mum van tijd een besparing van 20 tot 40 procent realiseren op uw facilitaire kosten. Bob Oord legt uit hoe dat werkt.

 Lees verder...   Reageer

Maak effectief gebruik van stiltes

Door: Frank van Marwijk

Als iemands woorden niet beter zijn dan zijn zwijgen, dient hij te zwijgen, vertelt ons een oud Chinees spreekwoord. In onze westerse communicatie wordt veel aandacht besteed aan inhoud en woordkeuze. We staan minder stil bij de o zo belangrijke effecten van timing en stilte. Spreken is vaak zilver, maar zwijgen goud. Wees u dus bewust van die gulden kracht van stilte in de communicatie en maak daar effectief gebruik van.

 Lees verder...   Reageer

Herken de elf roddeltypes in uw team

Door: Frank van Marwijk

Schrik niet, maar er zitten misschien wel elf verschillende type roddelaars in uw team. Het woord roddelen heeft gewoonlijk een negatieve klank. Toch zou het naïef zijn om te denken dat uw medewerkers niet over u en over andere collega's spreken. In elk team spreken medewerkers wel eens met elkaar over de collega's die er op dat moment niet bij zijn. Wat voor types herkent u en welke bent u zelf?

 Lees verder...   Reageer

Dump verliesgevende klanten in plaats van uw personeel!

Door: Michel Hoetmer

Het lijkt er op dat bedrijven massaal bezig zijn personeel te lozen. Maar of dat de juiste tactiek is, is nog maar de vraag. Misschien doet u er beter aan uw klanten te dumpen, want die vormen niet zelden een forse kostenpost. Met veel voorbeelden en handig vijf-stappenplan beschrijft Michel Hoetmer dat klanten niet altijd koning hoeven te zijn.

 Lees verder...   Reageer

< vorige 98 99 100 101 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10