Uw eerste indruk is veelbepalend! De beeldvorming die anderen van u hebben is lastig te veranderen. Maar wat nu als de mensen waarmee u in contact treedt u reeds in een hokje hebben geplaatst? Kunt u daar dan nog uit loskomen? Dient u uw imago alleen op te poetsen voor nieuwe relaties die u aangaat of kan uw huidige kennissenkring ook nog steeds een geheel ander beeld van u krijgen?
Functionerings-gesprekken verlopen vaak problematisch. Zowel leidinggevenden als medewerkers zien er nogal eens tegenop en zijn achteraf teleurgesteld over het verloop. De auteurs geven nuttige handreikingen om voortaan beter functioneringsgesprekken te voeren.
Van de totale hoeveelheid informatie die dagelijks in grote hoeveelheden via diverse kanalen tot ons komt, onthouden wij maar een zeer beperkt deel. Helaas verdwijnen hierdoor soms goede ideeën in het afval die daar beter niet hadden kunnen liggen. Leeg af en toe eens de prullenbak van uw geheugen en kijk of daar nog bruikbare documenten te vinden zijn. Verdiep u in de kunst van de systematische herhaling: ‘de tweede golf’.
Vorige week moesten de medewerkers van Megapool de gifbeker tot op de bodem leegdrinken. Waarom waren juist zij het slachtoffer? En wie volgt? Michel Hoetmer (zelf een trouwe Megapool-klant) analyseert hoe Megapool failliet kon gaan. En geeft tips hoe u dat kunt voorkomen.
Uw gevoelens, ideeën en waardeoordelen over de wereld om u heen zijn nogal bepalend voor de ervaringen die u heeft. Samen met Frank van Marwijk kunt u onderzoeken wat u denkt en voelt, hoe u in relatie staat tot anderen en wat u motiveert. Hier vindt u vijf stappen om uzelf beter te leren kennen.
Of het nu gaat over problemen van persoonlijke aard of zakelijke problemen, geen enkel probleem is altijd in dezelfde mate aanwezig. Er zijn altijd momenten en omstandigheden waarop het beter gaat. Die situaties heten 'positieve uitzonderingen' en vormen een krachtig instrument voor managers, betoogt Coert Visser.
De zaken staan er slecht voor. Uw bedrijf ervaart de ene financiële catastrofe na de andere. Er hangt een grote dreiging in de lucht voor de personeelsformatie binnen uw team. En dat terwijl u alle beschikbare handen optimaal zou willen gebruiken: moeizaam haalbare deadlines dringen zich aan u op. Er wordt het onmogelijke van u verwacht en dit heeft groot effect op de gemoederen. Kortom: er is paniek in de tent en er heerst een tamelijk negatieve atmosfeer. Heeft u als manager de zaken nog onder controle? Welke gemoedsrust straalt u uit en wat is het effect daarvan op uw medewerkers?
Bent u een onopvallende grijze muis of een positief opvallende verschijning? Door selectieve waarneming en beperkt geheugen van anderen is het mogelijk dat u minder in het oog springt dan u wellicht denkt. U kunt uw populariteit en bekendheid opmerkelijk verbeteren door een aantal regels uit de marketing op uzelf toe te passen. Door een opvallende persoonlijkheid met een kenmerkend imago te worden, bent u vanaf vandaag een graag geziene persoon waarover veel gesproken wordt!
In een koud acquisitiegesprek over de telefoon bepaalt de prospect al in de eerste 15 tot 20 seconden of hij het gesprek zal voortzetten of zo snel mogelijk wil afbreken. Helaas houden veel verkopers geen rekening met dit fenomeen. Met alle nare gevolgen van dien. Hoe het anders kan, beschrijft Michel Hoetmer in dit artikel. Met veel praktische tips en voorbeelden die u direct kunt toepassen.
In de reeks De emoties van een manager zijn de zes basisemoties angst, boosheid, vreugde, verdriet, verrassing en afschuw besproken. Ik heb onder andere aangegeven hoe deze emoties te herkennen zijn. U denkt nu misschien dat anderen deze emoties altijd wel van uw gezicht kunnen aflezen, en meent wellicht dat u ook zelf aan de gezichtsuitdrukkingen van anderen wel kunt herkennen hoe zij zich voelen. Zo eenvoudig is dat niet. U moet ook de context begrijpen, betoogt Frank van Marwijk.
Stilstand is achteruitgang, dus er is in organisaties altijd wel iets 'aan het veranderen'. Terwijl de meeste managementkenmerken zich lijken te richten op de 'besturende' en de 'beheersende' kant van het managementvak, wil ik hier aandacht besteden aan de dynamische/veranderingskant van 'managen'. Welke persoonlijke kenmerken heeft de manager absoluut nodig in levende, bewegende, steeds beter functionerende en dus voortdurend veranderende organisaties?
Managers doen vaak hun best de juiste woorden te vinden om hun mening ergens over uit te drukken. Soms gebruiken ze verhullende taal om een negatieve attitude te maskeren. Maar misschien hoeft u daar helemaal niet zoveel moeite voor te doen. Van uw gezicht is vaak al af te lezen wat u ergens van vindt. Zonder dat u er erg in heeft kunnen anderen al op de hoogte zijn van uw voor- of afkeuren.
Managers spreken zich graag uit over de veelzijdigheid van hun baan. Management is zelden een sleur; voor de meeste managers is geen dag hetzelfde! Uw werk biedt aangename en onaangename verrassingen: meevallers en tegenslagen, zaken waarmee u geen rekening heeft gehouden die zich op onverwachte momenten aandienen. Hoe reageert u daarop en wat is het effect van uw reactie? In de reeks De emoties van een manager komt dit keer verrassing aan bod.
In de verkoop draait alles om goede gewoontes en discipline. Het gedrag van uw verkopers is een optelsom van gewoontes en gedragingen, goede en slechte, die zij zichzelf in de loop der jaren hebben aangeleerd. Het is nu de tijd van de goede voornemens. Of beter gezegd: op dit moment is het al weer de tijd van verbroken beloftes. Hoe gaat blijvende gedragsverandering in zijn werk en wat zijn dan goede gewoontes voor verkopers?