De tijd rond Kerst en Oud en Nieuw is een periode waarin veel bedrijfsborrels, diners en recepties plaatsvinden. Vaak ontmoet u collega’s van andere filialen, potentiële klanten en andere relaties die voor u op zakelijk gebied interessant (kunnen) zijn. Nu is het de uitgesproken tijd om te netwerken! Maar zorg er wel voor dat anderen u onthouden. Frank van Marwijk geeft tips hoe uw naam beter blijft hangen.
Als uw organisatie niet goed functioneert, huurt u een organisatieadviseur in. Als de werkdruk in uw team hoog is moet er een nieuw teamlid bij. Als teamleden niet optimaal functioneren dan stuurt u ze naar een training. Dit klinkt allemaal logisch maar dat is het niet. Zeer vaak kunnen problemen opgelost worden zonder hulp van buitenaf door beter gebruik te maken van wat er nu al is.
In de praktijk blijkt het voor veel mensen lastig om gezichten en bijhorende namen te onthouden. In dit artikel geeft Frank van Marwijk u verschillende suggesties waardoor het voor u wel degelijk mogelijk wordt een grote hoeveelheid namen in korte tijd te onthouden.
Iedereen kan te maken krijgen met ontslag, een faillissement, een scheiding, ziekte, het overlijden van een dierbare of een ernstig persoonlijk falen. In dit artikel geeft Coert Visser een eenvoudige handreiking voor wat we in uiterst moeilijke omstandigheden kunnen doen om op de been te blijven en de draad weer op te pakken.
Managers zijn zich goed bewust van het feit dat luisteren een wenselijke en gewaardeerde vaardigheid is. Tegelijkertijd blijkt goed luisteren geen vanzelfsprekendheid. Er zijn verschillende manieren van luisteren. U kunt luisteren met de bedoeling om te helpen, om informatie te winnen, of om de informatiestroom van anderen te sturen.
Veel managers (en zij niet alleen) lijken liever zelf aan het woord te zijn dan aandachtig te luisteren. Uit hun reacties blijkt niet altijd dat zij tot zich hebben laten doordringen wat door anderen gezegd is. Blijkbaar worden zij afgeleid door de grootste stoorzender: hun innerlijke stem!
In een vorig artikel kwam de stelling naar voren dat iedereen regelmatig te maken heeft met problemen. Aandacht besteden aan problemen is niet alleen onvermijdelijk maar kan ook nuttig zijn. Met problemen kunt u op uiteenlopende manieren omgaan maar deze zijn niet alle even effectief. Het maakt zeer veel uit hoe u aandacht besteedt aan problemen. Dit artikel vergelijkt probleemanalyse, probleemontkenning en probleemonderkenning en pleit voor de laatstgenoemde aanpak.
Als interim manager bent u een onbekende voor het bestaande personeel. Daarbij bent u aangesteld voor een relatief korte periode. U hoeft geen intense relatie op te bouwen met het personeel uit verschillende lagen in de organisatie. U hebt geen reden om bang te zijn voor gezichtsverlies en gebroken potjes hoeft u niet te lijmen. Uw tijdelijke aanstelling biedt u daarmee bepaalde voordelen.
De gedachte dat serieuze problemen in organisaties drastische ingrepen vereisen, is populair. Ingrijpende veranderprogramma’s, herstructureringen en reorganisaties zijn aan de orde van de dag. Maar of dit alles altijd zo goed werkt is maar de vraag. Een alternatief is de benadering van één stapje vooruit. Deze manier van veranderen is laagdrempeliger, minder riskant en kan zeer effectief zijn, betoogt Coert Visser.
Volgens de socioloog Wilbert van Vree, die in 1994 promoveerde op de vergadercultuur in Nederland, is de gemiddelde werknemer een kwart van zijn werktijd kwijt aan vergaderingen. Hoeveel rendement levert een vergadering immers op? Als u de kosten van een vergadering berekent vanuit het uurloon van de deelnemers komt u vaak op extreem hoge bedragen uit. Het is maar de vraag of u dit terugverdient met de resultaten van het overleg.
Dit artikel doet u enkele ideeën aan de hand doen op basis waarvan u kunt bepalen welke adviseurs passen bij u en uw organisatie. Het artikel schetst eerst hoe succesvolle adviestrajecten tot stand komen. Vervolgens treft u een checklist op basis waarvan u bij aanvang van een adviestraject een adviseur kunt kiezen. Tenslotte krijgt u enkele praktische tips over hoe u de effectiviteit van uw adviseur en adviestraject achteraf kunt evalueren.
In deze tijd is het niet meer genoeg om mee te lopen met de massa; voor u een ander! Om mee te komen dient u zich te onderscheiden van de rest. U dient zich af te vragen waar u goed in bent en u daarin te specialiseren. Authenticiteit is van onschatbare waarde. Maak uzelf onmisbaar; maak uzelf onsterfelijk!
Eén van de belangrijkste redenen waarom individuen en organisaties er nogal eens in falen om effectief te veranderen, is dat zij veranderdoelen ineffectief formuleren. Goed geformuleerde doelen zijn een belangrijke sleutel tot het bereiken van succesvolle verandering. Effectieve veranderdoelen zijn bereikbaar, ineffectieve veranderdoelen zijn dat niet.
Eén van de belangrijkste redenen waarom individuen en organisaties er nogal eens in falen om effectief te veranderen, is dat zij veranderdoelen ineffectief formuleren. Goed geformuleerde doelen zijn een belangrijke sleutel tot het bereiken van succesvolle verandering. Effectieve veranderdoelen zijn bereikbaar, ineffectieve veranderdoelen zijn dat niet.