Ik ben als projectmanager werkzaam in een nonprofit organisatie. Bij projecten blijkt veelal dat personen mij onderschatten door mij "mindere" klusjes toe te delen. Vaak blijkt na afloop van de opdracht dat men mij vaak verkeerd heeft ingeschat. Ik krijg dat achteraf ook vaak te horen. Wanneer ik zulke opmerkingen hoor vraag ik waarom zij mij verkeerd inschatten. Vaak blijkt dat men denkt dat ik niet het juiste niveau heb. Ik denk dat ik door dit vooroordeel veel interessante projecten misloop. Hoe kan ik dit veranderen?
Binnen mijn organisatie zijn wij met een veranderingsproces bezig. Ik hou mij voornamelijk bezig met de bedrijfscultuur. In mijn ogen past de bedrijfscultuur niet bij de voorgestelde veranderingen. Ik wil mijn collega managers er op wijzen dat de cultuur een veranderingsproces kan doen mislukken. We moeten de cultuur aanpassen om vertragingen of mislukkingen te voorkomen. Hoe kijk jij daar tegen aan?
Manager zijn is geen eenmansjob! De voornaamste kracht van uw communicatie vindt plaats door contact en uitwisseling. Hoe u anderen benadert, bepaalt de effectiviteit van uw management. Met oppervlakkige contacten bereikt u weinig. Het is daarom essentieel dat uw ontmoetingen diepgang hebben. Als u wilt dat uw benaderingen effect hebben, dient u ervoor te zorgen dat u ieder ander persoonlijk raakt op het moment dat u met hem in contact treedt.
Ik ben manager van een afdeling met vijftien productiemedewerkers. Ik maak mij zorgen over het naleven van normen en waarden in het team. Oftewel over: wat mag wel en wat mag niet? Een paperclip meenemen wel, een pak kopieerpapier niet. En zo zijn er veel grenzen, waar mensen al dan niet overheen gaan. Hoe stimuleer ik ethisch gedrag onder mijn medewerkers?
De verkoop is een prachtig beroep. Het beroep trekt een grote variëteit mensen aan. Echte heel goede verkopers zijn er maar weinig. Maar er zijn zat mensen die het vak goed in de vingers kunnen krijgen. Ze moeten daarbij wel een handje geholpen worden. En dat is bij uitstek de taak van het management. Helaas kan daarbij veel misgaan. Michel Hoetmer presenteert de zeven doodzonden in sales management
Sinds een half jaar ben ik directeur van een zorgorganisatie. Ik volgde iemand op die al vele maanden ziek thuis was. Om die reden heeft het bestuur van de stichting veel van haar taken overgenomen. Het was de bedoeling dat ik dat ging doen en het bestuur weer meer zou terugtreden. Het wil echter helemaal niet vlotten tussen mij en het bestuur. Het bestuur bemoeit zich overal mee en mijn functie heeft nauwelijks inhoud. We hebben voortdurend onenigheid en ik word in mijn werk belemmerd. Wat moet ik doen
Tijdens een vergadering zijn bepaalde figuren voortdurend aan het woord, terwijl anderen zich soms de hele bijeenkomst hullen in zwijgzaamheid. De ene persoon is extraverter dan de ander en tegelijkertijd heeft niet iedereen een even grote belang bij een bepaald agendapunt. Maar bij de inbreng tijdens vergaderingen gaat het ook om de onderlinge verhoudingen: wie is de baas, hoor ik erbij, wie weet het meest, vinden ze mij aardig? De non-verbale reacties van de aanwezigen geven veel informatie over hun rol en belangen in de vergadering.
Eén van die teamleiders binnen mijn afdeling is dit tegen wil en dank. Hij heeft geen zin om mensen op te porren en leiding te geven, dat geeft hij zelf aan. In het team zit verder echter niemand die de juiste capaciteiten heeft. Wat te doen?
Ik werk als manager van een lokaal kantoor. Op dit kantoor werken vrijwel alleen vrouwen. Het enige wat zij de hele dag is roddelen. Dit gaat ten koste van de productiviteit, maar ook de werksfeer lijdt eronder. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Hoe zit u tijdens een zakelijk gesprek op de juiste manier? Dient u respect te tonen door rechtop te zitten of is het beter om een meer ontspannen houding te laten zien? Sollicitanten piekeren zich suf hoe zij het beste kunnen zitten om goed over te komen. Zakenmensen zijn ook niet altijd zo zeker van zichzelf als het om hun gesprekshouding gaat.
In 2004 deelden de auteurs van Managersonline.nl weer veel kennis met u. Het mooie van internet is dat we precies kunnen meten welke artikelen u het liefst leest. Daar stemmen we ons redactionele beleid vervolgens weer op af. Reden genoeg dus om even terug te blikken. Wat waren de best gelezen artikelen van 2004?
Ik ben werkzaam als manager van een afdeling. Er staan ons grote veranderingen te wachten als gevolg van een reorganisatie. Dat roept bij veel medewerkers weerstand op. De sfeer is daardoor sterk verziekt. Hoe kan ik het beste met deze weerstand omgaan?
In de wandelgangen en in achterkamertjes wordt flink wat politiek bedreven, maar ook in het bedrijfsleven worden veel initiatieven en besluiten genomen tijdens informele momenten. Als u alleen afgaat op wat er op de officiële agenda staat, mist u belangrijke kansen. Zorg dat u ook op informele momenten van de partij bent en dat u binnen uw werksituatie voorwaarden schept voor informeel samenzijn.
Michel Hoetmer blikt terug op de Goude Loeiki verkiezing en ergert zich dat de 'Leeuw' van verzekeraar Centraal Beheer er met de hoofdprijs van door is gegaan en de 'Paarse krokodil' van Ohra niet eens genomineerd was. Want die commercial is volgens Hoetmer een stuk effectiever.