De mate waarin iemand zich wel of niet verbindt binnen een relatie is een sterke voorspeller voor het voortbestaan daarvan. Weinig verbonden zijn vergroot de kans op het afbreken van de relatie. Dit geldt zowel in de liefde als bij het aangaan van een werkrelatie. De werkgever die bij het werven veel energie steekt in het verleiden, maar daarna de aandacht voor zijn nieuwe werknemer verliest, verliest ook de strijd.
Ik ben opleidingsmanager en ga binnenkort van start met een nieuw project. Om dit project tot een succes te brengen wil ik weten wat het verschil is tussen routinematig en projectmatig werken? Waar moet ik op letten en hoe pak ik het aan? En wat is mijn rol als projectmanager?
Complimenteren is een geweldige manier om uw medewerkers te motiveren. Een gemeend compliment geeft een werknemer persoonlijke aandacht en waardering. Bovendien laat u er mee blijken dat u opmerkzaam en aardig bent. Toch zijn we over het algemeen nog weinig scheutig met complimenten. Frank van Marwijk beschrijft hoe dat komt en geeft suggesties wat u daaraan kunt doen.
Ik heb een optie op een groot toeristisch project in het buitenaland. Het is een project met alles erop en eraan: casino, eigen vliegveld, pretpark, bungalowpark et cetera. Hiervoor zoek ik nu kapitaalverschaffers. Ik ben al bij veel investeerders langsgeweest, maar die komen niet over de brug. Wat kan ik doen om ze te overtuigen?
Een directeur vertelt Michel Hoetmer dat zijn verkopers geen flauw benul hebben wat er uniek is aan hun bedrijf. De directeur weet dat zelf wel. Vol overgave begint hij te spreken over kwaliteit, one-stop-shopping en meer van dat soort prietpraat. Precies hetzelfde wat anderen ook vertellen. Niks dus. Veel te abstract.
Sinds een klein jaar ben ik leider van een groep van tien vertegenwoordigers waar ik zelf eerst als vertegenwoordiger deel vanuit maakte. De vertegenwoordigers werken zelfstandig vanuit huis. Ik ondervind problemen met het feit dat men voor alles een excuus zoekt om de gestelde doelen (waarin ze mochten meedenken) niet te halen. Rapportages worden door lang niet iedereen ingestuurd, naar mijn idee ze te weinig buiten bij de klanten en stoppen ze te weinig energie in werk en voorbereiding. Ik reis circa 15 dagen per maand mee als ondersteuning. Hoe kan hier verandering in brengen?
Elke dag staat u om dezelfde tijd op, kust u uw partner gedag en vertrekt u naar uw werk. In de auto hoeft u niet na te denken waar de versnellingspook zit en het lukt u soms zelfs om op de automatische piloot door het verkeer te manoeuvreren, terwijl u luistert naar de radio of diep in gedachten verzonken bent. Routines zorgen ervoor dat u deze dingen kunt doen zonder er bij na te hoeven denken. Dat is heel nuttig!
Ik ben kort geleden bestuurslid geworden van een vereniging en kom daardoor veel in aanraking met kritiek van de leden. Deze kritiek heeft niets met mij te maken, maar ik kan daar niet mee omgaan. Ik begin het gesprek rustig, maar wordt uiteindelijk geïrriteerd. Ook vind ik het moeilijk om in de aandacht te staan tijdens bestuursvergaderingen en kom dan in zijn geheel niet uit de verf. Mijn gedachten en emoties gaan met mij op de loop. Wat adviseer je mij?
Bij ons bedrijf zijn veranderingen doorgevoerd zonder na te denken over de mogelijke negatieve gevolgen hiervan. De managers willen dit niet toegeven en zeggen dat ze niet meer terug kunnen vanwege de investering. Hoe kan ik het tij keren?
Steeds meer bedrijven hebben doorzichtigheid als policy. 'Onze communicatie kenmerkt zich door openheid, transparantie, glashelderheid en 360 graden feedback', vermeldt menig mission statement. Maar zijn we door deze mooie woorden werkelijk mededeelzamer geworden over onze intiemste gedachten en gevoelens? Zeker niet, concludeert Frank van Marwijk.
Ik ben een Turkse vrouw, ik draag een hoofddoek en geef mannelijke collega's geen hand. Ik ben dus een beetje anders dan anderen. Ik heb een coordinatorfunctie bij een non-profit organisatie en volg nu ook een hoger management opleiding. Ik maak me zorgen of ik bij mijn toekomstige werk als manager geaccepteerd word. Ik begrijp bijvoorbeeld de kantoorpolitiek van witte mensen niet. Ik heb ook geen rolmodellen, die ik steun kan vragen. Hoe kan ik goed functioneren ondanks mijn 'anders zijn'.
Michel Hoetmer rijdt al jaren in hetzelfde merk auto, drinkt al sinds mensenheugenis dezelfde koffie en doet overwegend zaken met mensen die hij kent. Objectief is het niet altijd de beste keus, maar het ontslaat hem van de verplichting om erover na te denken. In een notendop is hiermee het probleem van overtuigen geschetst.
Ik ben sinds kort assistent-bouwmarktmanager na twee jaar bouwmarktmanager te zijn geweest. De feedback die ik nu krijg is dat ik te sociaal ben. Gedeeltelijk kan ik hier wel in komen. Echter ik ben van mening dat het voor mijn ingroeiproces belangrijk is te weten wat mensen beweegt en motiveert.Mijn leerdoel is nu om om de lange termijn minder sociaal te worden (niet alles tot in het diepe uit te willen spreken). Ik moet leren met mijn vuist op tafel te slaan en zakelijker te worden. Hoe moet ik dat aanpakken?
Bepaalde verwachtingen van uw medewerkers kunnen verschillen met die van u. Als u uzelf vooral ziet als een bestuurder, verwacht u misschien grote zelfstandigheid van uw medewerkers. Uw medewerkers op hun beurt verwachten wellicht dat u zich opstelt als een coach die meer naar hen luistert en hen frequenter stimuleert, maar ervaren u eerder als een baas die alles bepaalt. Uw beeldvorming en die van hen verschilt dan.