Fouten maken is menselijk, maar kan wel heel vervelende gevolgen hebben. Daarom willen we zo weinig mogelijk fout doen. Maar ook dat heeft consequenties: doordat we de risico’s op fouten willen verkleinen, ondernemen we weinig nieuws meer en beperken we nieuwe contacten tot het minimum. Als u foutloos door het leven wilt, kunt u het best op uw bed blijven liggen. Het kan ook anders, aldus Frank van Marwijk.
Veel bedrijven zijn middenmoters. Ze onderscheiden zich niet of nauwelijks van de concurrentie. Dat voelt ook wel veilig en zolang de zaken goed gaan is er niks aan de hand. Totdat het even wat minder gaat, dan blijkt het gebrek aan onderscheidend vermogen fnuikend te zijn. Michel Hoetmer beschrijft hoe een heldere missie en visie dat kunnen voorkomen. En rekent zijdelings ook gelijk af met de spraakverwarring over deze twee termen.
Ik werkzaam als callcenter manager bij een groeiende telemarketing bureau. Voor dat ik hier kwam werken bestond deze functie niet, maar deed de directeur alles zelf. Het blijkt nu voor hem erg lastig om afstand te nemen en al helemaal moeilijk om hem tevreden te stellen. Hij vindt altijd dat hij het beter kan. Wat kan ik doen?
Sinds kort ben ik operationeel manager en heb als hoofdtaak het aansturen van de medewerkers en de verkoop bij bestaande klanten. Als tegenhanger is er een projectmanager, die verantwoordelijk is voor de verkoop bij nieuwe klanten. Zij is tevens mijn ex-baas. Nu ze op hetzelfde niveau als ik functioneer, merk ik dat ze activiteiten van mijn afdeling probeert weg te trekken. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan?
Heeft u het gevoel dat uw werk voldoende gewaardeerd wordt door anderen? Krijgt u genoeg complimenten van uw leidinggevende, directe collega’s, medewerkers of klanten? De meeste managers hebben van zichzelf het idee dat ze hard werken, maar velen voelen zich tegelijkertijd ondergewaardeerd door anderen. U zult er zelf wat aan moeten doen om waardering te krijgen. Dat betekent niet per se dat u nóg harder moet werken.
Ik ben sinds drie jaar werkzaam als communicatiemanager in een non-profitorganisatie en geef op dit moment leiding aan één medewerker. Deze medewerker werkt nogal eens op de automatische piloot. Ze denkt op dat moment niet meer goed na bij wat ze doet. Hierdoor is ze niet scherp waardoor ze veel fouten maakt en kansen mist. Hoe kan ik haar stimuleren zonder haar onzekerder te maken dan ze al is?
Sinds oktober 2004 geef ik leiding aan zo'n 20 IT consultants. In mijn team heb ik twee 'leadconsultants', die ieder verantwoordelijk zijn voor zo'n zes consultants. Zij fungeren als coach en voeren functionerings- en POP-gesprekken. Ik merk tijdens bijeenkomsten dat er geen pit zit in de groep. Er is bijna niemand die een presentatie durft te geven voor de hele groep om daarmee kennis over te dragen aan de groep. Hoe kan ik de groep meer enthousiasmeren?
In de organisatie waar ik werk wordt veel nadruk gelegd op houding en gedrag. De juiste houding wordt belangrijker gevonden dan kennis en vaardigheden. Als manager wordt ik geacht hier sterker op te gaan sturen. Waarom wordt er zoveel nadruk gelegd op houding en wat kan ik doen om iemand zijn houding in positieve zin te laten veranderen?
Veel wijze managers hebben geleerd dat wanneer het idee om te veranderen van de medewerker komt, deze zo goed en zo lang mogelijk zal veranderen. Aan de andere kant, wanneer medewerkers worden gedwongen om te veranderen, dan veranderen ze vaak zo weinig en zo kort mogelijk. Daarom is het belangrijk dat managers bij ongewenst gedrag van medewerkers, ook de andere kant van de medaille zien.
Ik werk als teamleider op een servicedesk. Eén van mijn teamleden is erg vergeetachtig. Om dingen gedaan te krijgen moet ik vaak bij hem langs om de status te weten. Laatst is hem gevraagd om een laptop op te halen, maar dat had hij ook vergeten. De laptop is toen gestolen. Ik heb al vaak gespreken met hem gehad en hij belooft dat hij er aan zal werken, maar tot nu toe zonder resultaat. Wat kan ik doen?
Vorige week heeft u negen typen managers leren kennen, die elk op hun eigen manier met hun papierwinkel om gingen. De definitie van overzichtelijk en opgeruimd blijkt nogal te verschillen. Een goed systeem van de ene persoon, blijkt het werk voor de ander alleen maar onoverzichtelijk te maken. Met computerbestanden is dat niet veel anders. De types van vorige week blijken ook elk op hun eigen manier met computerbestanden om te gaan. Hierbij vind je veel overeenkomst met de manier waarop ze met papier omgaan.
Na een slepend arbeidsconflict ben ik ontslagen. Ik ben ontslagen na een slepend arbeidsconflict. Ondanks dat het geen eigen keuze was heb ik vrede met de beslissing omdat het de deur opent naar een prettiger werksituatie zonder conflicten. Ik heb niets te verbergen en wil er ook open over communiceren zonder mijn voormalige werkgever direct in een slecht daglicht te plaatsen. Hoe doe ik dit en hoe voorkom ik dat beeldvorming rond ontslagen worden in een nieuwe werksituatie mijn positie en functioneren belemmerd.
Ik werk sinds drie jaar als projectcoördinator bij een groot openbaar Belgisch nonprofit organisatie. Ik ben een allochtoon en 28 jaar oud. In mijn huidige werkkring ben ik nooit door mijn team aanvaard omdat ze denken dat ik deze baan aan "positieve discriminatie" te danken heb. Mijn teamleden proberen me steeds te dwarsbomen, zwart te maken bij anderen en proberen mijn gezag te ondermijnen. De relatie met mijn team en superieuren is daardoor niet goed. Ik heb het gevoel dat ik constant moet opboksen tegen allerlei vooroordelen en me dubbel moet bewijzen. Ik voel me daardoor nu onzeker. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Als manager heeft u vaak dagelijks een hele papierwinkel te verwerken. De komst van de computer heeft dat er niet veel beter op gemaakt. Documenten zijn immers gemakkelijker te lezen vanaf papier dan van het scherm en dus wordt alles maar uitgeprint. Wellicht print u ook stukken, met het doel die later te lezen. Verder ontvangt u brochures, brieven, schema’s, agenda’s en notulen van vergaderingen. Weldra is uw kantoor bezaaid met allerhande papier en ziet u door alle gekapte bomen het bos niet meer. Hoe schept u orde in deze chaos die u zelf gecreëerd heeft?